۰ نفر

تیغ بی‌اعتمادی بر گردن شبکه‌های اجتماعی

۱۱ تیر ۱۳۹۸، ۵:۴۵
کد خبر: 363786
تیغ بی‌اعتمادی بر گردن شبکه‌های اجتماعی

امسال برای نهمین سال متوالی روز شبکه‌های اجتماعی(30 ژوئن) به‌طور همزمان در سراسر جهان جشن گرفته شد و بار دیگر به کاربران یادآوری شد که تاکنون شبکه‌های اجتماعی مختلف همچون فیس بوک، توئیتر و... چگونه نحوه ارتباط دوستان، اعضای خانواده و... را تغییر داده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران،  امسال شبکه‌های اجتماعی از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفتند که یکی از این موارد، میزان اعتماد کاربران به این پلتفرم هاست و در نهایت مشخص شد بریتانیایی‌ها نسبت به سایر کشورهای دیگر اعتماد کمتری به شبکه‌های اجتماعی دارند و بیشتر از کاربران بقیه کشورها خواستار قانونگذاری‌های قوی‌تر کمپانی‌های فناوری هستند.

لشکر 2.7 میلیاردی کاربران شبکه‌های اجتماعی

طبق گزارش وبسایت پژوهشی statista.com، تعداد کل کاربران شبکه‌های اجتماعی جهان در سال 2019 میلادی، به 2.77 میلیارد نفر می‌رسد و البته در حال حاضر فیس‌بوک با 2.3 میلیارد کاربر بیشترین تعداد را در جهان جذب کرده است. پس از آن یوتیوب با 1.9میلیارد کاربر و واتس اپ با 1.6میلیارد کاربر قرار دارد. فیس‌بوک مسنجر 1.3میلیارد کاربر جهانی دارد و وی چت با 1.09میلیارد کاربر و اینستاگرام با یک میلیارد کاربر در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

اما با توجه به تعداد بالای کاربران شبکه‌های اجتماعی در جهان، میزان اعتماد به این پلتفرم‌ها در جهان چقدر است و کاربران کدام کشورها شبکه‌های اجتماعی را قابل اعتمادتر می‌دانند؟ پاسخ را می‌توان در نتیجه تحقیق و پروژه YouGov-Cambridge Globalism دانست. در قالب این تحقیق، هرسال رفتار جهانی کاربران در چند کشور جهان مورد بررسی قرار می‌گیرد و امسال این پروژه در 23 کشور که درمجموع حدود 5 میلیارد نفر را زیر پوشش قرار می‌دهند، انجام شد.

در پروژه سال 2019، حدود 25هزار و 325 کاربر آنلاین در اروپا، امریکا، آفریقا و آسیا مورد نظرسنجی قرار گرفتند و از کاربران سؤالاتی درباره نگاه آنها به موضوعاتی از مهاجرت گرفته تا واکسیناسیون، شبکه‌های اجتماعی، جهانی‌سازی و... پرسیده شد. در قالب این پروژه، از کاربران این 23 کشور سؤال شد که تا چه حد به منابع اطلاعاتی از جمله روزنامه‌های ملی، شبکه‌های اجتماعی و وب سایت‌های خبری آنلاین اعتماد دارند. نتیجه این گزارش نشان داد که بریتانیایی‌ها کمترین میزان اعتماد را به همگی این رسانه‌ها دارند چرا که تنها 12درصد به اطلاعات کسب شده از شبکه‌های اجتماعی اعتماد دارند درحالی که 83درصد اعتماد کمی به پلتفرم‌هایی همچون فیس‌بوک و توئیتر دارند یا کاملاً نسبت به آن بی‌اعتماد هستند.

این گزارش نشان داد که بریتانیایی‌ها نسبت به سایر کشورهای دیگر اعتماد کمتری به پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی دارند و بیشتر از کاربران سایر نقاط جهان خواستار قانونگذاری قوی‌تر برای کمپانی‌های فناوری و شبکه‌های اجتماعی هستند.در واقع بیش از 4 نفر از هر 5 بریتانیایی به پلتفرم‌هایی همچون فیس‌بوک و توئیتر اعتماد ندارند. ازسوی دیگر تنها دو منبع اطلاعاتی مورد اعتماد بخش عمده کاربران بریتانیایی قرار دارد و آن هم کانال‌های تلویزیون ملی این کشور (61درصد) و سازمان‌های خبری محلی(54درصد) است.

اعتماد به شبکه‌های اجتماعی در کشورهای فقیرتر

بجز بریتانیا میزان اعتماد به محتوای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی در سایر نقاط جهان چگونه است؟ طبق این تحقیق، کشورهای پیشرفته همچون امریکا، فرانسه و آلمان هم تقریباً وضعیت مشابهی با بریتانیا دارند هرچند میزان اعتماد آنها تا حدی بیشتر است. اما میزان اعتماد به اطلاعات و اخبار شبکه‌های اجتماعی در کشورهایی با درآمد پایین‌تر همچون هندوستان، برزیل و مکزیک کاملاً معکوس است و در این کشورها کاربران اعتماد بالاتری به شبکه‌های اجتماعی دارند.

23درصد امریکایی‌های مورد سؤال قرار گرفته در این نظرسنجی گفتند که به اطلاعات کسب شده از شبکه‌های اجتماعی اعتماد دارند که این رقم برای کاربران آلمانی به 20 درصد و برای کانادایی‌ها به 28درصد می‌رسد. این درحالی است که در کشورهای درحال توسعه، میزان اعتماد به شبکه‌های اجتماعی بالاتر است به گونه‌ای که بخش عمده کاربران هندی یعنی 52درصد آنها به اطلاعات شبکه‌های اجتماعی اعتماد دارند و این رقم برای کاربران عربستان سعودی و تایلندی هم همین رقم 52درصد است.

چرا بی‌اعتمادی؟

اما دلیل این بی‌اعتمادی به شبکه‌های اجتماعی در بریتانیا و سایر کشورهای ثروتمند چیست؟ بسیاری ریشه این بی‌اعتمادی را در اتهامات گسترده این کمپانی‌ها و غول‌های فناوری و شبکه‌های اجتماعی در زیر پا گذاشتن دموکراسی، نقض حریم خصوصی، نشت اطلاعات و داده‌ها می‌دانند. یکی از نمونه‌های بارز که بخصوص در بریتانیا اعتماد کاربران را تا حد زیادی از دست داده، فیس‌بوک است.

ماجرای رسوایی کمبریج آنالیتیکا و نشت اطلاعات و داده‌های میلیون‌ها کاربر فیس‌بوک ضربه مهلکی به این شبکه اجتماعی بود که هنوز بسیاری از کاربران نمی‌توانند آن را فراموش کنند و اعتماد دوباره به آن داشته باشند. این چالش فیس‌بوک هنوز تمام نشده بود که ماجرای تیراندازی و کشتار مسلمانان در کریست چرچ نیوزیلند و پخش زنده و آنلاین فیلم این اقدام تروریستی از طریق فیس بوک، شوک دوباره‌ای به کاربران این پلتفرم وارد کرد و همچنان بسیاری نمی‌توانند به آن اعتماد داشته باشند. یوتیوب نیز تاکنون به دفعات متعدد محتوای نامناسب را برای کودکان نمایش داده است و دخالت روسیه در انتخابات امریکا و... همگی موضوعاتی هستند که کاربران بریتانیایی از آن به‌عنوان دلیل بی‌اعتمادی خود به شبکه‌های اجتماعی بیان می‌کنند.

قانونگذاری‌های سختگیرانه تر

اما کمپانی‌های فناوری برای از بین بردن این بی‌اعتمادی چه باید بکنند؟ بیش از 67درصد بریتانیایی‌ها معتقدند شبکه‌های اجتماعی باید قانونمندتر شوند. در امریکا 47 درصد معتقدند باید بر شبکه‌های اجتماعی نظارت بیشتری باشد و در فرانسه 56درصد کاربران خواستار قانونمندتر شدن شبکه‌های اجتماعی هستند.این رقم برای اسپانیا به 61 درصد و در ترکیه به 65 درصد می‌رسد درحالی که این رقم برای آلمان 46درصد، سوئد32درصد و ژاپن 27درصد عنوان شده است.

با توجه به حساسیت زیاد کاربران بریتانیایی باید گفت علاوه بر کاربران، دولت بریتانیا نیز به‌دنبال اعمال قانون بیشتر برای شبکه‌های اجتماعی است و درنظر دارد با قانونگذاری‌هایی ویژه، بریتانیا را به امن‌ترین مکان آنلاین در جهان تبدیل کند. در این قانون‌های سختگیرانه در صورتی که محتوای نامناسب روی شبکه‌های اجتماعی انتشار یابد، جریمه‌هایی سنگین برای این پلتفرم‌ها در نظر گرفته می‌شود و در صورت تکرار موضوع، خود مدیران شبکه‌های اجتماعی هدف این جریمه‌ها قرار می‌گیرند.

گفتنی است که در سال‌های اخیر آلمان سختگیرانه‌ترین قوانین را برای شبکه‌های اجتماعی و سایر کمپانی‌های فناوری تصویب کرده تا ازکاربران به خوبی حفاظت شود. آلمان علاوه بر اینکه به‌عنوان یکی از اعضای اتحادیه اروپا قانون حفاظت از داده‌های شخصی کاربران(GDPR) در آن اجرا می‌شود در این کشور به طور مجزا قوانینی خاص وجود دارد. به‌عنوان مثال در ژوئن 2017 قانونی در این کشور تصویب شد که شبکه‌های اجتماعی موظفند حداکثر ظرف 24ساعت از زمان اعلام، محتوای غیرقانونی موجود روی پلتفرم خود را حذف کنند در غیر این صورت تا سقف 50میلیون یورو جریمه خواهند شد.