۰ نفر

۱۰نکته که درباره اینترنت 5Gباید بدانید!

۷ مهر ۱۳۹۸، ۱۹:۲۹
کد خبر: 384246
۱۰نکته که درباره اینترنت 5Gباید بدانید!

تصور کنید بتوانید در یک ثانیه فیلم سینمایی مورد علاقه خود را دانلود کنید، یا با خیال راحت در یک خودرو بدون راننده بنشینید و از یک طرف شهر به طرف دیگر بروید، یا اینکه لوازم آشپزخانه خود را از راه دور کنترل کنید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، همه این‌ها با آمدن اینترنت‌های G۵ یا نسل ۵ و در آینده‌ای تقریباً نزدیک امکان‌پذیر می‌شود. اینترنت‌هایی که بسیار بیشتر از نسل قبلی خود پر سرعت‌تر، کارآمدتر و البته گران‌تر است.

در این‌جا با ۱۰ نکته مهم درباره اینترنت G۵ آشنا شوید:

۱. اینترنت نسل ۵ یک فناوری جدید شبکه‌ای است که سرعت و قطع ارتباط کمتری نسبت به نسل ۴ دارد. میانگین سرعت در اینترنت G۵، ۱ گیگابایت بر ثانیه است. اینترنت نسل ۵، تقریباً ۲۰ برابر سریع‌تر از نسل ۴ عمل می‌کند. این یعنی دانلود یک فیلم بلند با کیفیت HD در اینترنت نسل ۴،  ۱۰ دقیقه زمان می‌برد اما این زمان برای اینترنت نسل ۵ تنها ۱ ثانیه است.

۲. اینترنت‌های G۵ می‌تواند برای کاربران عادی اینترنت، مزایایی مثل برقراری آسان تماس تصویری یا سرعت بالاتر در بازی‌های آنلاین را به همراه داشته باشد. این یعنی با قطع شدن تماس تصویری یا تأخیر در رسیدن صدا و تصویر در تماس‌های اینترنتی خداحافظی کنید!

۳. اما مزیت اینترنت G۵ فقط برای کاربران عادی نیست. این نسل از اینترنت در صنایع هم کاربرد بسیار زیادی دارد. مثلاً کارخانه‌داران می‌توانند از این اینترنت برای کنترل ربات‌های خود بهره ببرند. کشاورزان می‌توانند تراکتورهای هوشمند خود را بدون هیچ نگرانی از راه دور کنترل کنند. همچنین با وجود این فناوری می‌تواند با خیال راحت سوار بر یک خودرو بدون راننده شوید. بدون اینکه نگران تصادف یا گم شدن مسیر باشید. یا اینکه پزشکان می‌توانند با کمک اینترنت G۵ از راه دور جراحی کنند کنند.

۴. این تکنولوژی به شیوه‌های دیگری هم به کمک زندگی انسان‌ها می‌آید. با فراگیر شدن اینترنت نسل ۵، انقلابی در اینترنت اشیاء هم به وجود می‌آید. از ماشین‌ لباس‌شویی و ظرف‌شویی گرفته تا خودروها، دوربین‌های ترافیکی و لوازم آشپزخانه، همگی تبدیل به وسایلی قابل کنترل از راه دور می‌شوند. پیش‌بینی می‌شود که در دهه آینده بیشتر از ۲۰ میلیارد وسیله به اینترنت اشیاء مجهز و با استفاده از این تکنولوژی حتی به هم متصل شوند.

۵. با فراگیر شدن اینترنت نسل ۵ می‌توان به شهرهایی بدون کابل فکر کرد و این یعنی شیوه‌های رایج استفاده از تلویزیون و ماهواره و تلفن به‌کلی تغییر می‌کند و این دستگاه‌ها با اتصال به اینترنت کار می‌کنند. 

۶. تلاش برای استفاده از تکنولوژی G۵ در سرتاسر دنیا آغاز شده است. اما فعلاً این فناوری جدید به صورت عمومی استفاده نمی‌شود و فقط در بخش‌هایی از کشور آمریکا مانند آتلانتا، دنور و واشنگتن، آن هم در برخی محله‌های خاص آن و به صورت محدود مورد استفاده قرار گرفته است. پیش‌بینی می‌شود که ابتدا در کشور آمریکا و چین مورد استفاده عمومی قرار گرفته و سپس بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ در دسترس همگان قرار گیرد. اما ابزار استفاده از آن هم نکته‌ای بااهمیت است.

۷. اما استفاده از این تکنولوژی محدودیت‌هایی به همراه دارد. یکی از مهم‌ترین موانع بر سر راه عمومی شدن این تکنولوژی هزینه‌های بسیار سنگینی است که روی دست اپراتورها و کاربران می‌گذارد. اپراتور باید دستگاه‌ها و ابزار جدیدی را برای عرضه اینترنت نسل ۵ فراهم کند. کاربران هم باید گوشی‌هایی که از این فناوری پشتیبانی می‌کنند را تهیه کنند. چرا که بیشتر گوشی‌هایی که از آن استفاده می‌کنیم، از این نوع اینترنت پشتیبانی نمی‌کنند.

۸. اگر می‌خواهید از این تکنولوژی جذاب استفاده کنید به احتمال زیاد باید گوشی خود را عوض کنید چراکه در حال حاضر اکثر گوشی‌های موجود در بازار، از این اینترنت پشتیبانی نمی‌کنند. حالا که بازار عرضه گوشی‌های جدید با امکانات عجیب و متفاوت داغ است، جالب است بدانید فقط برخی شرکت‌های مشهور مانند هواوی، سامسونگ و شیائومی تلاش کرده‌اند تا گوشی‌های جدید خود را به این تکنولوژی مجهز کنند. گوشی‌های میت ایکس از شرکت هواوی، گلکسی اس ۱۰ از شرکت سامیونگ، وی ۵۰ تین کیو از شرکت ال جی و می میکس ۳ از شرکت شیائومی به تکنولوژی اینترنت نسل ۵ مجهز هستند. در حالی که شرکت بزرگ اپل در سری آیفون ۱۱ این قابلیت را قرار نداده است.

۹. اما در کنار تمام این ویژگی‌های وسوسه‌انگیز، یکی از نگرانی‌هایی که درباره این تکنولوژی وجود دارد، مسئله امنیت آن است. این نگرانی وجود دارد که امنیت اینترنت نسل ۵ آسیب‌پذیرتر باشد. اپراتورها در تلاشند تا زیرساخت‌های فنی و امنیتی شبکه G۵ را فراهم کنند. اما نکته این است که گاهی این اپراتورها دستورالعمل‌های امنیتی را رعایت نمی‌کنند و از این رو امنیت کاربران را به خطر می‌اندازند.

۱۰. همچنین نگرانی‌هایی درباره استفاده از این تکنولوژی و سلامتی کاربران وجود دارد. گزارش‌هایی می‌گویند اینترنت G۵  برای سلامتی مضر است و اثراتی بر سلامتی زنان باردار دارد و باعث ایجاد اختلال‌های عصبی، سرطان، اختلال‌های ژنتیکی می‌شود. اما منابع معتبر می‌گویند که این ادعاها اساسی ندارند و تحقیقات علمی تاکنون اثرات مخرب این تکنولوژی را تأیید نکرده است.