۰ نفر

چتر نظارت «اف بی آی» گسترده‌تر می‌شود

۳ مرداد ۱۳۹۸، ۶:۲۰
کد خبر: 368887
چتر نظارت «اف بی آی» گسترده‌تر می‌شود

با گسترش شبکه‌های اجتماعی، موضوع نظارت بر محتوای تولید شده روی این پلتفرم‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار شده است ؛ هرچند بیشتر اوقات نظارت شدید بر این شبکه‌های اجتماعی تنها به کشورهایی خاص نسبت داده می‌شود ولی باید گفت این موضوع حتی در کشورهایی هم که مهد دموکراسی محسوب می‌شوند، به یک چالش اساسی برای دولت‌ها تبدیل شده و تصمیم گرفته‌اند چتر نظارت خود بر شبکه‌های اجتماعی را گسترده‌تر کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران،  در همین راستا به تازگی پلیس فدرال امریکا(اف‌بی‌آی) در قالب یک اعلامیه که در وب سایت فرصت‌های تجاری فدرال(Federal Business Opportunities) منتشر شده، از کمپانی‌های فناوری خواسته تا پیشنهادات خود را برای ایجاد یک ابزار نظارتی و هشداردهنده ارائه دهند. البته «اف بی‌آی» مدعی شده که با تشدید این نظارت، می‌خواهد با حملات تروریستی، اعمال مجرمانه و... مقابله کند.

تقاضایی با سابقه 7ساله

«اف‌بی‌آی» بیشتر نظارت خود را به شبکه‌های اجتماعی از جمله فیس بوک، توئیتر، یوتیوب و Myspaceمعطوف کرده و در اعلامیه خود آورده است که می‌خواهد یک قرارداد با هدف ساخت ابزاری برای نظارت بر شبکه‌های اجتماعی به منظور شناسایی سریع تهدیدها در عین توجه به آزادی‌های فردی و حفظ حریم خصوصی منعقد کند. در واقع «اف‌بی‌آی» مدعی است که می‌خواهد بر فعالیت‌های آنلاین مشکوک نظارت داشته باشد و هدف از استفاده از ابزار یادشده را شناسایی و کنترل گروه‌های تروریستی، بررسی تهدیدات داخلی، فعالیت‌های جنایی و غیره عنوان کرده است. اما  سؤال این است که در صورت ساخت این ابزار، «اف بی‌آی» به چه اطلاعاتی دسترسی خواهد داشت؟ به‌نظر می‌رسد با این ابزار هشداردهنده، دسترسی به‌کل اطلاعات کاربران شبکه‌های اجتماعی ازجمله پروفایل آنها، ID یا شناسه کاربران، آدرس ایمیل و همچنین آدرس آی‌پی و شماره تلفن آنها را در اختیار «اف‌بی‌آی» قرار خواهد داد که این موضوع نگرانی‌های بسیاری ایجاد کرده است.

باید گفت چنین تقاضایی از سوی پلیس فدرال امریکا سابقه‌ای 7ساله دارد و برای نخستین بار در سال 2012 چنین تقاضایی ارائه داد و از کمپانی‌های فناوری خواست تا یک اپلیکیشن وب سبک و امن را برای «اف بی‌آی» طراحی کنند که البته به نظر می‌رسد هنوز طرح مورد نیاز این نهاد طراحی نشده که بار دیگر این تقاضا مطرح شده است.

البته گفتنی است که سازمان سیا هم تاکنون هزینه‌های زیادی برای ایجاد ابزار نظارت بر شبکه‌های اجتماعی انجام داده و در سال 2016 یک کمپانی امریکایی پس از انعقاد قراردادی با دولت، از ابزاری به‌نام SocioSpyder رونمایی کرد که می‌تواند توئیت‌ها، پست‌ها، ویدئوها و چت‌ها را به‌صورت اتوماتیک یا فرمایشی جمع‌آوری کند. البته این محصول تنها در دسترس سازمان‌های قانونگذاری یا آژانس‌های اطلاعاتی قرار دارد.

یک طرح با هزار مخالف

به‌هرحال افزایش نظارت بر شبکه‌های اجتماعی نگرانی‌هایی درباره حریم خصوصی و نقض احتمالی آن ایجاد کرده و بسیاری، آن را دلیلی برای بازتر شدن دست اف‌بی‌آی به‌منظور دستیابی به اطلاعات شخصی کاربران دانستند و درمقابل، برخی این نگاه را مسخره دانستند و عنوان کردند که اف‌بی‌آی هرگز به چنین ابزاری مجهز نخواهد شد.

به‌عنوان مثالACLU، یک مؤسسه غیرانتفاعی امریکایی و سایر حامیان حریم خصوصی هشدار داده‌اند که این یک ابزار دیگر برای تجاوز به حریم خصوصی محسوب می‌شود. پیش از این نیز نظارت دولت امریکا بر اکانت‌های مهاجران در شبکه‌های اجتماعی به پیوست سیاست‌های ترامپ، مورد انتقاد بنیاد ACLU قرار گرفته بود. این بنیاد در ژانویه سال‌جاری نیز به‌دلیل تلاش برای نظارت بر شبکه‌های اجتماعی از دولت امریکا شکایت کرده بود.

«لری سنجر» یکی از بنیانگذاران ویکی پدیا نیز با متهم کردن غول‌های شبکه‌های اجتماعی به سوء‌استفاده از قدرت گفت: این شرکت‌ها داده‌ها و اطلاعات را در اختیار سیاستمداران، رگولاتورها و آژانس‌هایی خاص قرار می‌دهند تا از اطلاعات آنها سوء‌استفاده شود.وی افزود: اینترنت توسط افرادی همچون مارک زاکربرگ یا سایر غول‌های تکنولوژی حاضر در سیلیکون ولی ایجاد نشده و نباید تا این حد بر داده‌ها کنترل داشته باشند و به اف بی‌آی کمک کنند.

اف‌بی‌آی در پاسخ یادآور شده است که اطلاعات کاربران در شبکه‌های اجتماعی، از روی عکس، کلمات کلیدی، افراد مظنون به فعالیت مجرمانه یا تروریستی و... استخراج می‌شود و هیچ کس با اطلاعات کاربران معمولی کاری ندارد. پلیس فدرال امریکا یادآور شده است که می‌توان پس از شناسایی موارد خاص، از حملات تروریستی پیشگیری کرد و با ایجاد اختلال در زنجیره چنین حملاتی، عملاً مانع بروز آن شد.

اف بی‌آی همچنین با اشاره به قابلیت geo-locating alertsکه قرار است در این ابزار تعبیه شود، یادآور شده است با کمک این ابزار می‌توان بلافاصله ازطریق ایمیل به شهروندان اطلاع‌رسانی کرده و درباره وقوع یک حمله تروریستی به مردمی که در منطقه خطر حضور دارند هشدار داده شود تا ازخانه خارج نشوند یا از مناطق پرجمعیت فاصله بگیرند.