۰ نفر

میلیاردرهای فناوری که سالانه فقط یک دلار حقوق می‌گیرند

۲ شهریور ۱۳۹۸، ۵:۱۰
کد خبر: 375629
میلیاردرهای فناوری که سالانه فقط یک دلار حقوق می‌گیرند

کسب و کارهایی که در حوزه فناوری مشغول فعالیت هستند از ثروتمندترین شرکت‌های جهان محسوب می‌شوند و مدیران آنها بیشترین درآمد سالانه را دریافت می‌کنند. مدیران عامل این شرکت‌ها طی یک سال گذشته به واسطه موفقیت‌های خود در بازار جهانی صدها یا هزاران برابر بیشتر از میانگین درآمد هر یک از کارمندان خود حقوق گرفته‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، بر اساس گزارشی که مرکز «بیزینس اینسایدر» هفته گذشته منتشر کرد «تیم کوک» مدیرعامل اپل سال گذشته 15.6 میلیون دلار از این شرکت حقوق گرفت که این رقم نسبت به میانگین درآمد سالانه 55.4 هزار دلاری هر یک از کارمندان اپل 283 برابر بیشتر بود. علاوه بر او مجموع درآمدهای «ساتیا نادلا» مدیرعامل مایکروسافت طی یک سال گذشته 25.8 میلیون دلار محاسبه شد که این رقم نسبت به میانگین حقوق سالانه 167.6 هزار دلاری هر یک از کارمندان مایکروسافت 154 برابر بیشتر بود.

این گزارش، درآمدهای افسانه‌ای هر یک از مدیران بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری در جهان را مشخص کرد و البته در کنار آن فهرست دیگری از مدیران شرکت‌های صاحبنام و بزرگ در عرصه فناوری منتشر شد که سالانه یک دلار یا کمتر از شرکت مربوطه حقوق گرفتند. لیست این افراد با میانگین حقوق سالانه کمتر از یک دلار در یک سال گذشته به قرار زیر منتشر شده است.

لَری پِیج و سرگِی برین

بر اساس گزارشی که گوگل به کمیسیون بورس و اوراق بهادار امریکا (SEC) ارائه کرده است، «لری پیج» و «سرگی برین» بنیانگذاران و مدیران شرکتی که از آن به‌عنوان غول اینترنتی جهان هم یاد می‌کنند از سال 2004 تاکنون سالانه فقط یک دلار از این شرکت حقوق گرفته‌اند. طی 15 سال گذشته کمیته رقابتی گوگل هر سال در قالب جبران خسارت مبلغی را به آنها پرداخت می‌کند و با وجود این، حقوق ثابت سالانه هر یک از آنها یک دلار اعلام شده است.

البته باید توجه داشته باشید که پیج و برین از ثروتمندترین مردان جهان محسوب می‌شوند و آنها به واسطه عملکرد فردی خود در این شرکت جوایز نقدی متعدد دریافت می‌کنند و همچنین سود قابل ملاحظه‌ای را از سهام گوگل به خود اختصاص می‌دهند. مجموع سرمایه‌های شخصی آقای پِیج 34.9 میلیارد دلار و سرمایه شخصی برین 34.3 میلیارد دلار محاسبه می‌شود.

جک دوروسی

اسناد مالی که توئیتر امسال ارائه کرد نشان داد «جک دوروسی» مدیرعامل این شرکت طی یک سال گذشته تنها 1.40 دلار حقوق گرفته است. این در حالی است که مجموع سرمایه‌ای این مدیر جوان 5.4 میلیارد دلار محاسبه می‌شود.

دوروسی پیش از این هیچ‌گونه مبلغی را از توئیتر دریافت نمی‌کرد. در جدیدترین اسناد مالی این شرکت توسعه دهنده شبکه اجتماعی اعلام شد: «به‌عنوان گواهی بر تعهد و اعتقاد شخصی وی برای به‌کارگیری پتانسیل شخصی و توسعه ارزش‌های توئیتر در درازمدت، مدیرعامل شرکت توئیتر در سال‌های 2015، 2016 و 2017 میلادی هیچ‌گونه حقوقی از ما دریافت نکرد و در سال 2018 میلادی نیز حقوق سالانه 1.40 دلاری به او پرداخت شد».

نشریه «بیزینس اینسایدر» آوریل امسال در گزارشی نوشت: «درآمد سالانه 1.40 دلاری برای مدیرعامل توئیتر به‌صورت نمادین پرداخت می‌شود و او با 140 کاراکتر و بعدتر 280 کاراکتری که در هر توئیت در اختیار مشترکان خود می‌گذارد، درآمد بیشتری دارد».

لَری الیسون

«لَری الیسون» که هم‌اکنون رئیس هیأت مدیره و مدیر فناوری شرکت اوراکل محسوب می‌شود، طی سال 2018 میلادی فقط یک دلار حقوق گرفته است. بر اساس جدیدترین اسناد مالی ثبت شده، الیسون از سال 2011 تاکنون هر سال فقط یک دلار از اوراکل حقوق گرفته است. در این میان «سافرا کاتز» و «مارک هارد» که به‌صورت مشترک مدیرعامل اوراکل محسوب می‌شود هر کدام 950 هزار دلار در سال 2018 حقوق گرفتند و علاوه بر این رقم، برخی مبالغ دیگر در قالب پاداش به آنها پرداخت شد. از زمانی که این دو فرد در سپتامبر 2014 به‌عنوان مدیرعامل اوراکل برگزیده شدند، حقوق آنها تاکنون افزایش نیافته است.

با همه این توضیحات، مجموع سرمایه‌های آقای الیسون هم‌اکنون 56.9 میلیارد دلار محاسبه می‌شود و او علاوه بر حقوق، پاداش و سود سهام هم از شرکت اوراکل دریافت می‌کند و از این طریق توانسته است سرمایه‌های شخصی خود را افزایش دهد.

ایلان ماسک

«ایلان ماسک» مدیریت شرکت خودروسازی تِسلا و چندین شرکت دیگر را برعهده دارد و مجموع سرمایه‌های شخصی وی 19.4 میلیارد دلار محاسبه می‌شود. از سال گذشته مقرر شد که او از شرکت خود حداقل حقوق را دریافت کند. در جدیدترین گزارش مالی شرکت تسلا گفته شد: «بالاترین حقوق پرداخت شده برای ماسک که مدیرعامل شرکت تسلا محسوب می‌شود، کمترین میزان حقوق پرداخت شده در تاریخ فعالیت‌های تسلا است چرا که ماسک سالانه یک دلار از این شرکت حقوق می‌گیرد. ماسک تاکنون دریافت هرگونه حقوق از این شرکت را رد کرده بود و از سال 2018 به اجبار برای ثبت در اسناد مالی مربوط به دریافت حقوق سالانه یک دلاری شد. با وجود این «نیویورک تایمز» در تازه‌ترین گزارش خود اظهار داشت که «ایلان ماسک» سال گذشته 2.3 میلیارد دلار از شرکت تسلا پاداش دریافت کرده است. در این میان اگر تعداد خودروهای فروخته شده در شرکت تسلا موتورز افزایش یابد، میزان پاداش ماسک هم بیشتر می‌شود.

مارک زاکربرگ

این طور که روزنامه «واشنگتن پست» در تازه‌ترین گزارش خود توضیح داده است، «مارک زاکربرگ» بنیانگذار و مدیرعامل فیس‌بوک از سال 2013 تاکنون سالانه فقط یک دلار حقوق گرفته است. او همچنین از دریافت هرگونه پاداش یا درآمد اضافه هم امتناع می‌کند و بخش اعظم درآمدهای آقای زاکربرگ از سود سهام فیس‌بوک به دست می‌آید. بر اساس آخرین پیش‌بینی‌ها ارزش مجموع سرمایه‌های شخصی زاکربرگ بیش از 74 میلیارد دلار برآورد شده است.

دیوید فیلو

او که یکی از بنیانگذاران شرکت یاهو محسوب می‌شود و همچنان مدیر اجرایی شرکت مذکور است، برای سال‌های طولانی سالانه فقط یک دلار از یاهو حقوق می‌گرفت. او همچنین در هیچ یک از برنامه‌های مالی یاهو برای دریافت پاداش حضور نداشت و بخش اعظم درآمدهای وی از سود سهام یاهو به دست می‌آمد. با همه این توضیحات آقای فیلو هم‌اکنون سرمایه شخصی 4.7 میلیارد دلاری را در اختیار دارد.

جرِمی استاپلمن

شرکت «یلپ» از بزرگان عرصه فناوری در یک گزارش رسمی اعلام کرد که مدیرعامل آن که سال 2012 میلادی حقوق سالانه 200 هزار دلار را دریافت کرده بود، در سال 2013 حقوق خود را به 37 هزار دلار کاهش داد و در سال 2014 میلادی مجموع حقوق سالانه او به یک دلار رسید. از آن زمان تاکنون او هر سال فقط یک دلار از شرکت یلپ حقوق می‌گیرد. چندی پیش در جلسه سالانه سهامداران این شرکت گفته شد: «مدیرعامل شرکت یلپ برای ششمین سال متوالی سالانه تنها یک دلار از این شرکت حقوق گرفته است و این اتفاق میزان تعهد او برای پیشرفت شرکت را نشان می‌دهد». با وجود این، آقای استاپلمن در سال 2018 میلادی پاداش 5 میلیون دلاری را از این شرکت دریافت کرد و همچنین در پایان سال هم پاداش نقدی دیگر به مبلغ 48 هزار دلار به وی داده شد.

البته جالب است بدانید شخصی مثل «مارک زاکربرگ» با حقوق سالانه یک دلار، سال گذشته برای تأمین امنیت سفرهای خود به همراه خانواده بیش از 22.6 میلیون دلار هزینه کرد که این رقم نسبت به هزینه‌های صرف شده برای امنیت زاکربرگ در سال قبل 12.4 میلیون دلار بیشتر بود. این اتفاق نشان می‌دهد مدیران شرکت‌های بزرگ فناوری در کنار حقوق سالانه یک دلاری، درآمدهای چند میلیون دلاری از سود سهام این شرکت‌ها را از آن خود می‌کنند و نام خود را در فهرست ثروتمندترین مردان جهان قرار داده‌اند.