۰ نفر

این نوجوان ۸۵۰۰ سال پیش در یک غار مرده است! +عکس

۲۷ بهمن ۱۴۰۱، ۱۶:۴۴
کد خبر: 701663
این نوجوان ۸۵۰۰ سال پیش در یک غار مرده است! +عکس

اسکلتی که بیش از یک قرن قبل در غاری در کشور نروژ کشف شد، حالا دوباره بعد از ۸۵۰۰ سال چهرۀ خودش را به ما نشان داده است!

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فرادید: حدود ۸۵۰۰ سال قبل یک پسر نوجوان با جمجمه‌ای تقریبا غیر عادی و قامتی کوتاه، به دلیلی نامعلوم در کنج غاری در نزدیکی ساحل دریا احتمالا در تنهایی از دنیا رفته است. حالا بازسازی کاملی از بدن او با یک کار چندماهه به انجام رسیده و در موزه‌ای در شمال نروژ به نمایش درآمده است.

اسکلت این نوجوان عصر حجری در سال ۱۹۰۷ میلادی در یک غار دورۀ میان‌سنگی در امتداد ساحل غربی نروژ کشف شد. بلندی قد این نوجوان ۱۵ ساله حدود ۱ متر و ۲۵ سانتیمتر بوده و برای سن و سال خودش (حتی با معیار‌های عصر حجری) کوتاه‌قامت به حساب می‌آمده است. جمجمۀ او نیز در اثر عارضه‌ای موسوم به «اسکافوسفالی» حالتی غیرعادی داشته و رشد طولی آن بیش از اندازه بوده است.

این نوجوان، ۸۵۰۰سال قبل در یک غار مرده است!

علاوه بر این اطلاعات، ما می‌دانیم که این پسر احتمالا در تنهایی مرده است، زیرا جسد او در وضعیتی پیدا شد که انگار به دیوار غار تکیه داده است. اسکار نیلسون، هنرمند کالبدشناس سوئدی که مجسمۀ پیکر واقعی پسر را ساخته است می‌گوید: «چه این پسر را بعد از مرگش در این حالت قرار داده باشند و چه خودش در این حالت از دنیا رفته باشد، در هر حال معلوم است که او آدم تنهایی بوده که خانواده و نزدیکانش را در کنار خودش نداشته؛ البته ما دربارۀ علت و چگونگی مرگ او چیزی نمی‌د‌انیم».

با وجود شکل غیرعادی جمجمه و قامت کوتاه پسر نوجوان، شان دنهام استخوان‌شناس از موزۀ باستان‌شناسی دانشگاه استاوانگر نروژ می‌گوید: بررسی اسکلت این پسر نشان می‌دهد که او تغذیۀ خوبی داشته و از وضع سلامت مناسبی برخوردار بوده است.

این نوجوان، ۸۵۰۰سال قبل در یک غار مرده است!

به علاوه، بقایای حیوانات کشف شده در غار نشان‌دهنده وفور مواد غذایی هستند. آن‌جا پر از استخوان مرغ و تزییناتی از جنس استخوان حیوانات و حتی ابزار‌های ماهیگیری از جمله قلاب و زوبین بوده است. در مجسمۀ بازسازی شده از پسر نوجوان، نمونه‌ای شبیه به قلاب‌های پیدا شده در غار در دست او قرار داده شده.

برای بازسازی بدن این پسر از اسکن‌های توموگرافی جمجمه استفاده شد تا مدلی سه بعدی از سر به دست بیاید. تعیین رنگ مو و پوست هم از طریق آزمایشات دی‌ان‌ای انجام شده است.