۰ نفر

توئیتر 273 اکانت ضد ایرانی را مسدود کرد

۳۱ شهریور ۱۳۹۸، ۶:۲۵
کد خبر: 382419
توئیتر 273 اکانت ضد ایرانی را مسدود کرد

انتشار اخبار جعلی و تسویه حساب‌های سیاسی روی توئیتر، تاکنون یکی از بزرگ‌ترین مشکلات این شبکه اجتماعی محسوب می‌شود و به‌همین دلیل هم مدیران توئیتر از یک سال قبل عزم خود را جزم کردند تا اکانت‌هایی را که با هر روشی خلاف قوانین این پلتفرم عمل می‌کنند شناسایی و مسدود کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، توئیتر در تازه‌ترین گزارش خود نشان داده است که گامی روبه جلو برداشته چرا که در تازه‌ترین اقدام خود بیش از 10هزار اکانت(10112 اکانت) را که در 6کشور جهان به انتشار اخبار جعلی و همچنین تبلیغات و پروپاگاندای سیاسی دولت‌ها روی این پلتفرم می‌پرداختند معلق و از دسترس خارج کرد. مشابه چنین اخباری را پیش از این نیز شنیده بودیم اما در این خبر که در تارنمای شبکه اجتماعی توئیتر منتشر شده، آمده است 4هزار و 500 اکانت ضد کشورهایی همچون ایران و قطر و حامی عربستان نیز در میان این 10هزار اکانت دیده می‌شوند.

این اکانت‌های متخلف

توئیتر برای نخستین بار در اکتبر سال 2018 آرشیو جامع و گسترده‌ای از اکانت‌هایی را که به رهبری کشورهای مختلف اقدام به انتشار اخبار جعلی یا تبلیغات نامناسب می‌کردند افشا کرد و حالا بعد از گذشت یک سال تصمیم گرفته است تا این اکانت‌ها را که غالباً با مقاصد سیاسی خاص فعالیت دارند معلق و مسدود کند. درهمین راستا محققان توئیتر در یک سال گذشته از میان میلیون‌ها توئیت و بیش از یک ترابایت محصولات رسانه‌ای که مورد بررسی قرار دادند، به نتایج جالبی رسیدند و علاوه بر اینکه در مقاطع مختلف برخی از اکانت‌های متخلف را شناسایی می‌کردند که هدف تعلیق توئیتر قرار می‌گرفت، این بار توئیتر در تارنمای خود به دسته‌بندی اکانت‌های متخلف با توجه به محل فعالیت صاحبان این اکانت‌ها پرداخته و یادآور شده است که بیش از 4هزار اکانت توئیتری در امارات متحده عربی و چین، بیش از هزار اکانت در اکوادور و 259 اکانت نیز در اسپانیا مسدود شده‌اند.

امارات متحده عربی

در تازه‌ترین خبر تارنمای توئیتر آمده است: ما شبکه‌ای از 273 اکانت را از پلتفرم خود حذف کردیم که از امارات متحده عربی (UAE) و مصر نشأت گرفته‌اند. این اکانت‌ها قطر و سایر کشورها از جمله ایران را نشانه می‌گرفتند و تلاش داشتند تا با انتشار محتواهایی خاص در مسائل سیاسی این کشورها دخالت کنند. در ادامه این گزارش آمده است که این اکانت‌ها همچنین حاوی مطالبی هستند که با کمک آنها از عربستان سعودی حمایت فراوانی می‌شده است.

محققان توئیتر همچنین دریافته‌اند که این اکانت‌ها توسط شرکت DotDev یک شرکت تکنولوژی خصوصی ساخته و مدیریت شده است که در کشورهای امارات متحده عربی و مصر فعالیت دارد.

گفتنی است توئیتر پس از شناسایی این اکانت‌ها و مطمئن شدن از دخالت‌های سیاسی حساب‌های توئیتری این شرکت، اکانت شرکت DotDev و همچنین همه اکانت‌های مرتبط با آنها را به طور دائم معلق کرد تا مانع انتشار اخبار جعلی و دخالت در اوضاع سیاسی منطقه‌ای به نفع یک کشور خاص شود.

در تارنمای توئیتر همچنین آمده است: علاوه بر این ما 4هزار و 248 اکانت جداگانه را شناسایی کردیم که به‌صورت منحصربفرد از درون امارات متحده عربی عمل می‌کنند و به طور عمده قطر و یمن را نشانه گرفته بودند. این اکانت‌ها حاوی مطالبی غلط و جعلی درباره موضوع‌های منطقه‌ای از جمله جنگ داخلی یمن و حوثی‌ها بوده‌اند و عملاً با انتشار مطالب تبلیغاتی سیاسی علیه مردم یمن و حوثی‌ها، باعث تغییر نگاه برخی نسبت به این منطقه از جهان می‌شدند.

عربستان

در تازه‌ترین تحقیقات توئیتر همچنین یک گروه کوچک شامل 6اکانت توئیتری شناسایی شد که به عربستان سعودی مربوط می‌شود. در این اکانت‌ها مطالبی در حمایت از عربستان سعودی و به نفع این کشور در مسائل منطقه‌ای منتشر می‌شد. گفتنی است که این اکانت‌ها در دوران فعالیت، خود را به‌عنوان روزنامه نگاران و رسانه‌هایی مستقل معرفی می‌کردند درحالی که همه توئیت‌های آنها شامل مواردی بود که کاملاً باب میل عربستان سعودی محسوب می‌شد. در واقع این گروه تمام تلاش خود را برای پیش بردن اهداف سیاسی عربستان سعودی به‌صورت یکجانبه به کار گرفته بودند.

در این گزارش همچنین آمده است که بتازگی اکانت‌های افرادی خاص در عربستان نیز معلق شده است که از آنها می‌توان به حساب توئیتری سعد القحطانی اشاره کرد. وی مشاور پیشین محمد بن سلمان ولیعهد سعودی و مظنون به مشارکت در قتل جمال خاشقچی است که گفته می‌شود حساب توئیتری وی به‌دلیل نقض قوانین این شبکه اجتماعی پرطرفدار بسته شده است.

چین

در گزارش توئیتر که بتازگی منتشر شده است می‌توان نام چین را نیز به‌عنوان یکی از ناقضان قوانین این شبکه اجتماعی مشاهده کرد. توئیتر در ماه اوت شبکه‌ای با  بیش از 200هزار اکانت جعلی فعال در چین را شناسایی کرد که صاحبان این اکانت‌ها تلاش داشتند تا اطلاعاتی غلط درباره جنبش اعتراضی مردم هنگ کنگ منتشر کنند. همه این اکانت‌ها در آن زمان بسته شد اما این بدان معنا نیست که دیگر چنین اکانت‌های مغرضانه سیاسی در چین دیده نمی‌شود چرا که همچنان اکانت‌هایی با اغراض خاص سیاسی در این کشور فعالیت دارند و در این گزارش توئیتر عنوان شده است که بتازگی 4هزار و 302 اکانت دیگر شناسایی شده که برای مقابله با معترضان هنگ کنگی فعالیت می‌کرده است و البته این اکانت‌ها نیز مسدود شدند.

اسپانیا

اسپانیا نیز از دست اکانت‌های توئیتری با حمایت سیاسیون در امان نبوده و گزارش توئیتر حاکی است که این شبکه اجتماعی در این کشور، 256 اکانت را با اتهام تلاش دروغین برای تقویت احساسات عمومی مسدود کرده است. این اکانت‌ها مربوط به یکی از احزاب سیاسی اسپانیا بوده که نام آن با رسوایی‌های مالی زیادی گره خورده است. البته این اکانت‌ها برای مدت زمان کوتاهی فعالیت داشتند و توئیتر به محض شناسایی، آنها را معلق کرد.

اکوادور

در گزارش گوگل به‌نام کشور اکوادور نیز برخورد می‌کنیم. طبق این گزارش، در تابستان امسال هزار و 19 اکانت توئیتری در اسپانیا حذف شد که به حزب سیاسی PAIS Alliance در این کشور مربوط  بود. این شبکه اکانت‌های توئیتری اخبار جعلی را درباره رئیس جمهوری این کشور منتشر می‌کردند و البته تمرکز آنها بر موضوعاتی همچون قوانین اکوادور در زمینه آزادی بیان، سانسورهای دولتی و تکنولوژی بوده است. در این میان نمی‌توان از نام روسیه نیز چشم پوشی کرد چرا که گزارش توئیتر نشان می‌دهد در ماه اکتبر نیز توئیتر حدود 4هزار و 500 اکانت سیاسی را که در روسیه فعالیت داشتند معلق و حذف کرده است.