۰ نفر

اقتصادآنلاین بررسی می‌کند؛

برنامه جدید بلاکچین بازار تریدویند برای افزایش شفافیت در فلزات گرانبها

۱۸ آبان ۱۳۹۸، ۱۵:۳۳
کد خبر: 393267
برنامه جدید بلاکچین بازار تریدویند برای افزایش شفافیت در فلزات گرانبها

قیمت گذاری فلزات گرانبها (شامل همچون طلا، نقره و پلاتینیوم) که روزانه بر اساس معیارهای مشخصی در بازارهای جهانی انجام می‌شود، تابع شرایط مختلفی از جمله نوسان‌های بازار سهام و گاهی شرایط سیاسی (انتخابات ریاست جمهوری در کشورهای تاثیرگذار) نیز هست.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ سرمایه گذاری در فلزات با ارزش، مقدار مشخصی ریسک به همراه دارد. قیمت فلزات اساسی می‌تواند در زمان ثبات اقتصادی کاهش یابد و این به معنای وجود شکاف برای افرادی است که تمایل به سرمایه گذاری در این بازار دارند، در عین حال فروش این دسته از فلزات در زمان‌های چالش برانگیز اقتصادی از جمله مسائل چالش برانگیز است؛ با توجه به مسائل قیمت گذاری این فلزات شرکت تریدویند اقدام به راه اندازی اپلیکیشینی کرده تا بتواند گامی در شفاف سازی قیمت گذاری این فلزات باشد.

 بازار تریدویند Tradewind Markets شرکت فناوری مالی که امکان تنظیم و تجهیز دارایی‌های فیزیکی را از روش‌های دیجیتالی فراهم می‌کند، طی هفته گذشته اعلام کرد که از هفته جاری، برنامه‌ای با نام تریدویند اوریجینز Tradewind ORIGINS برای ارائه منشا زنجیره تامین برای هر دو طرف معامله در خرید و فروش فلزات گرانبها راه‌اندازی می‌کند.

این راه حل با تولیدات ولت چین VaultChain موجود در تریدویند، که اطلاعات مربوط به فلزات گرانبها را در سراسر زنجیره تامین، از جمله نام و جغرافیای معدن محل تولید این فلزات ارائه می‌دهند، کامل شده است. در واقع شرکت تریدویند، اپلیکیشن اوریجینز را در مشورت با مشارکت کنندگان اصلی صنعت از جمله شرکت کانادایی رویال مینتRoyal Canadian Mint   و شرکت‌های معدنی عمومی طراحی کرده است.

استانداردهای اقتصادی، اجتماعی و حاکمیتی (ٍESG) برای معادن فلزات گرانبها، روز به روز از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شوند و به همین دلیل سرمایه گذاران هم تصمیمات خود را در این راستا بیشتر بر اساس عملکرد ESG در نظر می‌گیرند.

سرمایه گذاران در این زمینه همچون IEX Group، Sprott Inc.، Goldcorp، Agnico Eagle Mines Ltd.، IAMGOLD Corp و همچنین Wheaton Precious Metals Corp از جمله شرکت‌هایی هستند که در پیشبرد و به روز رسانی اطلاعات این اپلیکیشن و شفاف سازی بازار فلزات گرانبها می‌توانند تاثیرگذار باشند.

شرکت تریدویند در این رابطه در بیانیه‌ای اعلام کرده است: تریدویند اوریجینز این امکان را برای تولیدکنندگان فراهم می‌کند که بتوانند تغییرات قیمت فلزات گرانبهای خود را بدون نیاز به مشارکت کنندگان در فرآیندهای عملیاتی و تولیدی معرفی و تمایز دهند.

مایکل آلبانیز مدیرعامل تریدویند در این رابطه عنوان کرد: برای راه اندازی و کاربردی ساختن این اپلیکیشن ما به مدت طولانی با بازیگران اصلی صنعت و شبکه شرکای خود همکاری کرده‌ایم تا بتوانیم منبعی ایجاد کنیم که ارزش پنهان فلزات گرانبها را با ارائه داده‌های معنادار در رابطه با چگونگی، زمان و مکان وصول دارایی‌ها می‌گشاید.

آلبانیز همچنین ادامه داد: تریدویند همچنین تلاش دارد تا بهترین شیوه‌ها و روش‌های اخلاق مدارانه را فراهم آورد و هدف از چنین حرکتی ایجاد نوآوری در کلاس‌های دارایی فیزیکی و جایگزین با استفاده از روش‌های بلاکچین است.

شرکت کانادایی رویال مینت در این راستا اعلام کرده که تحویل فلز ارسال شده از سوی تامین کنندگانی که مورد تایید اوریجینز بوده‌اند و به منظور تایید یا رد اطلاعات اوریجینز فعالیت می‌کنند، می‌پذیرد و اطلاعات فلز آنها را بر روی پلتفرم تریدویند به ثبت می‌رساند.

این شرکت کانادایی همچنین اعلام کرده است که تامین کنندگان و استخراج کنندگان لازم است خود را با استانداردهای این صنعت که از جمله آنها می‌توان به استانداردهای پیشرفته انجمن بازار شمش لندن (LBMA) و شورای جهانی طلا اشاره کرد، هماهنگ سازند.