۰ نفر

برزیل، بهشت استارتاپ‌ها در آمریکای لاتین

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۵:۵۰
کد خبر: 353203
برزیل، بهشت استارتاپ‌ها در آمریکای لاتین

امروزه دیگر بسیاری از کشورها به اهمیت فناوری و ارزش‌های افزوده آن پی برده‌اند به‌همین دلیل هم روز‌به‌روز بر تعداد کشورهایی که سرمایه‌گذاری‌های مناسبی در حوزه تکنولوژی انجام می‌دهند افزوده می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، یکی از این کشورها برزیل است که امروزه ساکنان امریکای لاتین، آن را بهشتی برای استارتاپ‌ها می‌دانند. با اینکه پیش از این چنین جهش و رشدی برای حوزه تکنولوژی برزیل قابل تصور نبود ولی نگاه ویژه «مارکوس پونتس» وزیر علم و فناوری این کشور که بر امنیت سایبری و هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و افزایش میزان پهنای باند تمرکز ویژه‌ای دارد باعث شده است تا این کشور از نظر تکنولوژی، پیشتاز امریکای لاتین شود و میزان سرمایه‌گذاری در حوزه‌ آی تی در آن از متوسط جهانی بالاتر برود.

افزایش سرمایه‌گذاری در حوزه ‌آی‌تی

یکی از کشورهایی که در میان سریع‌ترین اقتصادهای رو به رشد جهان قرار دارد برزیل است و این رشد اقتصادی را بیش از هر چیز مدیون تکنولوژی است. نام برزیل حالا در زمینه اقتصاد در کنار کشورهایی مانند روسیه، هندوستان و چین دیده می‌شود و نهمین اقتصاد بزرگ جهان لقب گرفته است. با توجه به پیشرفت چشمگیر برزیل در حوزه فناوری، مؤسسات مختلف پژوهشی وضعیت این کشور را مورد بررسی قرار داده‌اند. به‌عنوان مثال طبق گزارش مؤسسه پژوهشی IDC و همچنین مجمع کمپانی‌های نرم افزاری برزیل(ABES)، میزان سرمایه‌گذاری در حوزه ‌آی‌تی در برزیل از متوسط جهانی بالاتر رفته است و این کشور حالا از نظر بازار تکنولوژی، در جمع 10 کشور بزرگ جهان قرار گرفته است. میزان سرمایه‌گذاری آی‌تی در برزیل در سال 2018، تا 9.8درصد افزایش داشته و به 47میلیارد دلار رسیده است این درحالی است که پیش از این، پیش‌بینی‌ها حکایت از آن داشت که رشد بازار آی‌تی برزیل 4.1درصد خواهد بود. همچنین باید گفت که متوسط رشد سرمایه‌گذاری جهانی در حوزه‌ آی تی 6.7درصدی است و برزیل بسیار موفق عمل کرده است.این آمار نشان می‌دهد که برزیل در سال گذشته 23.9میلیارد دلار در حوزه سخت افزاری سرمایه‌گذاری کرده و این رقم در نرم افزار به 10.5میلیارد دلار رسیده است. به این ترتیب برزیل نهمین کشور جهان از نظر میزان سرمایه‌گذاری در حوزه‌ آی‌تی محسوب می‌شود. 3کشور برتر جدول در این زمینه نیز امریکا، چین و ژاپن هستند. البته وقتی بخواهیم موقعیت این کشور را در امریکای لاتین مورد بررسی قرار دهیم باید گفت که برزیل در رتبه نخست جای گرفته و 42.8درصد همه سرمایه‌گذاری‌ها را در این منطقه به خود اختصاص داده است و پس از آن مکزیک با 20درصد و آرژانتین با 7.5درصد جای گرفته‌اند. بخش دیگری از این آمار به شرکت‌های نوپا اختصاص دارد و گویای این موضوع است که استارتاپ‌های برزیلی حدود 90درصد از 570میلیون دلاری را که در سال 2017 در حوزه فین تک سرمایه‌گذاری شده بود  جذب کرده‌اند. فین تک‌ها و مؤسسات مالی برزیل به حوزه بلاک چین هم پا گذاشته‌اند و در حوزه بانکداری هم تکنولوژی‌هایی مانند بیومتریک با تأکید بر شناسایی چهره مورد استفاده قرار دارد.

برزیل چهارمین کشور دوستدار اینترنت

 یکی دیگر از این مؤسسات که پیشرفت‌های فناوری برزیل را مورد بررسی قرار داده، internetworldstats است. طبق آمار مؤسسه پژوهشی در مارس 2019، از جمعیت 212میلیون و 873هزار نفری برزیل، حدود 149میلیون و 57هزار نفر کاربر اینترنت هستند و به این ترتیب برزیل از نظر تعداد کاربر اینترنت در جایگاه چهارم جهان قرار گرفته است. این آمار نسبت به سال 2000که فقط 5میلیون کاربر اینترنت در برزیل وجود داشت بسیار چشمگیر است گفتنی است برزیل پس از کشورهای چین، هندوستان و امریکا جای گرفته و کشورهایی همچون اندونزی، ژاپن، آلمان و فرانسه در رده‌های بعدی این جدول جای دارند. اگر بخواهیم در این میان نگاهی هم به ایران داشته باشیم تا بدانیم کشورمان در این شاخص چه وضعیتی دارد باید در پاسخ گفت این آمار نشان می‌دهد ایران در سال‌جاری میلادی با 62میلیون و 700هزار کاربر، در رده 16 این جدول جای گرفته است گفتنی است این آمار نشان می دهد رشد اینترنت نسبت به سال 2000 که تنها 250هزار کاربر اینترنت وجود داشت 24.9درصد است.

سهم برزیل از تلفن همراه

یکی دیگر از شاخص‌هایی که در زمینه پیشرفت‌های فناوری مورد توجه کمپانی‌ها و مؤسسه پژوهشی، internetworldstats قرار گرفته، تعداد کاربران تلفن همراه در برزیل است. شاخص دیگر نیز تعداد کل گوشی‌های مورد استفاده در برزیل است که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفته است. طبق گزارش این مؤسسه، در حالی که جمعیت کل جهان به 7.69 میلیارد نفر رسیده ولی تعداد تلفن‌های همراه مورد استفاده در دنیا 8.98 میلیارد عدد است به این معنا که حدود یک میلیارد عدد بیشتر از تعداد جمعیت جهان، گوشی فعال وجود دارد. حال سهم برزیل از این میزان تلفن همراه چقدر است؟

برزیل چهارمین کشور جهان از نظر تعداد کاربران تلفن‌های همراه محسوب می‌شود و تعداد گوشی‌هایی که در این کشور مورد استفاده است به عدد 284میلیون و 200هزار عدد می‌رسد. در این شاخص، برزیل پس از چین، هندوستان و امریکا قرار گرفته است و پس از برزیل نیز روسیه، اندونزی، آلمان و.. قرار دارند.  درباره این شاخص هم اگر بخواهیم نگاهی به ایران بیندازیم باید گفت که کشورمان در رده چهاردهم قرار گرفته و 96میلیون و 165هزار گوشی در ایران مورد استفاده است. البته تعداد کاربر تلفن هوشمند مورد استفاده در برزیل در سال‌جاری میلادی رقمی معادل91میلیون و 191هزار نفر عنوان شده است که این عدد به این معناست که ضریب نفوذ تلفن هوشمند در این کشور به 42.80درصد می‌رسد.گفتنی است که برزیل در زمینه تعداد کاربر تلفن هوشمند نیز رتبه چهارم جهان را دارد و پس از چین، هندوستان و امریکا قرار گرفته است. گفتنی است ایران در این شاخص  در رتبه 17 جهان قرار گرفته است و 35میلیون و 366هزار نفر کاربر تلفن هوشمند هستند و ضریب نفوذ تلفن هوشمند نیز در ایران به 43.20درصد رسیده است.