۰ نفر

روزهای آفتابی استارتاپ‌های بریتانیایی در دل طوفان برگزیت

۷ شهریور ۱۳۹۸، ۵:۴۰
کد خبر: 376936
روزهای آفتابی استارتاپ‌های بریتانیایی در دل طوفان برگزیت

(9 آبان ماه) یعنی زمان نهایی جدایی کامل بریتانیا از اتحادیه اروپا نزدیک می‌شویم نگرانی‌ها نیز افزایش می‌یابد. یکی از حوزه‌هایی که بیشترین دغدغه بریتانیای پس از برگزیت را دارند، کمپانی‌های فناوری دارند ولی حالا در کمال تعجب می‌بینیم که در سال 2019 حجم سرمایه‌گذاری خارجی برای استارتاپ‌های بریتانیایی رکورد زده که این موضوع در چنین شرایطی بسیار عجیب به نظر می‌رسد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، با وجود تأکید فراوان «بوریس جانسون» نخست‌وزیر بریتانیا بر اجرای برگزیت حتی بدون توافق در 31 اکتبر سال‌جاری میلادی، همچنان جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا در هاله ابهام قرار دارد. در این میان فعالان حوزه فناوری نگرانی بیشتری از برگزیت دارند به‌طوری که 64درصد کمپانی‌ها و فعالان حوزه فناوری مخالف اجرای برگزیت بوده و همچنان خواهان برگزاری رفراندوم دوم در زمینه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا هستند.فعالان حوزه تکنولوژی که بیشترین نگرانی را از اجرای برگزیت داشته و دارند، حالا در حیرت بسر می‌برند چرا که سرمایه‌گذاران خارجی بر خلاف 2سال گذشته، به استارتاپ‌های حوزه فناوری این کشور روی خوش نشان داده‌اند و با وجود دردسرها و دغدغه‌های پس از برگزیت، در سال 2019 میزان سرمایه‌گذاری آنها در حوزه استارتاپ‌های فناوری این کشور رکورد زده است.

بخش تکنولوژی بریتانیا در 7ماه نخست سال‌جاری میلادی(2019) بیش از 6.7میلیارد دلار معادل 5.5 میلیارد پوند جذب کرده است که این رقم از کل سرمایه خارجی جذب شده توسط بریتانیا در سال 2018 بیشتر است. لازم به ذکر است که بیش از نیمی از سرمایه گذاری‌های خارجی در بخش تکنولوژی بریتانیا در سال 2019 از سوی کمپانی‌های امریکایی و آسیایی صورت گرفته که در نوع خود بی‌نظیر است.

اما چه اتفاقی افتاده که حالا در کمال ناباوری، سیل سرمایه گذاری‌های خارجی به سمت استارتاپ‌های بریتانیا روانه شده است؟ در پاسخ باید گفت نقش آفرینان این حوزه عملاً تغییر یافته‌اند. در حالی که پیش از رفراندوم، بیشتر سرمایه گذارهای استارتاپ‌های بریتانیا از کشورهای عضو اتحادیه اروپا بودند، این شرایط به محض برگزاری رفراندوم تغییر کرد چرا که از آن زمان به بعد، ارزش پوند در بریتانیا رو به افول رفت و این سرمایه‌گذاران تمایل کمتری به حضور در این کشور از خود نشان دادند.«راس شاو» بنیانگذار بنیاد فناوری‌های نوین لندن در این باره گفت: به‌دنبال بی‌میلی سرمایه‌گذاران اروپایی، در دوسال گذشته تلاش زیادی داشتیم تا سراغ قطب‌های فناوری در افریقا، خاورمیانه و امریکای جنوبی برویم و آنها را به حضور در کشور خود ترغیب کنیم که البته حالا می‌بینیم بخشی از تلاش‌هایمان نتیجه داده و سرمایه‌گذاران کشورهای آسیایی و امریکایی، به استارتاپ‌های بریتانیایی روی خوش نشان دادند.

بی‌میلی اروپایی‌ها به فعالیت در بریتانیا

مشکل بریتانیا پس از برگزیت، فقط جذب سرمایه‌گذار نیست و بخش عمده آن به نیروی کار بازمی‌گردد. بیشتر کمپانی‌های فناوری بریتانیایی عنوان می‌کنند که بخش زیادی از کارمندان آنها اهل کشورهای عضو اتحادیه اروپا هستند و به‌دلیل نگرانی درباره ویزا و قوانین مهاجرتی می‌خواهند پس از برگزیت، بریتانیا را ترک کنند.در همین راستا همچنان نگرانی‌ها بابت اینکه برگزیت چه تأثیری بر استارتاپ‌ها و فعالان حوزه‌ آی سی تی خواهد داشت وجود دارد و حتی روز به روز هم بر دامنه این دغدغه‌ها افزوده می‌شود و سرمایه‌گذاران و کمپانی‌ها نگران هستند که مبادا استارتاپ‌ها و مغزهای متفکر حوزه فناوری، این کشور را ترک کنند.

آنچه مسلم است اینکه به هرحال اگر دولت‌های اتحادیه اروپا نتوانند در برگزیت بدون توافق، شغل و فعالیت راحتی در این کشور داشته باشند، عزم‌شان را برای ترک بریتانیا جزم خواهند کرد. «راس شاو» بنیانگذار بنیاد فناوری‌های نوین لندن گفت: بزرگ‌ترین نگرانی ما همین موضوع است. یکی از هر 5فرد شاغل در حوزه فناوری لندن اهل یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا هستند.

وی ادامه داد: ما به رشد صنعت فناوری کمک زیادی کرده‌ایم و پول زیادی هم در آن جریان دارد ولی نیروی متخصص بریتانیایی زیادی نداریم به همین دلیل هم اگر برگزیت برای آنها شرایط نامناسبی ایجاد کند نمی‌توان انتظار وضعیت خوبی در لندن و کل بریتانیا داشت. ما نیاز به یک نقشه‌گذار از وضعیت کنونی برای کمپانی‌هایی داریم که می‌خواهند بدانند بعد از 31 اکتبر چه باید بکنند. وی یکی از راهکارهای کاهش این ریسک‌ها را این موضوع دانست که شرایط و مراحل مهاجرت فعالان خارجی حوزه‌ آی تی و فناوری آسان‌تر شود تا آنها آینده‌ای بهتر متصور شوند.

ژاپن، چین و سنگاپور در صدر سرمایه‌گذاری

اما کدام کمپانی‌های خارجی بیشترین سرمایـــــــــــــــــــه‌گذاری را در استارتاپ‌های بریتانیایی داشته‌اند؟ در پاسخ باید گفت که طبق گزارش Tech Nation، بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی از سوی آمازون و همچنین کمپانی SoftBank ژاپن صورت گرفته است.این دو منطقه، در هفت ماه نخست سال‌جاری رقمی معادل 3.7 میلیارد دلار معادل 3.02میلیارد پوند در استارتاپ‌های بریتانیایی سرمایه‌گذاری کرده‌اند که از 2.9میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده در کل سال 2018 بیشتر است.SoftBank در 7ماه نخست سال‌جاری میلادی بیش از 800میلیون دلار در یک استارتاپ با نام Greensill سرمایه‌گذاری کرده است. این کمپانی درگاه‌های تجارت فراوانی در گوشه و کنار جهان دارد و بیشتر در زمینه امور مالی فعالیت دارد.سافت بانک همچنین به‌همراه یک کمپانی سنگاپوری با نام Clermont Group، 400میلیون دلار دیگر در کمپانی OakNorth که تنها بانک دیجیتال بریتانیا محسوب می‌شود، سرمایه‌گذاری کرده‌اند. این بانک دیجیتال در زمینه پرداخت وام‌های کوچک و متوسط به سایر کمپانی‌های بریتانیا فعالیت دارد.

آمازون هم یکی از بزرگ‌ترین ســـرمــایــه‌گــذاران امــــــریکــایــی در استارتاپ‌های بریتانیا محسوب می‌شود. این غول دنیای فناوری پس از SoftBank در رده دوم سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه استارتاپ‌های فناوری قرار دارد چراکه در ماه مه، حدود 575میلیون دلار معادل 450میلیون پوند در استارتاپ Deliveroo، یک سرویس فناورانه برای ارسال غذا سرمایه‌گذاری کرده است.

سومین سرمایه‌گذاری خارجی بزرگ بریتانیا 550میلیون دلار است که چند هفته قبل برای استارتاپ Babylon Health انجام شده است. این استارتاپ در زمینه سرویس‌های سلامت از راه دور با استفاده از ترکیب هوش مصنوعی و متخصصان حوزه پزشکی فعالیت دارد.

گفتنی است افزایش چشمگیر سرمایه‌گذاری در حوزه استارتاپی بریتانیا در حالی صورت می‌گیرد که حجم کلی سرمایه‌گذاری‌های خارجی در زمینه‌های مختلف (FDI) در بریتانیا کاهشی چشمگیر داشته و درواقع میزان سرمایه‌گذاری FDI در ماه ژوئن، در 6سال گذشته به کمترین رقم خود رسیده است.نیکی مورگان وزیر آموزش بریتانیا گفت: این رقم شگفت آور سرمایه گذاری، نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران کشورهای دیگر چقدر به استارتاپ‌های بریتانیایی اعتماد دارند. ما یکی از معتبرترین کشورها در زمینه فعالیت‌های استارتاپی در جهان محسوب می‌شویم به همین دلیل هم بسیاری از سرمایه‌گذاران جهان علاقه‌مندند برای رشد تجارت خود از استارتاپ‌های بریتانیایی کمک بگیرند.البته وقتی نوبت به آسیا می‌رسد این علاقه دوطرفه است و همان‌طور که سرمایه‌گذاران آسیایی به استارتاپ‌های بریتانیایی علاقه‌مندند، استارتاپ‌های ما نیز به بازارهای بزرگ آسیا علاقه نشان داده‌اند. آنها غالباً می‌خواهند که در بازارهای آسیایی دسترسی داشته باشند چرا که بزرگ و متنوع است و به همین دلیل هم تلاش دارند تا نگاه سرمایه‌گذاران آسیایی را جلب کنند چرا که آنها این بازارها را بخوبی می‌شناسند و می‌توانند مسیر استارتاپ‌های بریتانیایی را هموارتر کنند.