۰ نفر

کاربرد اینترنت اشیا در دیجیتال مارکتینگ

۱۲ مرداد ۱۳۹۸، ۱۴:۰۶
کد خبر: 370996
کاربرد اینترنت اشیا در دیجیتال مارکتینگ

IoT(Internet of Things) یا اینترنت اشیا انواع مختلفی از دستگاه‌‌ها را در زندگی روزمره ما به هم متصل می‌کند و مقدار داده‌های زیادی را برای بازاریابان جهت بهبود خدمات دیجیتال مارکتینگ در اختیار می‌گذارد. بازاریابان می‌توانند این داده‌ها را برای ایجاد تصمیمات خود، شناسایی الگوها برای تعامل با مشتری و پیش‌بینی رفتار و شیوه زندگی آنان استفاده کنند. این موضوع کمک شایانی می کند تا درخواست‌های ‌مشتری را بهتر بشناسید.

اما مفهوم اینترنت اشیاIOT  ساده ست. متصل کردن دو یا چند دستگاه به هم توسط اینترنت برای داشتن کاربرد بیشتر، اینترنت اشیا نامیده می‌شود. این موضوع باعث شده که در جهان مفهوم خانه هوشمند رو به دگرگونی باشد. اما حال خانه هوشمند چیست؟ یک مثال ساده برایتان می‌زنم. اگر با عجله از خانه خارج شوید، تا به مقصد برسید تمام ذهن شما درگیر است که آیا وسایل سرمایشی را خاموش کرده‌اید؟ درب خانه به درستی قفل شده؟ پرده‌های خانه را برای امنیت منزل کشیده‌اید؟ به گلدان‌ها آب داده‌اید؟ حتما به خودتان می‌گویید ای کاش کسی بود که همین الان تمامی این موارد را کنترل کند و به شما گزارش دهد. یک فرد مطمئن! شاید تصورش سخت باشد اما شدنی است.

زمانی که وسایل خود را هوشمند کنید، یعنی این قابلیت را برای آنان ایجاد کنید که به اینترنت وصل شوند، شما تنها به یک نرم‌افزار دارید که از راه دور تمامی موارد را در گوشی خود از راه دور چک کنید. چراغ‌های اضافی را خاموش کنید تا آخر ماه با قبض‌های سرسام‌آور روبرو نشوید. اما این همه ماجرا نیست. اگر قصد سفر دارید دلهره به دلتان نیفتد که مبادا زندگی‌تان سرقت شود. بسیاری از سارقان از روی روشن و خاموش نشدن چراغ‌ها و کنار زده نشدن پرده اتاقتان متوجه عدم حضور شما می‌شوند. شما در هر جای سفر با زدن چند دکمه تمامی تغییرات را ایجاد می‌کنید. چرا که تمامی وسایل شما از اینترنت چیزها یا اشیا بهره‌مند شده‌اند.

photo_2019-08-03_14-54-16

اما کاربرد اینترنت اشیا در دیجیتال مارکتینگ چیست؟

هر چقدر ما بیشتر به سمت عصر پیشرفت حرکت می‌کنیم، استفاده حرفه‌ای از تکنولوژی اینترنت اشیا پیشرفت بیشتری را شاهد می‌شویم و این موضوع بخشی از زندگی روزمره می‌شود. همانند پیشرفت‌های تکنولوژی در گذشته، دشوار است که دقیقا پیش بینی کنیم که فعالیتهای روزانه و تکنولوژی روزمره ما در آینده چگونه خواهد شد. با این حال، موضوع مهمی است که بازاریابان دیجیتال بهترین کار را برای درک چگونگی عملکرد بازار فعلی اینترنت اشیا، خطرات آن را انجام دهند و بدانند داده های بزرگ چگونه در صنعت دیجیتال مارکتینگ تغییر می کند.

بازاریابان دیجیتال بهترین شیوه را برای استفاده از این فرصت برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی دیجیتالی استفاده می‌کنند. وقتی برای هر شخصی مطابق با نیازش درخواست داده شود، افراد دیگری هم برای داشتنش ترغیب می‌شوند.

افزایش وجود اینترنت اشیا برای هر شرکت دیجیتال مارکتینگ سودآور است؛ زیرا آن‌ها می‌توانند این مجموعه داده‌های عظیم را برای بررسی و تحلیل الگوی رفتاری مصرف کننده در استراتژی بازاریابی خود، مورد استفاده قرار دهند. این امر به آن‌ها امکان می دهد حتی رفتارهای مصرف کننده را پیش‌بینی کنند تا برای به کار بردن استراتژی بعدی خود قدم بهتری بردارند.

با اینترنت اشیا دسترسی به محدوده گسترده ای از اطلاعات را از نقاط مختلف برای بازاریابان به دست می‌آید. از دیدگاه دیجیتال مارکتینگ، این موضوع به شدت برای ایجاد درک بیشتر از نقطه شروع مسیر مشتری از ابتدا تا انتهای آن مفید است.

در طول این مسیر از زمان علاقمندی به محصول مورد نظر تا پایان خرید، بازاریابان دیجیتال نیز فرصتی برای استفاده از این داده ها به نفع خود خواهند داشت. از آنجا که کاربرد فناوری اینترنت اشیا به بازاریابان دیجیتال امکان می‌دهد تا مشتری را در مسیر خریدشان ببینند، می‌توانند نقطه‌های ارتباطی بیشتری برای تعامل مثبت مشتری ایجاد کنند. با افزایش دسترسی به اطلاعات سفر مشتریان در خریدشان، بازاریابان قادر به یافتن راه های جدید ارتباط با آنها برای پاسخ به سوالات و ایجاد ارتباط با نام تجاری در مرحله اولیه، خواهند داشت. برای بازاریابان دیجیتال، دسترسی به اطلاعات در مورد شیوه زندگی  مشتری به این معنی است که آنها می‌توانند ببینند که چگونه، چه موقع و چه چیزی از محصولات یا خدمات خاص استفاده می‌شود.

استفاده اخلاقی اینترنت اشیا به عنوان یک بازاریاب دیجیتال باید چگونه باشد؟

به عنوان یک بازاریاب دیجیتال حرفه‌ای، حفظ حریم خصوصی مصرف کنندگان باید برای شما بسیار مهم باشد، به ویژه هنگامی که با استراتژی جدید خود می‌خواهید میزان داده‌های مصرف کننده افزایش یابد. اگر چه بسیاری از مصرف کنندگان واکنش مثبتی نسبت به ارائه محصولات و فروش محصولات خود برای تنظیمات و نیازهای منحصر به فرد خود دارند، اما آنها نیز حریم خصوصی خود را به صورت آنلاین و آفلاین می‌سنجند.

برای تطبیق استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال و روابط عمومی توسط اینترنت اشیا بسیار مهم است که شما سطح امنیت بالا را به مصرف کنندگان نشان دهید و اطمینان حاصل کنید که اطلاعات تحلیلی آنان محافظت می‌شود. همان‌طور که نحوه جمع آوری داده‌ها در دیجیتال مارکتینگ با پیشرفت و بهبود تکنولوژی تغییر می‌کند، نحوه استفاده از داده‌ها توسط بازاریابان دیجیتال نیز باید تغییر کنند. همین امروز با ایجاد حس اعتماد و درک مخاطبان، هدف خود را برای ایجاد ارتباط سالم با نیازها و انتظارات خود از آنان آغاز کنید. با مشتری خود هماهنگ شوید و از توسعه اینترنت اشیا در دیجیتال مارکتینگ به عنوان یک فرصت برای اصلاح استراتژی بازاریابی دیجیتال خود استفاده کنید.