۰ نفر

تصاویری جدید از قدیمی ترین اتفاق جهان

۲۹ آبان ۱۴۰۱، ۲:۱۶
کد خبر: 682459
تصاویری جدید از قدیمی ترین اتفاق جهان

ناسا (اداره کل ملی هوانوردی و فضای آمریکا) به‌تازگی تصاویر جدیدی را منتشر کرده است که با تلسکوپ فضایی جیمز وب گرفته شده است؛ ۲ کهکشان که ۱۰۰ سال پس از مه‌بانگ به هم پیوسته‌اند و یک پیش‌ستاره.

به گزارش وبگاه دِیلی مِیل (daily mail)، تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا با کشف کهکشانی که فقط ۳۵۰ میلیون سال پس از مه‌بانگ (Big Bang) شکل گرفته است، فصل جدیدی در نجوم گشوده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، این کهکشان، به همراه یک کهکشان دیگر شناسایی شده است که ۴۵۰ میلیون سال پس از مه‌بانگ ظاهر شده و بسیار درخشان است. احتمال داده می‌شود که این کهکشان ها ۱۰۰ میلیون سال پس از مه‌بانگ (رویدادی که ۱۳.۸ میلیارد سال پیش جرقه جهان را زد) به هم پیوسته باشند.

هر ۲ سامانه ستاره‌ای در تصویر به صورت لکه‌های نارنجی کم‌رنگ در تاریکی فضا ظاهر می‌شوند و اکنون به دلیل توانایی فوق‌العاده تلسکوپ جیمز وب در نگاه‌کردن به گذشته با دوربین فروسرخ، مشاهده‌شدنی هستند.

تیم پژوهشی نجوم به سرپرستی مؤسسه ملی اخترفیزیک در رم ایتالیا، اعلام کرد: این کشف مانند یک کشور کشف‌نشده از کهکشان‌های اولیه است که تاکنون پنهان بوده‌اند.

کهکشان لکه ریز نارنجی دورترین نور ستاره‌ای است که تاکنون با چشم انسان دیده شده است و ۳۵۰ میلیون سال پس از مه‌بانگ در ۱۳.۸ میلیارد سال پیش، شکل گرفته است.

 

پائولا سانتینی (Paola Santini)، یکی از پژوهشگران، در بیانیه‌ای گفت: این مشاهدات فقط سر شما را منفجر می‌کند. این کشف یک فصل کاملاً جدید در نجوم است؛ مانند وقتی که در هنگام حفاری باستان‌شناسی ناگهان یک شهر گمشده یا شیئی را می‌یابید که از وجودش خبر نداشتید؛ دیوانه‌کننده است!

این کهکشان‌ها در مقایسه با کهکشان راه شیری ما قدمت بیشتری دارند؛ اما مشاهدات نشان می‌دهد که بسیار کوچک‌تر از آن هستند. این دو کهکشان بسیار درخشان‌ هستند و احتمالاً به این دلیل است که پرجرم‌ هستند. آن‌ها تعداد زیادی ستاره کم‌جرم دارند.

کهکشان

یکی از اعضای تیم پژوهشی گفت:ما چیزی یافته‌ایم که فوق‌العاده جذاب است. این کهکشان‌ها احتمالاً نزدیک به ۱۰۰ میلیون سال پس از مه‌بانگ شروع به پیوستن به یکدیگر کرده‌اند. هیچ‌کس انتظار نداشت که دوران تاریکی به این زودی به پایان رسیده باشد.

تخمین‌های کنونی تلسکوپ جیمز وب از فاصله این دو کهکشان بر اساس اندازه‌گیری رنگ‌های فروسرخ آن‌ها است. این کشف مانند کشف‌های قبلی، با دوربین فروسرخ نزدیک جیمز وب (NIRCam) شده است. دوربین فروسرخ نزدیک، اولین دوربین در نوع خود است که تلسکوپ فضایی جیمز وب را قادر می‌سازد تا آن دسته از ویژگی‌های کیهانی را که تلسکوپ‌های قبلی موفق به کشفشان نشدند، تشخیص دهد. این دوربین برای دریافت طول موج‌های فروسرخ نزدیک و فروسرخ میانه طراحی شده است.

کهکشان جیمز وب یک کهکشان دیگر را در منطقه شناسایی کرد که ۴۵۰ میلیون سال پس از مه‌بانگ شکل گرفته است.
 

آلیسون نورت (Alison Nordt)، مدیر علوم و تجهیزات فضایی شرکت لاکهید مارتین، که این فناوری را طراحی کرده و ساخته است، در بیانیه‌ای گفت: این فناوری برای مشاهده اولین کهکشان‌هایی که پس از مه‌بانگ شکل گرفتند و دستیابی به تمام اهداف علمی تلسکوپ جیمز وب ضروری است.

دوربین فروسرخ نزدیک جیمز وب، از یکی دیگر از شگفتی‌های کیهانی که تا به حال دیده نشده بود در تصویری که به‌تازگی منتشر شده است، رونمایی کرد: آغاز آتشین یک ستاره که به‌عنوان یک پیش‌ستاره نیز شناخته می‌شود.

این مشاهدات که فقط در نور فروسرخ مشاهده‌شدنی است، شبیه به یک «ساعت شنی» است که گویا در تاریکی فضا در حال آتش‌گرفتن است.

کهکشان

تلسکوپ فضایی جیمز وب با دوربین فروسرخ نزدیک خود می‌تواند به ابر تاریکی که پیش‌ستارگان را از تلسکوپ‌های قبلی پنهان کرده بود، نفوذ کند و به گذشته نگاهی بیندازد. برجسته‌ترین ویژگی‌ این تصاویر، ابرهای آبی و نارنجی هستند که در اثر پرتاب مواد از پیش‌ستاره و برخورد با مواد اطراف ایجاد می‌شوند.

ناسا در بیانیه‌ای اعلام کرد: رنگ‌ها به دلیل لایه‌های غبار بین تلسکوپ جیمز وب و ابرها ‌این‌گونه به نظر می‌رسند. نواحی آبی در مقایسه با سایر نواحی، نازک‌ترین لایه گرد و غبار را دارند. هرچه لایه گرد و غبار ضخیم‌تر باشد، نور آبی کمتری می‌تواند از آن خارج شود و حفره‌های نارنجی ایجاد کند.