۰ نفر

بلاهایی که اینترنت بر سر سلامتی می‌آورد

۲۹ خرداد ۱۳۹۸، ۱۴:۳۷
کد خبر: 360975
بلاهایی که اینترنت بر سر سلامتی می‌آورد

اعتیاد به اینترنت و تلفن همراه باعث تغییر شکل بدن و مغز انسان می‌شود؛ مشکلی که می‌تواند باعث خطر حتی برای نسل‌های آینده بشر شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند، استفاده بیش از اندازه از اینترنت و متکی بودن به اطلاعات مجازی، در کنار استفاده بی‌رویه از تلفن‌های همراه باعث شده نگرانی‌های جدی درباره سلامت نسل‌های آینده در میان دانشمندان به‌وجود آید. سردرد، کمردرد و... از اختلالاتی هستند که همیشه درباره‌شان سخنان فراوانی به میان آمده اما ‌استفاده بیش از حد بسیاری از ما از اینترنت می‌تواند زندگی نسل‌های آینده را نیز به‌طور جدی مختل کند. پژوهش‌های جدید درباره تغییر وضعیت جسم و ذهن، از تغییر در ساختار استخوان‌های بشر تا کم‌شدن قدرت حافظه و حضور ذهن، به‌خاطر وابستگی افراطی به اینترنت و تلفن همراه خبر می‌دهد.

تغییر شکل و وزن جمجمه بشر

پژوهش‌های انجام شده در دانشگاه «سان‌شاین کوست» ‌در استرالیا نشان می‌دهد، براثر استفاده بیش از حد از تلفن‌همراه، بخشی از اسکلت جمجمه انسان‌ها در حال تغییر است. پایین ماندن سر هنگام استفاده از گوشی باعث شده عضلاتی در سر و گردن که عملا استفاده چندانی نداشتند، بیشتر مورد استفاده قرار بگیرند که همین در نهایت باعث مشکلاتی در بدن کاربران خواهد شد. آنها می‌گویند، این استفاده افراطی باعث شده بخش‌هایی از پایه جمجمه افراد ۱۳ تا ۱۸ سال تغییر شکل پیدا کند. بخشی از عضلات پشت گردن که وضعیت سر را کنترل می‌کنند، بیش از اندازه مورد استفاده قرار می‌گیرند. همین موضوع باعث شده، این عضلات به مرور حجم و جرم بیشتری پیدا کنند و در مواردی حتی به مغز فشار بیاورند. با استفاده افراطی از تلفن‌ها و حجیم شدن عضلات سر و گردن، متوسط وزن سر انسان می‌تواند از حدود 5کیلوگرم به مقدار بیشتری افزایش پیدا کند.

 عادی شدن فراموشکاری

اعتیاد به استفاده از اینترنت باعث تغییراتی در مغز انسان شده است؛ ‌از تغییر در شیوه انجام کارهای روزانه تا کاهش ظرفیت حافظه و تیزهوشی. یک پژوهش مشترک دانشمندان در آمریکا، انگلیس و استرالیا درباره تأثیرات استفاده افراطی از اینترنت نشان می‌دهد با وجود گوگل، مردم کمتر از حافظه‌هایشان برای به‌خاطر سپردن اطلاعات استفاده می‌کنند و این، می‌تواند برای آینده بشر خطرناک باشد. این پژوهش به‌طور خلاصه روی میزان توجه، حافظه و شناخت اجتماعی متمرکز شده است. براین اساس، با وجود موتورهای جست‌وجوی قدرتمندی که دسترسی به همه اطلاعات را راحت‌ کرده‌اند، افراد برای پیدا‌کردن اطلاعات‌شان فقط به همین مرجع مراجعه می‌کنند. درصورتی که پیش‌تر برای فهمیدن یک مطلب پزشکی باید سراغ منابع این حوزه می‌رفتند و اخبار را از سامانه دیگری دریافت می‌کردند. همین گشتن ذهنی باعث می‌شد بخش‌هایی از مغز به‌کار بیفتد که حالا تقریبا بلااستفاده مانده است. این عدم‌استفاده  باعث کاهش ارتباط نورون‌ها با یکدیگر خواهد شد که در نهایت، می‌تواند ریسک مشکلات مغزی را افزایش دهد.

پدیده «گردن پیامکی»‌ در نسل‌های جدید

با افزایش افراطی استفاده از تلفن همراه و کنسول‌های کوچک بازی، از سال گذشته پدیده‌ای به نام گردن پیامکی یا Text Neck معرفی شده که عموما بین نسل جدید شایع شده و می‌تواند آینده بشر را نیز تحت‌الشعاع قرار دهد. به گزارش دیلی‌میل، اعتیاد به تلفن همراه و تبلت، به‌خصوص در کودکان زیر 7 سال باعث انحنای غیرمعمول در بدن، به‌خصوص در استخوان‌های کمر و گردن می‌شود. این مشکل که در اثر خم شدن چندین ساعته رخ می‌دهد، می‌تواند شکل اسکلت انسان را تغییر بدهد. براثر این مشکل، اسکلت کمر آنها به جای اینکه یک خمیدگی طبیعی رو به جلو داشته باشد، رو به عقب انحنا پیدا خواهد کرد. این تغییرباعث سردرد، کمردرد، درد در پاها و پشت خواهد شد و اگر در سنین پایین رخ بدهد، درمان آن ساده نخواهد بود. نرمش‌های کششی روزانه می‌تواند تا حدی از این مشکل کم کند.

چطور کمتر از اینترنت استفاده کنیم؟

استفاده از زمان‌سنج: معمولا آدم‌ها زمانی که در شبکه‌های اجتماعی هستند، زمان را فراموش می‌کنند. برای کنترل کردن زمان استفاده از این شبکه‌ها، یک زمان‌سنج فعال کنید. اپلیکیشن‌های مختلفی هم در گوشی‌ها برای کنترل زمان وجود دارد.

ساعت بخرید: خیلی از افرادی که صبح‌ها با زنگ موبایل از خواب بیدار می‌شوند، ناخودآگاه پیام‌های آنلاین‌شان را چک می‌کنند. برای اجتناب از استفاده بیش از اندازه صبحگاهی از موبایل، ساعت بخرید.

غیرفعال کردن نوتیفیکیشن: بسیاری اوقات نوتیفیکیشن‌ها و تبلیغات موبایلی باعث می‌شود ما موبایل را در دستمان بگیریم، درحالی‌که شاید واقعا به آن نیازی نداریم.