۰ نفر

آیا یک روبات می‌تواند نخست وزیر شود؟‌

۲۳ مهر ۱۳۹۸، ۶:۲۶
کد خبر: 387788
آیا یک روبات می‌تواند نخست وزیر شود؟‌

آیا روبات‌ها می‌توانند به‌عنوان نخست‌وزیر انتخاب شوند و اداره یک کشور یا حتی جهان را برعهده بگیرند؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، این سؤالی است که به تازگی ذهن بسیاری از مردم جهان را به خود مشغول کرده است و بسیاری بر این اعتقاد هستند که در آینده‌ای نه چندان دور سیستم‌های هوشمندی همچون روبات‌ها به درجه‌ای از هوشمندی و قابلیت کاربردی می‌رسند که حتی می‌توان با خیال راحت اداره یک کشور یا حتی جهان را برعهده بگیرند و از پس وظیفه‌ای همچون مملکت‌داری برآیند.

اما آیا واقعاً این فرضیه روزی به واقعیت پیوسته و ما می‌توانیم حضور روبات‌ها را در پست‌های کلیدی همچون نخست‌وزیری مشاهده کنیم.

در پاسخ به این سؤال «زولتان ایستوان» یکی از محققان آینده نگر در حوزه مذاهب می‌گوید: واقعیت این است که هر کاری که انسان بتواند انجام دهد قطعاً یک ماشین هوشمند نیز می‌تواند آن را به گونه‌ای چشمگیرتر انجام دهد.

وی در عین حال افزود: در برخی از مقاطع تاریخی می‌توان روباتی هوشمند ساخت که از مغز انسان بهتر کار کرده و اداره یک کشور، جهان و حتی یک سیاره را در دست گرفته و این وظیفه خطیر را به نحو احسن انجام دهد.

این ژورنالیست امریکایی تصریح کرد: صحبت در خصوص اداره یک کشور منافع افراد را در پذیرفتن چنین امر خطیری روشن‌تر می‌کند؛ این در حالی است که یک روبات الگوریتم‌های بهتری را ارائه کرده و اهدافی فردی در خصوص ایفای وظیفه خود ندارد.

ایستوان گفت: هوش مصنوعی می‌تواند برنامه‌ریزی شده و همانند یک بلندگوی هوشمند و بی‌طرف از حقوق مردم خود دفاع کند. این در حالی است که قطعاً یک ماشین هوشمند قادر خواهد بود میلیون‌ها و میلیون‌ها رأی و نظر رأی دهندگان خود را به واقعیت نزدیک‌تر کرده و با تکیه بر دموکراسی از حقوق آنها دفاع کند.

علی رغم حمایت این ژورنالیست امریکایی از حضور هوش مصنوعی در کرسی‌هایی همانند نخست‌وزیری و رهبری جهانی، باید این نکته را در نظر گرفت که این ماشین‌های هوشمند به هیچ وجه احساس نداشته و با حس همدردی و دلسوزی با انسان‌ها بیگانه هستند. همین نقطه ضعف نیز باعث شده است که بسیاری از محققین آینده نگر مخالف حضور روبات‌ها و هوش مصنوعی در عرصه رهبری  باشند.‌