۰ نفر

هولناک ترین کشفیات باستان شناسی در سال ۲۰۲۲

۳ اسفند ۱۴۰۱، ۱۵:۳۵
کد خبر: 702723
هولناک ترین کشفیات باستان شناسی در سال ۲۰۲۲

در کنار یافته‌های زیبا و باشکوه، همیشه اکتشافاتی هم هستند که جنبه‌های رازآلود و تاریک تاریخ را به ما نشان می‌دهد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فرادید؛ در سال ۲۰۲۲ هم مثل سال‌های قبل، کاوش‌های باستان‌شناسی توانست  دریچه‌های تازه‌ای را رو به شیوه زندگی انسان‌ها در سده‌ها و هزاره‌های قبل برای ما بگشاید. بعضی از این اکتشافات تازه، به‌دلیل راز و رمز‌ها و جنبه‌های ترسناک‌شان از بقیه متمایز بودند. در ادامه چهار مورد از این یافته‌های وهم‌انگیز را مرور خواهیم کرد.

۱. استخوان‌های پیشگویی

سایت باستانی «مارِشا» در فلسطین در عصر باستان یک شهر پررونق بوده‌است. زیر این شهر، مجموعه‌ای از تونل‌ها و غار‌ها وجود داشته که از آن‌ها به‌عنوان پرستشگاه و مخفیگاه استفاده می‌شده است. یکی از عجیب‌ترین یافته‌های باستان‌شناسان در این تونل‌های زیرزمینی، مجموعه‌ای از چند صد استخوان مفصل حیوان است که به‌نظر می‌رسد برای پیشگویی و بازی از آن‌ها استفاده می‌کرده‌اند. قدمت این استخوان‌ها به قرن سوم قبل از میلاد می‌رسد. ۲۴مورد از این استخوان‌ها به‌شکلی هندسی تراشیده و اعداد و حروف یونانی روی آن‌ها حک شده بود.

۲. خمره‌های سنگی در هند

سال گذشته باستان‌شناسان حدود ۶۵خمره بزرگ از جنس ماسه‌سنگ را در مناطق جنگلی ایالت «آسام» هند کشف کردند. مشخص نیست دقیقا چه کسانی و با چه هدفی آن‌ها را ساخته‌اند، اما قوی‌ترین حدس این است که این خمره‌ها مانند خمره‌های مشابهی که در کشور «لائوس» پیدا شده، در مراسم تدفین مردگان کاربرد داشته‌اند. احتمالا مردم قوم «ناگا»، بیش از ۲هزار سال قبل، از این خمره‌ها برای نگهداری خاکستر مردگان به‌همراه اشیای آیینی استفاده می‌کرده‌اند.

۳. جمجمه ۸هزارساله

دو نفر که برای تفریح و قایق‌سواری به رودخانه «مینه‌سوتا» در ۱۰۰ مایلی شهر «مینیاپولیس» رفته بودند، یک تکه استخوان جمجمه در ساحل رودخانه پیدا کردند و بدون این‌که از اهمیت این کشف آگاه باشند، ماجرا را به پلیس گزارش دادند. جمجمه ابتدا به اف‌بی‌آی فرستاده شد، چون تصور می‌شد متعلق به کسی باشد که در سال‌های اخیر مفقود شده یا به قتل رسیده‌است، اما کارشناسان پزشکی قانونی، با انجام آزمایش رادیوکربن اعلام کردند این استخوان بخشی از جمجمه مرد جوانی است که حدود ۶ هزار سال قبل از میلاد زندگی می‌کرده است.

۴. کودکان قربانی‌شده

در ماه مارس ۲۰۲۲ خبر کشف هشت پیکر مومیایی‌شده متعلق به کودکان خردسال در کشور «پرو» منتشر شد. جنبه ترسناک این کشف این بود که به اعتقاد باستان‌شناسان این هشت کودک همگی قربانی شده بودند تا یکی از اشراف را در زندگی بعد از مرگش همراهی کنند. این مومیایی‌ها که قدمت‌شان به هزار تا هزارو ۲۰۰ سال قبل می‌رسد، همگی در مقبره‌ای متعلق به یک شخص عالی‌رتبه دفن شده بودند. در بیرون مقبره هم استخوان‌هایی متعلق به ۱۲ انسان بالغ و چند حیوان پیدا شد. صاحب مقبره، احتمالا یک تاجر ثروتمند بوده که در زمان مرگ بین ۲۵ تا ۳۰سال داشته است. به‌گفته باستان‌شناسان، این کودکان احتمالا از نزدیکان شخص بوده‌اند که برای همراهی او در جهان بعد از مرگ قربانی شده بودند. قربانی کردن انسان‌ها به‌عنوان بخشی از مراسم تدفین، سنتی رایج در تمدن‌های ماقبل اینکا در پرو بوده‌است. سال ۲۰۱۸ هم جسد ۱۴۰ کودک در پرو کشف شد که به همراه تعدادی حیوان حدود ۵۵۰ سال قبل قربانی شده بودند.