۰ نفر

آذری جهرمی مطرح کرد؛

تحویل‌ ۳ماهواره بومی طی سال آینده

۶ اسفند ۱۳۹۷، ۱۵:۵۰
کد خبر: 338136
تحویل‌ ۳ماهواره بومی طی سال آینده

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از پرتاب ماهواره مخابراتی "ناهید ۱" در خرداد ماه سال آینده خبر داد و گفت: ماهواره "پارس ۱" در سال آینده به پایان می‌رسد و در بهمن ماه سال آینده در مدار قرار خواهد گرفت، ضمن‌ آنکه در شهریورماه سال آینده ماهواره "ظفر" تحویل داده می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، آذری جهرمی در حاشیه مراسم افتتاحیه آزمایشگاه مرجع سازگاری الکترومغناطیسی با بیان این‌که آینده ایرانیان در حوزه فضایی روشن است، گفت: بر اتکا بر دانش جوانان چرخه دانشگاه‌های آی‌.تی، پژوهشگاه فضایی تکمیل شد و این آزمایشگاه کامل‌ترین آزمایشگاه صنعت فضایی است که می‌تواند خدمات به سایر بخش‌ها چون خودروسازی و مخابرات ارائه دهد.

وی انجام تست‌های کیفی و ارائه گزارش‌های مدون را از جمله خدمات این آزمایشگاه نام برد و اظهار کرد: برنامه‌های فضایی کشور به صورت جدی به پیش می‌رود و تجربه‌هایی که از ماهواره‌های دوستی و پیام کسب شد، آنالیز و مدون شده و در مجموعه وزارت دفاع برای ماهواره‌ها و مجموعه‌های فضایی که وظیفه ساخت ماهواره را برعهده دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به آخرین وضعیت پروژه‌های فضایی اشاره کرد و یادآور شد: فرآیند تحویل ماهواره ناهید ۱ به وزارت دفاع به منظور قرار گرفتن در مدار آغاز شده است و در خردادماه نهایی می‌شود.

به گفته آذری جهرمی ماهواره ناهید ۱ یک ماهواره مخابراتی است که ۵۰ درصد مراحل ساخت آن در دولت دهم و ۵۰ درصد آن در دولت یازدهم انجام شده و در حال حاضر آماده قرار گرفتن در مدار است.

وی اضافه کرد: علاوه بر آن در شهریورماه سال آینده ماهواره ظفر که مراحل تولید آن در دولت یازدهم و دوازدهم پیگیری شده است، تحویل خواهیم گرفت و فرآیند تحویل دادن این ماهواره به وزارت دفاع برای قرار گرفتن در مدار اجرایی خواهد شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر این‌که ماهواره ظفر یک ماهواره سنجشی است که در مدار ۵۰۰ کیلومتر قرار می‌گیرد، اظهار کرد: در بهمن‌ماه سال آینده نیز ماهواره "پارس ۱" را که در دولت یازدهم طراحی آن آغاز شده است و در بهمن‌ماه سال آینده به پایان می‌رسد، خواهیم داشت. این ماهواره یک ماهواره سنجشی با دقت تصویربرداری ۱۰ متر است که می‌تواند نیازهای زیادی از صنعت فضایی را به خوبی برطرف کند.

***واکنش وزیر ارتباطات به شکایت دادستانی

آذری جهرمی همچنین در واکنش به اظهارات معاون دادستانی کل کشور مبنی بر شکایت دو هزار نفر از مردم اهواز از وزیر ارتباطات به دلیل عدم پیگیری دستورات شورای عالی فضای مجازی و احتمال انفصال وی از خدمت، گفت: با توجه به ماموریت‌هایی که برای اشتغالزایی در حوزه ICT دارم و با توجه به مشکلات اقتصادی که برای مردم وجود دارد و وظایفی که بر عهده ماست، وارد حاشیه شدن نه به سود ما بوده است، نه به سود کشور.

وی با بیان اینکه موضوع "اشتغال" یکی از موضوعات جدی و از درخواست‌های مردم و رئیس‌جمهور از ما است، اضافه کرد: ما وظیفه خود می‌دانیم که همه وقت و انرژی خود را روی این مسائل بگذاریم و وارد حاشیه‌ها نشویم.

وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: موضوع اصلی این است که ما باید تلاش کنیم وضعیت اشتغال را در حوزه فناوری اطلاعات توسعه دهیم و ماموریت‌هایی نیز در این زمینه به ما محول شده است، بنابراین وقت سرخاراندن برای پرداختن به موضوعات حاشیه‌ای را نداریم.

***پیامک‌های مزاحم

آذری جهرمی با تاکید بر این‌که پیامک‌های مزاحم حق‌الناسی برگردن ما است و ما باید به طور جدی آن را پیگیری کنیم، ادامه داد: در حال حاضر با اقدامات صورت گرفته میزان ارسال پیامک‌های مزاحم کاهش یافته است و برنامه کنترلی برای متوقف کردن کامل آنها در حال پیگیری است.

وی در عین حال با تاکید بر این‌که در پشت ارسال پیامک‌ها اقتصادی نهفته است که با متوقف کردن این پیامک‌ها امکان تبلیغات از کسب‌وکارهای دیجیتالی گرفته می‌شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این‌که ایجاد ابزار تبلیغاتی برای کسب‌وکارهای نوپا جزو وظایف این وزارتخانه نیست، خاطر نشان کرد: ولی ما از کسب‌وکارهای نوپا که در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعال هستند، دعوت کردیم و جلسات متنوعی با آنها داشتیم و در عین حال شاهد بودیم که آنها نیز برنامه‌ای در این حوزه در حال اجرا دارند.

آذری جهرمی ابراز امیدواری کرد که با آغاز سال جدید به صورت کامل پیامک‌های مزاحم متوقف شود.