۰ نفر

جای خالی زنان در جام جهانی «فورت نایت»

۱۵ مرداد ۱۳۹۸، ۵:۴۰
کد خبر: 371605
جای خالی زنان در جام جهانی «فورت نایت»

در اواخر هفته گذشته استادیوم 23هزار نفری «آرتور‌اش» نیویورک، میزبان نخستین دوره جام جهانی محبوب‌ترین گیم سال 2018 یعنی فورت نایت(Fortnite)بود. این مسابقه که توسط کمپانی Epic Games برگزار شده، یکی از بزرگ‌ترین میادین ورزشی e-sports محسوب می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، در این مسابقه 100 گیمر به رقابت پرداختند تا جایزه 3میلیون دلاری(4/2میلیون پوند) را از آن خود کنند.نکته جالب توجه این رخداد در این است که در بین برنده‌ها نام هیچ زنی دیده نمی‌شود و همین موضوع بحث‌های زیادی در پی داشت.

فورت نایت یک بازی مناسب برای زنان

با وجود حضور 30 کشور دنیا در جام جهانی«فورت نایت»، هیچ یک از 100 فینالیست، زن نبودند و درمیان 40میلیون گیمری که برای ورود به این جام ثبت نام کرده بودند، کمتر چهره زنان دیده شد.روزنامه گاردین به‌دنبال چرایی این موضوع رفت تا علت را دریابد. طبق گزارش گاردین، دلیل این موضوع، این نیست که دختران و زنان با گیم بیگانه‌اند چرا که آخرین آمار مجمع ESA نشان می‌دهد 46درصد گیمرها در امریکا زن هستند و متوسط سنی زنان گیمر 34سال است. در مقابل، 54درصد گیمرها مرد با متوسط سنی 32سال هستند. همچنین طبق این آمار، بیش از 166میلیون فرد بالغ در امریکا بازی ویدئویی انجام می‌دهند و سه چهارم امریکایی‌ها حداقل یک گیمر در خانه خود دارند. اگر هم بخواهیم به معمول‌ترین وسایل دیجیتال مورد استفاده گیمرها اشاره کنیم باید گفت که 60درصد از تلفن همراه، 52درصد از کامپیوتر شخصی و 49درصد هم از کنسول برای انجام بازی‌های ویدئویی استفاده می‌کنند.

همچنین طبق گزارش گاردین، «فورت نایت» موقعیت مناسبی برای زنان گیمر محسوب می‌شود و تاکنون هم این بازی در بین زنان طرفداران زیادی داشته است. Epic تخمین زده که به طور کلی زنان 35درصد گیمرهای این بازی را تشکیل می‌دهند چرا که نسبت به بازی‌های جنگی دیگر محیطی دوستانه‌تر و شادتر دارد.

از سوی دیگر این بازی رایگان است و روی گوشی هم می‌توان آن را انجام داد و این کمپانی همیشه به‌دنبال جذب زنان گیمر بوده است تا توازن جنسیتی برقرار شود. پس دلیل عدم استقبال بالای زنان از این مسابقه چیست؟ گفته می‌شود هنوز هم مردان، زنان گیمر را چندان جدی نمی‌گیرند و محیط مسابقات e-sport را کاملاً مردانه می‌دانند به همین دلیل هم زنان در چنین مسابقاتی احساس می‌کنند در محیطی دوستانه قرار ندارند و زیر چنین فشاری عملکرد آنها پایین می‌آید پس درنهایت نام آنها در میان برنده‌ها دیده نمی‌شود.

اما برای کمک به رفع این مشکل چه باید کرد؟ یک راهکار برگزاری لیگ‌های بازی ویژه زنان است تا زنان در محیطی که کمتر مورد خشونت کلامی قرار می‌گیرند بازی کنند و بتوانند مهارت خود را نشان دهند هرچند این راهکار نیز مخالفان بسیاری دارد.

برنده‌های 30میلیون دلاری

نخستین جام قهرمانی فورت نایت عملاً از چند ماه قبل آغاز شده و در مجموع 40میلیون نفر در سراسر دنیا تلاش کردند تا استعداد خود را نشان دهند و درنهایت، 100گیمر از 30 کشور مختلف دنیا برای شرکت در مسابقه جام قهرمانی «فورت نایت» راهی نیویورک شدند. این گیمرها در 6مرحله بازی، یکدیگر را شکست دادند و درنهایت 10 تیم و 10گیمر برای تصاحب مجموع 30میلیون دلار جایزه، با یکدیگر به رقابت پرداختند. هرچند این رقابت، بزرگ‌ترین میدان مسابقه e-sport تاکنون محسوب می‌شود ولی باید گفت نهمین دوره مسابقه و تورنمنت بین‌المللی 2 DOTA که ماه آینده در شانگهای چین برگزار می‌شود بزرگ‌تر خواهد بود و گفته می‌شود ارزش جوایز آن به 30.2میلیون دلار می‌رسد و از «فورت نایت» پیشی می‌گیرد.

در میدان ورزشی- گیم بزرگ «فورت نایت»، تیم یا شخص برنده 3میلیون دلار، تیم یا شخص دوم 2میلیون و 250هزار دلار و تیم یا شخص سوم یک میلیون و 800هزار دلار دریافت کردند و کم‌ترین جایزه برنده‌ها هم 100هزار دلار بود.  در همین راستا باید گفت که قهرمان مسابقات انفرادی جام جهانی فورت نایت، یک نوجوان 16ساله امریکایی با نام «کایل گرسدورف» بود که پس از مسابقات آنلاین 10هفته‌ای، سرانجام با کنار زدن 99نفر موفق شد 3میلیون دلار معادل 2.4میلیون پوند را با خود به خانه ببرد و قهرمان شود.

وی که نام Bugha را به‌عنوان یک گیمر انتخاب کرده، موفق شد 59امتیاز بگیرد که 26امتیاز از نفر دوم یعنی Psalm بیشتر است. در مسابقات تیمی این بازی پرطرفدار نیز گروه Nyhrox و Aquaموفق شدند با امتیاز 51، جایزه 3میلیون دلاری را با خود به خانه ببرند.همچنین باید گفت علاوه بر افراد حاضر در استادیوم، علاقه مندان از طریق یوتیوب، Fortnite.com، Twitch، فیس بوک، میکسر(Mixer) و Caffeine نیز این بازی‌ها را تماشا کردند. البته بازی جذاب گیمرها نتیجه سال‌ها تلاش است و حتی گفته می‌شود که این گیمرها روزانه 8 تا 10 ساعت، برای ماه‌های متوالی بازی و تمرین کرده بودند، با این حال همگی این میدان را آزمونی سخت می‌دیدند.

بیشتر شرکت‌کنندگان در این جام جهانی نیز نوجوانانی بودند که به طور دائم در خانه با کنسول یا کامپیوتر خود بازی می‌کنند.