۰ نفر

چند نکته درباره قطعی اینترنت همراه و ضریب نفوذ بالای آن

۳ آذر ۱۳۹۸، ۲۰:۳۹
کد خبر: 397056
چند نکته درباره قطعی اینترنت همراه و ضریب نفوذ بالای آن

در سال‌ها و دهه‌های اخیر اینترنت پهن باند ثابت یعنی همان سرویس‌های ADSL خانگی یا شرکتی روز به روز مخاطبان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، حالا مساله قطعی ۱۰ روزه اینترنت همراه، باعث شده این واقعیت دوباره به چشم بیایید که کاربران ایرانی وابستگی بالاتری به اینترنت همراه دارند.

۱. حدود ۱۰ روز است که اینترنت همراه در کشور قطع است. گرچه از ظهر دیروز به مرور اینترنت پهن باند ثابت و سرویس‌های ADSL به شبکه اینترنت جهانی متصل شدند، اما عمده کاربران اینترنت در ایران در انتظار وصل شدن سرویس اینترنت پهن باند سیار یا اینترنت همراه خود هستند.

۲. چرا که جدیدترین آمارها نشان می‌دهد، شمار مشترکان اینترنت باندپهن در ایران به ۷۴ میلیون و ۵۱۸ هزار و ۵۹۵ نفر رسیده و از این تعداد بیش از ۸۶ درصد کاربران از اینترنت همراه (نسل ۳ و ۴ اینترنت موبایل) استفاده می‌کند. آماری که ضریب نفوذ بالای این سرویس در کشور را نشان می‌دهد. 

۳. اما چه شد که در عرض یک دهه اخیر، به مرور اینترنت پهن باند ثابت و سرویس‌های ADSL کاهش پیدا کرد و درصد استفاده از سرویس‌های ADSL به حدود ۱۲ درصد در کل کشور رسید؟ در این زمینه کارشناسان می‌گویند:« قطعی‌های مکرر و کیفیت بعضا پایین، پشتیبانی ضعیف، کندی روند توسعه شبکه فیبر نوری و تداوم کشمکش هزینه‌های کابل کشی،  تعرفه‌های بالا، مشکلات راه‌اندازی اینترنت پرسرعت فیبر نوری و سرعت پایین آن محور اصلی گلایه کاربران استفاده از اینترنت پهن باند بر بستر ثابت است» و همین مساله باعث کوچ بالای کاربران ایرانی به اینترنت همراه شده است. 

۴. همه این آمار نشان می‌دهد، ضریب نفوذ اینترنت باندپهن ثابت از سال ۹۵ تاکنون رشد بسیار کمی داشته و در مقابل ضریب نفوذ اینترنت موبایل که در سال ۹۵ حدود ۴۰ درصد بوده، در سال ۹۶ به نزدیک ۶۰ درصد رسیده و در سال ۹۸ به نزدیک ۸۰ درصد نزدیک می‌شود. واقعیتی که نشان می‌دهد عمده کاربران اینترنت در ایران دارای اینترنت همراه هستند و در این روزها در انتظار وصل شدن آن هستند.

۵. در همین زمینه،محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درخصوص قطع اینترنت تلفن‌های همراه و زمان وصل مجدد آن، می‌گوید: وزارت ارتباطات درخصوص قطع و وصل اینترنت تصمیم‌گیر نیست و این وظیفه بر عهده شورای امنیت کشور است. پیگیر تسریع وصل اینترنت گوشی‌های تلفن همراه هستیم و به محض ابلاغ دستور وصل مجدد،  آن را اجرا می‌کنیم.