۰ نفر

«زمین سبز» هدیه گوگل به جهانیان

۲۵ مهر ۱۳۹۸، ۶:۱۵
کد خبر: 388266
«زمین سبز» هدیه گوگل به جهانیان

در راستای تلاش کشورها برای کاهش گازهای گلخانه‌ای و تحقق اهداف درازمدت به منظور حذف کربن از شهرها در 2دهه آینده، گوگل بتازگی از جدیدترین ابزار خود رونمایی کرده است که گفته می‌شود این کار را بسیار ساده‌تر می‌کند و خدمتی بزرگ به محیط زیست خواهد بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، این ابزار رایگان که همه شهرهای جهان می‌توانند آن را دراختیار داشته باشند، هم گازهای گلخانه‌ای را اندازه‌گیری می‌کند و هم برای کاهش میزان متصاعد شدن این گازها برنامه‌‌ریزی می‌کند تا به این ترتیب شاهد کندتر شدن روند گرمایش کره زمین باشیم.

خبر خوش در اجلاس کپنهاگ

تغییرات آب و هوایی، گرمایش کره زمین و گازهای گلخانه‌ای واژه‌هایی آشنا برای کسانی است که دغدغه حفاظت از کره زمین را دارند و این بار نیز گوگل با ارائه ابزار آنلاین با نام  (Environmental Insights Explorer (EIE در مسیر «زمین سبز» گام برداشته است. بسیاری معتقدند این ابزار رایگان که با همکاری مؤسسه انرژی GCoM طراحی شده است، می‌تواند بسیار موفق عمل کند چراکه از اطلاعات گوگل مپ و سایر پروژه‌های ابتکاری این غول دنیای فناوری بهره خواهد گرفت تا میزان کربن و گازهای گلخانه‌ای شهرهای بزرگ که امروز دغدغه بسیاری از فعالان محیط‌زیست است را به حداقل ممکن برسد. رونمایی از ابزار جدید گوگل در اجلاس شهرداران جهان (C40 World Mayors Summit) که بتازگی در کپنهاگ، پایتخت رنگارنگ دانمارک برپا بود، انجام شد. هدف این اجلاس، افزایش آگاهی از منابع اطلاعاتی و روش‌هایی بود که بتوانند نقشی جدی برای تأمین آینده‌ای بدون کربن ایفا کنند. در این اجلاس عنوان شد که تاکنون بیش از هزار شهر جهان، متعهد به تلاش برای مقابله با تغییرات آب و هوایی در یک دهه آینده شده‌اند ولی مطمئناً بدون داشتن اطلاعات و دیتای درست و دقیق، شاید برای رهبران این نهضت‌ها بسیار سخت باشد که متوجه شوند کار را باید از کجا شروع کنند.

شاید پاسخ قاطع به شرکت‌کنندگان در این اجلاس، همین ابزار جدید گوگل باشد چرا که این ابزار می‌تواند دیتا و اطلاعات حاصل از گوگل مپ را آنالیز کند و میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را از ساختمان‌های شهر، سیستم حمل‌و‌نقل و... به تفکیک تخمین بزند.این ابزار نوین گوگل همچنین می‌تواند پتانسیل شهرهای مختلف را برای تولید انرژی‌های نوین و تجدیدپذیر مورد بررسی دقیق و موشکافانه قرار دهد تا این دیتا و اطلاعات منجر به اتخاذ سیاست‌های جدید، ارائه راهکارهای کارآمد و همچنین اندازه‌گیری پیشرفت‌ها در زمینه مقابله با گرمایش کره زمین شود.

فاز اجرایی ابزار گوگل در 5شهر

ابزار EIE گوگل پس از رونمایی، در چند شهر اروپا ازجمله دوبلین پایتخت ایرلند، بیرمنگام، منچستر و دو شهر دیگر بریتانیا وارد فاز اجرایی شد. این ابزار اکنون در دسترس شهروندان این شهرها قرار دارد و آنها می‌توانند با استفاده از مرورگرها، اطلاعاتی درباره میزان گازهای گلخانه‌ای منتشر شده در شهرشان به دست بیاورند.به‌عنوان مثال یک جست‌و‌جوی ساده برای دوبلین نشان می‌دهد که گوگل با استفاده از ابزار رایگان و فناورانه خود، تخمین زده است میزان گازهای گلخانه‌ای و دی اکسید کربن منتشر شده از ساختمان‌ها و همچنین سیستم حمل‌و‌نقل شهری به ترتیب سالانه 2.13میلیون تن و 1.31میلیون تن است. همچنین ابزار EIE به شما کمک می‌کند تا در جست‌وجوهایتان دریابید که شهر دوبلین آنقدر پتانسیل بالایی برای نصب سقف‌های خورشیدی و تولید انرژی تجدید پذیر دارد که می‌تواند سالانه 206هزار تن دی‌اکسیدکربن را از سطح شهر حذف کند. گفتنی است که فازآزمایشی (بتا) ابزار گوگل EIE، سال گذشته در 5شهر جهان در امریکا، کانادا، استرالیا و آرژانتین به‌صورت پایلوت انجام شد. «ربه‌کا مور» دبیر گوگل ارت(Google Earth) دراین باره گفت: در فاز آزمایشی، مسئولان شهری این 5شهر ابزار گوگل را مود آزمایش قرار داده و از اطلاعات آنالیز شده آن، برای برنامه‌های ترانزیت هوشمند و روش‌هایی کم آلاینده و پاک برای سفر استفاده کرده و نتیجه خوبی هم گرفته‌اند.

همچنین گوگل اعلام کرده که شهرداران می‌توانند از طریق فرم آنلاین، شهرخود را کاندیدای دریافت این ابزار رایگان گوگل کنند یعنی ازطریق وب سایت گوگل به لیست شهرهای درخواست دهنده بپیوندند.

عملکرد ابزار EIE

اما ابزار گوگل چگونه کار می‌کند؟ «جیمی کادن» یکی از افراد پیشتاز در حوزه شهر هوشمند در شورای شهر دوبلین در این زمینه گفت: ایجاد جریان اطلاعات دینامیک بیشتر، کلیدی تأثیرگذار در اتخاذ سیاست‌هایی برای مقابله با تغییرات آب و هوایی کره زمین خواهد بود.وی ادامه داد: ابزار EIE با استفاده از گوگل‌مپ می‌تواند اندازه و سایز ساختمان‌های شهری را شناسایی کند و همچنین تشخیص دهد که این، یک خانه معمولی یا دفتر کار است و درنهایت میزان مصرف انرژی آن را تخمین بزند. همچنین EIE می‌تواند با نگاهی به ترافیک شهری، مدل‌های سفر درون شهری و با توجه به خودروها و نوع سوخت مصرفی آنها، اطلاعاتی در زمینه میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای در بخش حمل و نقل پیدا و راهکارهایی ارائه دهد. محققان، بخشی از این راهکارها را ایجاد لاین‌های بیشتر برای دوچرخه سواری یا ایجاد پنل‌های خورشیدی بر سقف و پشت بام خانه‌ها برای تولید انرژی‌های نوین می‌دانند.این ابزار گوگل همچنین می‌تواند تصاویر ماهواره‌ای را آنالیز کند تا دریابد سقف کدامیک از ساختمان‌های شهر مناسب تولید انرژی خورشیدی است و همچنین محل‌های هدررفت انرژی را مشخص کند.وی افزود: این ابزار گوگل تنها برای ارزیابی نتایج لحظه‌ای آلاینده‌های محیط‌زیست نیست و این کمپانی اعتقاد دارد که با کمک آن، می‌تواند برنامه‌ای درازمدت داشته باشد چرا که قابلیت پیش‌بینی وضعیت کلی آب و هوا تا 20سال آینده را دارد. درواقع این ابزار می‌تواند میزان بارش و دمای هوا را با دقت بالا و برای دو دهه آینده پیش‌بینی کند و حتی روزی مژده شهری با میزان کربن صفر را به شهروندان بدهد. همچنین باید گفت که قرار است در آینده در شهرهای دیگر اروپا هم این ابزار پرکار گوگل مورد استفاده قرار بگیرد.ازسوی دیگر این ابزار وقتی اهمیت بیشتری می‌یابد که بتوانیم اطلاعات و دیتای به دست آمده سالانه را با یکدیگر مقایسه کنیم.

«گوگل استریت» در کپنهاگ

گوگل همچنین اعلام کرد که در قالب طرح Project Air View، دستیابی به اطلاعات کیفیت هوا کپنهاگ را آغاز کرده تا با کمک این پروژه و استفاده از ابزارهایی مشخص، بتوان کیفیت هوا را در سطح خیابان‌های شهر مورد ارزیابی قرار داد. این پروژه سال گذشته آغاز شد و اطلاعاتی که حالا در دسترس عموم قرار دارد درابتدا تنها میان دانشمندان و محققان و اعضای شورای شهر کپنهاگ به اشتراک گذاشته می‌شد.اما شیوه کار به چه صورت است؟گوگل درواقع برای اجرای این طرح، شبکه خودروهای گوگل استریت (Google Street View) خود را به کار گرفته تا کیفیت هوا، وضعیت آلودگی شهرها و میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را در خیابان‌های شهرها مورد ارزیابی قرار دهد و آنها را اندازه‌گیری کند. این اطلاعات و دیتاها از طریق نصب سنسورهای سیار روی خودروهای گوگل استریت و همچنین سنسورهای ثابت روی پشت بام ساختمان‌ها و تیرهای چراغ برق جمع‌آوری می‌شود. سپس این داده‌ها از طریق ابزار EIE مورد آنالیز و تحلیل قرار گرفته و به اشتراک گذاشته می‌شود.البته این نخستین بار نیست که یک کمپانی بزرگ فناوری به حوزه حفاظت از زمین وارد شده و پیش از این نیز غول‌های تکنولوژی جهان برنامه‌هایی ویژه داشتند. به‌عنوان مثال مایکروسافت قرار است تا سال 2020، 60درصد از انرژی مورد نیاز دیتاسنترهایش تجدیدپذیر باشد. البته اپل تاکنون پیشتاز بوده و در سال‌جاری اعلام کرد 100درصد دیتاسنترهایش در سراسر جهان از انرژی پاک بهره می‌گیرند. کمپانی HP نیز به‌دنبال صفر شدن میزان کربن تولیدی این شرکت است. آمازون نیز در قالب طرح و پروژه یک سرزمین سبز(One Green Planet) در زمینه مقابله با تغییرات آب و هوایی فعالیت دارد.