۰ نفر

دامادی با سیم‌کارت آقای وزیر

۱۵ مرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۱۳
کد خبر: 371686
دامادی با سیم‌کارت آقای وزیر

این روزها روایت‌های فراوانی از ازدواج‌های آسانی نقل می‌شود که گاهی با فروش سیم‌کارت و گاهی با فروش گوشی و... در دهه‌های گذشته رقم خورده است. اما آیا می‌توان در سال 98 با فروش دارایی‌هایی از این قبیل ازدواج کرد؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ابتکار، چند سالی می‌شود که آمارهای پایین ازدواج و تعداد بالای طلاق در ایران، مسئولان را به فکر تشویق جوانان به امر ازدواج از طریق فرهنگ‌سازی ازدواج آسان و کم‌هزینه انداخته است. برای این فرهنگ‌سازی هر‌از‌چند‌گاهی به فراخور رویدادهای تقویمی مثل روز ازدواج هر‌کدام از مسئولان خاطره‌ای از ازدواج آسان‌شان برای مردم و رسانه‌ها نقل می‌کنند تا شاید جوانان ایرانی از مسئولان ساده‌زیست و آسان‌گیر در امر ازدواج الگو پذیرند و زندگی تشکیل دهند. مثلا همین دیروز بود که محمد‌جواد آذری‌جهرمی، وزیر جوان وزارتخانه ارتباطات از ازدواج آسان و کم‌هزینه و بدون تجملاتش سخن گفت. او که متولد 1360 است در 17 مرداد‌ماه 1383 زمانی که 23 سال داشته ازدواج کرده، یعنی حدودا یک سال قبل از شروع اولین فعالیت کاریش به صورت رسمی و اشتغال در وزارت اطلاعات و بنا به گفته خودش احتمال زیاد سال آخر تحصیلات دانشگاهی در رشته مهندسی برق در دانشگاه صنعت آب و برق. به‌رغم بسیاری از مسئولان، چهره همسر وزیر جوان را می‌توان در منابع اینترنتی و حتی صفحه شخصی آذری‌جهرمی در اینستاگرام دید. زنی که شغل پدر بازنشسته‌اش در شرکت نفت حواشی هم برای وزیر جوان در زمان تحویل گرفتن وزارتخانه ارتباطات در دولت دوازدهم ایجاد کرد. با این حال، امروز نه حواشی پیرامون ازدواج این وزیر محور گزارش است و نه وزیر شدن او؛ بلکه هزینه‌های ازدواج و منابع مالی که او برای برگزاری مراسم ازدواجش استفاده کرده سوژه گزارش ما را شکل داده است. او در همایش ملی ازدواج که چند روز پیش برگزار شده درباره منابع مالی و میزان هزینه‌کرد ازدواجش سخن گفته است. بنا به گفته خود وزیر ارتباطات، «هزینه‌های ازدواجش با فروش یک گوشی سونی (Z5) و خط تلفن همراه آغاز کرده است» و با پول فروش آنها «یک حلقه ازدواج، آینه و شمعدان، تعداد مختصری لباس خریده است.» جهرمی گفته است: «مراسم ازدواج ما که نزدیک سالگرد آن در ١٧ مردادماه هستیم، در یک تالار دولتی برگزار شد که مجموع هزینه‌های آن یک‌و‌نیم میلیون تومان بود.»

شاید دهه‌شصتی‌هایی چون آذری‌جهرمی به خاطر داشته باشند روزهایی را که خرید سیم‌کارت‌های دائمی همراه اول به صورت پیش‌ثبت‌نامی بود و فروش‌شان سودمند اما از زمانی که پای سیم‌کارت‌های اعتباری به میان آمد و با کمترین هزینه هم می‌شد سیم‌کارت خرید، بازار سیم‌‌کارت‌های دائمی خراب شد. از آن زمان به بعد بود که دیگر نمی‌شد روی فروش سیم‌کارت‌های دائمی همراه اول برای پولدار شدن حساب کرد. ‌حالا کمتر کسی به این موضوع باور دارد که با فروش سیم‌کارت و گوشی هوشمند هم بتوان از پس هزینه‌های سنگین ازدواج و تشکیل خانواده حتی به سبک آسان و کم‌تجملی بر‌آمد. حالا خرید یک حلقه ساده طلایی 5 گرمی بیشتر از 2 میلیون خرج بر‌می‌دارد و بازه قیمتی اجاره لباس عروس از یک میلیون و 200 هزار تومان تا 5 میلیون تومان آب می‌خورد. یک دست کت‌و‌شلوار مردانه با کیفیت متوسط بدون کراوات و همچنین مخلفاتی کمتر از 900 هزار تومان برای خرید پیدا نمی‌شود و بازه قیمتی اجاره کت‌و‌شلوار دامادی هم از 150هزار تومان تا 300 هزار تومان وثیقه و 60 تا 200 هزار تومان اجاره روزانه است. البته اگر دل‌تان بخواهد پاپیون یا کراوات هم داشته باشید باید نزدیک به 120 تا 150 هزار تومان وثیقه بگذارید و روزانه نزدیک به 5 هزار تومان اجاره بپردازید. از خرید کفش زنانه و مردانه برای عروس و داماد هم که بگذریم، قطعا پولی که از فروش یک سیم‌کارت معمولی به دست می‌آید نمی‌تواند جوابگوی تنها بخشی از هزینه‌های عروسی باشد که آقای وزیر ارتباطات در سال 83 با فروش سیم‌کارت و گوشی‌اش توانسته آن را پرداخت کند. گرچه فروش دارایی‌ها برای ازدواج کار عاقلانه‌ای به نظر نمی‌رسد و حتی فروش دارایی‌ها برای خرید حلقه و آینده و شمعدان و وسایلی تجملاتی از این دست بر خلاف ازدواج آسان است، اما آیا هنوز هم می‌شود با فروش سیم‌کارت و گوشی همراه، مخارج بخشی از مقدمات و مراسم ازدواج را در سال 98 تامین کرد؟

اما در کمال ناباوری امروز هم سیم‌کارت‌هایی هستند که می‌توانند ناجی داماد برای پرداخت مخارج مراسم عروسی باشند. سایت‌های فروش سیم‌کارت‌های رند برای برخی از شماره‌های سیم‌کارت‌های دائمی قیمت‌های نجومی را اعلام کرده‌اند. این سیم‌کارت‌ها براساس رند حروفی، رند 7 رقم یکی، رند 6 رقم یکی از اول و آخر، رند میلیونی، رند 10 هزاری از اول و آخر، رند 3 جفت از اول و آخر، رند متشکل از دو رقم، رند 5 رقم یکی از اول و آخر، رند صد صدی، رند گفتاری، رند هزاری از اول و آخر، رند 4 رقم یکی از اول و آخر،‌ رند 5 رقم یکی از وسط، رند 10 دهی از اول و آخر، رند کد پایین، رند 3 پله، رند جفت جفت از اول و آخر، رند 3 رقم یکی از اول، رند تکرار پیش‌شماره، رند ترازویی، رند پله‌ای از اول و آخر، رند 4 رقم یکی از وسط، رند 3 رقمی یکی از آخر، رند ترتیبی از اول و آخر، رند تاریخ تولدی، رند آینه‌ای، رند 3 رقم یکی از وسط، رند تکرار 2 رقم یکی قیمت‌‌گذاری می‌شود.

البته معیارهای دیگری هم علاوه بر رند بودن شماره‌ برای قیمت‌گذاری سیم‌کارت‌ها در برخی از سایت‌های آگهی رایگان وجود دارد. مثلا یکی از آگهی‌دهندگان فروش سیم‌کارت برای سیم‌کارتی رند که به قول فروشنده کافی است با به خاطر سپردن دو رقم 80 و 84 شماره‌تان را در خاطرتان نگه‌دارید، برای زنگ‌خور نبودن و اشتراک‌نداشتن در شبکه‌های اجتماعی 100 میلیون تومان قیمت‌گذاری کرده است. او نوشته: «شماره بسیار رند. کم‌‌کارکرد و زنگ‌خور کم. بدون اشتراک در تلگرام و واتساپ و اینستاگرام.»

البته قیمت‌های نجومی سیم‌کارت‌های رند به 100 میلیون ختم نمی‌شود و یکی دیگر از آگهی‌دهندگان سیم‌کارت در سایت‌های فروش به خاطر «خاموش‌بودن» چند ساله سیم‌کارت، آن را به مبلغ 180 میلیون تومان به فروش گذاشته است. البته آگهی‌دهنده این تمایل را هم نشان داده که خریدار می‌تواند این سیم‌کارت را با خودرویی هم‌قیمت همین سیم‌کارت معاوضه کند.

قیمت‌گذاری روی سیم‌کارت‌های رند همراه اول اما از پایه یک میلیون شروع می‌شود و تا 206 میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود. این سیم‌کارت‌ها حتی می‌توانند سیم‌کارت‌های کارکرده باشند. البته فقط سیم‌کارت‌های رند دائمی نیستند که قیمت‌های بالایی دارند. در سایت‌های فروش سیم‌کارت شماره‌های رندی از سایر اپراتورهای ارائه دهنده سیم‌کارت‌های اعتباری هم دیده می‌شود که قیمت‌های بالای 50 میلیون تومان دارند.

به غیر از سیم کارت‌ها، این روزها پیج‌ها و صفحات اجتماعی دارای دنبال‌کنندگان بالا هم می‌تواند دست عروس و داماد را برای تامین بخشی از هزینه‌های عروسی بگیرد. ضمن اینکه برای داشتن این صفحات نیازی به سرمایه‌ای جز یک گوشی هوشمند، اینترنت و وقت برای هدایت صفحات نیست. در سایت‌های آگهی اینترنتی در بخش فروش صفحات مجازی، یکی از آگهی‌دهندگان دو پیج با فالوور137k لایک حدود 7K در کل ۲۴ ساعت و دیگری با71k لایک حدود 5k در کل ۲۴ ساعت به قیمت 3 میلیون تومان به فروش گذاشته است و در تبلیغ آن نوشته است: «هر دو پیج بدون حتی یک دونه فالوور فیک، مالکیت قبلی هر کدوم از پیج‌ها برای دو شخص معروف اینستاگرام بوده و موقعیت مکانی ۹۰ درصد فالوور‌‌ها از تهران است.»

با این حال اما ازدواج تنها با تامین پول خرید حلقه و لباس و آینه و شمعدان یا حتی تامین پول مراسم عروسی محقق نمی‌شود. تشکیل زندگی مخارجی بزرگ‌تری دارد که جوانان امروز با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. پول پیش و اجاره آپارتمان و جهیزیه مهم‌ترین آنها است. البته اگر جوانان بتوانند از سد بیکاری و نبود شغل گذر کنند و با چند سال کار چندرغازی برای خود ذخیره کنند.