۰ نفر

سرویس پرداخت آنلاین واتس آپ در هندوستان کلید می‌خورد

۲۲ مرداد ۱۳۹۸، ۵:۴۰
کد خبر: 373174
سرویس پرداخت آنلاین واتس آپ در هندوستان کلید می‌خورد

امروزه شبکه‌های اجتماعی با توجه به محبوبیت بالایی که در بین کاربران دارند درتلاشند تا سرویس‌های ویژه‌ای روی این پلتفرم‌ها راه‌اندازی و درآمدزایی کنند؛ یکی از این سرویس‌ها خدمات پرداخت درون اپلیکیشنی است که «مارک زاکربرگ» بنیانگذار فیس‌بوک قصد دارد آن را روی واتس اپ، یکی از پلتفرم‌های زیرمجموعه فیس‌بوک راه‌اندازی کند.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، با توجه به اینکه حدود یک چهارم کاربران جهانی واتس اپ در هندوستان حضور دارند، زاکربرگ این کشور را به‌عنوان پایلوت انتخاب و عنوان کرده است تا پایان سال‌جاری سرویس پرداخت دیجیتال واتس اپ در هندوستان کلید می‌خورد و بتدریج کاربران در سایر نقاط دنیا نیز به این قابلیت دسترسی خواهند داشت.

هندوستان میزبان یک چهارم کاربران واتس اپ

«مارک زاکربرگ» بنیانگذار فیس‌بوک می‌خواهد تمام پلتفرم‌های خود یعنی فیس بوک، واتس اپ، فیس‌بوک مسنجر و اینستاگرام را همگرا کند تا بتواند تجربه ای یکپارچه برای میلیاردها کاربر خود در جهان رقم بزند. به این ترتیب به‌عنوان مثال یک کاربر فیس‌بوک حتی اگر در واتس‌اپ یا سایر پلتفرم‌ها عضو نباشد می‌تواند برای کاربران آنها پیام ارسال کند و با آنها در ارتباط باشد. اکنون به‌طور میانگین روزانه بیش از 2.1میلیارد نفر در جهان از فیس‌بوک و زیرمجموعه‌های آن یعنی اینستاگرام، واتس‌اپ و فیس‌بوک مسنجر استفاده می‌کنند و البته باید گفت که بیش از 2.7میلیارد نفر هم ماهانه حداقل از یکی از این سرویس‌ها بهره می‌گیرند.

اما چرا با وجود پهنه گسترده استفاده از این پلتفرم‌ها، «زاکربرگ» برای قابلیت جدید واتس اپ، به هندوستان نگاهی ویژه دارد؟ در پاسخ باید گفت که این شبکه پیام‌رسان دارای بیش از 1.5 میلیارد کاربر در 180 کشور جهان است و اگر بخواهیم نگاهی به هندوستان داشته باشیم باید گفت که در این کشور بیش از 300میلیون کاربر فیس بوک، بیش از 400میلیون کاربر واتس اپ و بیش از 70میلیون کاربر اینستاگرام وجود دارد. به بیان دیگرحدود یک چهارم از جمعیت 1.5میلیاردی کاربران واتس اپ در هندوستان حضور دارند. بنابراین تعجبی ندارد که فیس‌بوک هندوستان را به‌عنوان نخستین هدف سرویس پرداخت دیجیتال واتس اپ انتخاب کند. به‌هرحال کلید درآمدزایی فیس‌بوک در هندوستان، واتس‌اپ است.

بازار مبادلات مالی در یک اکوسیستم یکپارچه

بنیانگذار فیس‌بوک درباره قابلیت جدید واتس اپ گفت: بعد از گذشت حدود یک سال و نیم از تلاش برای راه‌اندازی سرویس پرداخت دیجیتال واتس اپ، حالا دیگر مراحل آزمایشی اجرای این طرح رو به اتمام است و تا پایان سال‌جاری این سرویس به‌طور جدی در هندوستان راه‌اندازی خواهد شد. وی ادامه داد: انتظار می‌رود که این سرویس، در رأس اقتصاد مربوط به مبادلات مالی آنلاین هندوستان قرار بگیرد، چراکه تقریباً هر فرد هندی که تلفن هوشمند یا گوشی Jio دارد علاقه‌مند به نصب اپلیکیشن واتس‌اپ روی گوشی خود بوده است. با توجه به مشکلاتی که تاکنون به‌دلیل انتشار اخبار جعلی روی این پلتفرم در هند ایجاد شده، چنین استقبالی از واتس اپ قابل تأمل است.

وی افزود: به هرحال یک اکوسیستم پیام رسان یکپارچه به علاوه یک سرویس پرداخت، می‌تواند در آینده‌ای نزدیک درهایی را برای سایر سرویس‌های موجود در هندوستان باز کند و مردم بتوانند برای دوستان خود از طریق واتس‌اپ پول بفرستند، روی اینستاگرام خرید کنند یا روی فیس‌بوک تبادلات مالی داشته باشند. زاکربرگ یادآور شد: هرچند فیس‌بوک با اپلیکیشن اشتراک‌گذاری عکس یعنی اینستاگرام به عرصه خرید وارد شده ولی هنوز محدودیت‌هایی وجود دارد، چرا که خرید ازطریق اینستاگرام هنوز روزهای اولیه خود را طی می‌کند ولی ما در آینده از این پلتفرم نیز انتظار تحولات گسترده‌ای داریم.

گفتنی است که واتس اپ در سال گذشته یک اپلیکیشن جداگانه رایگان با نام WhatsApp for Business برای تجارت طراحی کرد و با اینکه مارک زاکربرگ از افشای تعداد دقیق شرکت های تجاری که از این اپ استفاده می‌کنند خودداری کرده اما گفته می‌شود میلیون‌ها شرکت تجاری جهان برای انجام کارهای خود، از این اپلیکیشن ویژه بهره گرفته‌اند و به درآمدزایی واتس اپ کمک کرده‌اند. شریل سندبرگ مدیر اجرایی فیس‌بوک نیز در این باره گفت: ما به شرکت‌های تجاری کمک کردیم تا به گوشی‌های خود مراجعه بیشتری داشته باشند و عملاً این وسایل دیجیتال در اقتصاد نقش آفرینی کنند.

چالش‌های زاکربرگ

اما بنیانگذار فیس‌بوک در مسیر تحقق اهداف خود با چه مشکلاتی روبه‌رواست؟ طبق آمار مؤسسه «we are social»، امروزه 4.39میلیارد نفر از جمعیت 7.6میلیاردی جهان کاربر اینترنت هستند و روزانه یک میلیون نفر برای نخستین بار آنلاین می‌شوند. بزرگ‌ترین چالش فیس‌بوک نیز عضوگیری کاربران آینده اینترنت در فیس‌بوک و پلتفرم‌های زیرمجموعه آن است. زاکربرگ خوب می‌داند که اگر نسبت به هندوستان بی‌تفاوت بماند، نمی‌تواند در جذب حداقل یک میلیارد کاربر بعدی اینترنت موفق باشد، چرا که هندوستان کشوری با یک میلیارد و 370میلیون نفر جمعیت، معادل 17.74درصد جمعیت جهان است وهفتمین کشور بزرگ جهان و دومین کشور پرجمعیت دنیا محسوب می‌شود. همچنین آمار نشان می‌دهد که در این کشور پهناور هنوز 500میلیون نفر به اینترنت متصل نشده‌اند که این تعداد، خود ظرفیتی بزرگ محسوب می‌شود.

یکی دیگر از چالش‌های فیس‌بوک حفظ کاربران کنونی این شبکه اجتماعی و زیرمجموعه‌های آن است بویژه در شرایطی که محبوبیت TikTok-اپلیکیشن اشتراک‌گذاری ویدئوی کوتاه چینی - این روزها در هندوستان محبوبیت زیادی پیدا کرده است. TikTok پلتفرم ویدئوی کوتاه درسال 2016 رونمایی شد ولی از زمان ادغام با Musical.ly در اوت سال گذشته، به یک پلتفرم یکپارچه تبدیل شد و حالا بعد از گذشت یک سال، میزان محبوبیت تیک توک به حدی بالا رفته است که می‌توان آن را رقیب جدی بزرگ‌ترین پلتفرم‌ها ازجمله فیس‌بوک و اینستاگرام دانست.

البته فیس‌بوک مشکلات دیگری هم دارد هرچند خبر خوب این است که با وجود همه مشکلات و رسوایی‌های این کمپانی در 15سال گذشته، این شبکه اجتماعی همچنان از نظر تعداد کاربر، روند رو به رشدی را تجربه کرده است. اما خبر بد اینکه با وجود رشد درآمد، تاکنون ضرر و زیان بالایی داشته است که از مهم‌ترین آن می‌توان به جریمه 5میلیارد دلاری فیس‌بوک اشاره کرد. بنیانگذار فیس‌بوک معتقد است تا پایان سال‌جاری میلادی، میزان هزینه‌هایش درمقایسه با سال گذشته، 61درصد افزایش داشته که البته این جریمه 5میلیارد دلاری، حدود 16درصد از رشد هزینه‌ها را شامل خواهد شد. به هرحال به نظر می‌رسد تنها راهکار فیس بوک برای موفقیت و درآمدزایی بیشتر، تمرکز بر حفاظت از حریم خصوصی است. حال باید منتظر ماند و دید سرویس پرداخت دیجیتال واتس‌اپ در هندوستان تا چه حد توانمند است و آیا فیس‌بوک به‌عنوان شرکت مادر واتس اپ می‌تواند مشکلات موجود را پشت سر بگذارد؟

امپراتوری فیس‌بوک

در امپراتوری فیس‌بوک از نظر تعداد کاربر، شبکه اجتماعی اصلی یعنی فیس‌بوک بیشترین تعداد کاربر را در جهان دارد و پس از آن واتس اپ در جایگاه دوم قرار دارد و فیس‌بوک مسنجر و اینستاگرام نیز در رتبه سوم و چهارم جای گرفته‌اند. اما در هندوستان کدام شبکه‌های اجتماعی پرطرفدارترند؟ در هندوستان بعد از فیس‌بوک و یوتیوب، واتس اپ در جایگاه سوم قرار دارد. به این‌ترتیب باید گفت که هند رتبه نخست تعداد کاربران واتس اپ را در جهان از آن خود کرده و در هلند، اسپانیا و ایتالیا نیز تعداد زیادی کاربر دارد.