۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

پیش‌بینی افزایش 10برابری میزان استخراج رمز ارز در کشور/ باید با نصب کنتور هوشمند، مصرف برق را کنترل کرد

۲۴ تیر ۱۳۹۸، ۱۳:۱۱
کد خبر: 366629
پیش‌بینی افزایش 10برابری میزان استخراج رمز ارز در کشور/ باید با نصب کنتور هوشمند، مصرف برق را کنترل کرد

یک کارشناس با بیان اینکه صنعت برق در تابستان برای تامین برق با مشکلاتی مواجه است، بر رسیدگی و نظارت بر مصرف برق صنعت استخراج رمزارز آن‌ها تاکید کرد.

اقتصادآنلاین - صبا نوبری؛ حسین میرزاپور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین  در خصوص پیشینه فناوری بلاک‌چین در ایران گفت: حدود 7سال از تبدیل شدن فرایند استخراج و تجارت ارزهای دیجیتال یا بعبارتی رمزارزها در جهان به یک صنعت می‌گذرد. این موضوع در ایران از حدود دو سال پیش و با موج قبلی جهش قیمت بیت کوین، مورد توجه فعالان و بازیگران حاکمیتی در حوزه پولی و بانکی قرار گرفت و از حدود یک سال پیش هم زمزمه‌هایی در سطح مراجع رسمی در خصوص تعیین تکلیف قانونی استفاده از رمزارزها شنیده شد.

وی افزود: ظاهرا برای رسیدگی به این موضوع کارگروهی در یکی از کمیسیون های دولت تشکیل شد و پس از برگزاری جلسات متعدد پیش‌نویسی تهیه شد که شامل سه بخش استخراج ارزهای رمزنگاری شده، استفاده از فناوری‌های دفاتر کل توزیع شده برای تسهیل خدمات مالی و همچنین مبادله ریالی و ارزی ارزهای رمزنگاری شده در داخل کشور است.

راهبر حوزه تخصصی حکمرانی در عصر دیجیتال در اندیشکده حکمرانی شریف ادامه داد: با توجه به هزینه بالای شناسایی و ردیابی فرآیندهای استخراج رمزارزها و معاملات در این بستر در صورت عدم تنظیم‌گری مناسب سازوکارهای مربوطه، انتظار می‌رفت تنظیم‌گری در خصوص این فناوری به صورت هماهنگ و مجتمع انجام شود، لیکن در آن پیش‌نویس تهیه شده با تشکیل چهار کارگروه مجزا عملا امکان تصمیم ‌گیری واحد و متناسب کمرنگ خواهد شد و پیشنهاد می‌شود به منظور تجمیع  هماهنگی امور مربوط به رمزارزها به یک نهاد واگذار شود.

وی در خصوص اصلاحاتی که باید در پیش‌نویس تهیه شده صورت بگیرد، گفت: از جمله ابزارهای تنظیم‌گری زنجیره صنعت استخراج رمزارز در داخل کشور، کنترل ورودی‌های فرایند استخراج شامل برق و شاید اینترنت است و با توجه به اینکه امکان شناسایی نوع مصرف و جزییات در کنتورهای برق نسل قبل وجود ندارد، لزوم نصب این کنتورهای هوشمند مشخص می‌شود.

میرزاپور ادامه داد: باید توجه کرد که صنعت برق کشور امروزه برای تامین پیک برق تابستان و مصرف بالای برق دستگاه‌های استخراج رمزارزها دچار مشکلاتی است و علاوه بر نصب کنتور هوشمند باید هماهنگ شود که واحدهای متقاضی نیز در ساعات بحرانی تامین برق در تابستان از مصرف برق خودداری کنند.

این کارشناس با تاکید بر اینکه استخراج رمز ارزها در مناطق سردسیر برای فعالان این صنعت جذاب تر است، خاطرنشان کرد: علاوه بر این موضوع همواره ظرفیت تولید برق فراوانی (حدود 25هزارمگاوات) در زمستان معطل و بلااستفاده می‌ماند بنابراین لازم است مشوق‌هایی برای مزارع استخراج در ایام سرد سال در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به افزایش نظارت بر تبادلات رمزارزها گفت: از آنجایی که این تبادلات به صورت فرد به فرد و بدون نیاز به صرافی های سنتی انجام می‌شود برای اعمال نظارت و محدودیت بر این تعاملات می‌توان با هماهنگی صرافی‌های آنلاین مجاز و نهاد تنظیم گر، مشوق‌هایی برای افرادی که به صرافی‌های آنلاین مجاز مراجعه می‌کنند در مصرف برق یا اینترنتشان در نظر گرفت.

این کارشناس با تاکید بر ضرورت رسیدگی و ساماندهی این موضوع خاطرنشان کرد: در حال حاضر علی‌رغم ممنوعیت و واردات و تجهیزات و عدم تصمیم‌گیری مراجع رسمی در خصوص این فناوری، آمارهای غیررسمی حاکی از نصب ظرفیتی معادل بیش از 400مگاوات از تجهیزات استخراج نصب شده در کشور دارد. با توجه به شرایط اقلیمی مناسب برای تولید ارزهای دیجیتال (به ویژه در مناطق سردسیر) و قیمت ناچیز برق در کشور ما، پیش‌بینی می‌شود در صورت رفع موانع و محدودیت‌ها ظرفیت استخراج بیش از 10برابر میزان کنونی شود و این امر نشانگر اهمیت رسیدگی و نظارت بر این صنعت در کشور است. می‌توان با طراحی گردش داده میان نهادهای ذی‌نفع در صنعت استخراج رمزارز ارتباطی هم‌افزا و سودمند میان ملاحظات بالادستی سیاستگذاران و دغدغه‌های کارآفرینان وطنی فراهم آورد.