۰ نفر

اصول نوشتن رزومه کاری خوب + چطور یک رزومه بدون نقص بنویسیم؟

۱۹ آبان ۱۴۰۱، ۰:۴۸
کد خبر: 680227
اصول نوشتن رزومه کاری خوب + چطور یک رزومه بدون نقص بنویسیم؟

نوشتن یک رزومه کاری خوب و حرفه‌ای که مهم‌ترین مهارت‌های مرتبط، تجربه‌های کاری و دست‌آوردهای شما را به بهترین شکل ممکن ارائه دهد، به‌عنوان روش کلیدی جذب توجه کارفرماها و یافتن فرصت مصاحبه به شمار می‌آید.

چگونگی نوشتن یک رزومه کاری خوب و بدون نقص + اصول نگارش

به گزارش اقتصاد آنلاین، حتما این سوال برای‌تان پیش آمده است که چگونه یک رزومه خوب بنویسیم ، چه چیزی باید در آن بنویسیم و قالب مناسب برای نوشتن رزومه چیست. در این مطلب توضیح می‌دهیم چگونه رزومه کاری خوب بنویسیم و ۱۰ گام اصلی و اساسی برای نوشتن رزومه را همراه با نکات مهم و مثال‌های مختلف شرح خواهیم داد.

۱. انتخاب مناسب‌ترین ساختار

برای پاسخ به این سوال که چگونه می‌توانیم یک رزومه کاری خوب بنویسیم ابتدا باید گفت پیش از آغاز نوشتن رزومه کاری، اولین گام مهم این است که ساختار رزومه خود را تعیین کنید. در حال حاضر ۳ نوع ساختار کلی وجود دارد که کارجویان از آن استفاده می‌کنند که شامل ساختار کرونولوژیکال یا زمان‌بندی معکوس، ساختار عملکردی و ساختار ترکیبی است. هر کدام از این ساختارها با توجه به نحوه بخش‌بندی رزومه، مزایا و معایب خود را دارند که در ادامه، به بررسی هر کدام خواهیم پرداخت.

رزومه با ساختار کرونولوژیکال

پیش از این که بدانیم باید در رزومه کاری خوب چه بنویسیم باید ساختار رزومه‌ی خود را تعیین کنیم. رزومه کرونولوژیکال (Chronological Resume) یا زمان‌بندی معکوس یکی از محبوب‌ترین ساختارهای موجود برای رزومه‌ها بوده و تقریبا برای تمام کارجویان مناسب است. در این ساختار، سابقه کاری شما به‌ترتیب زمان فعالیت و اشتغال‌تان لیست شده و آخرین موقعیت کاری شما در بالاترین بخش رزومه درج می‌شود و لیست شما به ترتیب تا اولین موقعیت کاری‌تان ادامه خواهد یافت.

رزومه کاری

رزومه با ساختار عملکردی

در رزومه عملکردی (Functional Resume)، تمرکز اصلی بر مهارت‌ها و توانایی‌های شما است و زمان‌بندی سوابق شغلی شما اهمیت چندانی نخواهد داشت. معمولا این ساختار را افرادی انتخاب می‌کنند که شغل‌های زیادی را تجربه کرده و یا فواصل زمانی زیادی بین زمان استخدام‌شان وجود دارد که در آن بازه‌ها در جایی مشغول به کار نبودند. 

مهم‌ترین و بزرگ‌ترین مزیت ساختار عملکردی این است که تمام تجربه‌های کاری شما در بخش مهارت‌ها درج می‌شود و همانند ساختار زمان‌بندی، در بخش سوابق کاری نخواهند بود. 

رزومه با ساختار ترکیبی

بهتر است پیش از این‌که توضیح دهیم چگونه رزومه کاری بنویسیم و بخش‌های مختلف رزومه را بررسی کنیم، به ساختار ترکیبی رزومه نیز بپردازیم. رزومه ترکیبی (Combination Resume)، المان‌های مختلف ساختار زمان‌بندی و عملکردی را با هم ترکیب می‌کند. این نوع ساختار معمولا توسط افراد متخصصی استفاده می‌شود که مجموعه توانایی‌های تخصصی و گسترده‌ای دارند. این نوع ساختار دارای بخش سوابق کاری همراه با یک بخش مهارت‌ها است که تمام مهارت‌ها با جزئیات دقیقی در آن درج خواهند شد. ولی پیش از این‌که بدانیم چگونه باید رزومه کاری خوب بنویسیم ودر بخش‌های مختلف رزومه چه اطلاعاتی را درج کنیم، بهتر است ابتدا ساختار رزومه‌‌ی خود را تعیین کنیم.

کدام ساختار برای شما تناسب بیشتری دارد؟

خوشبختانه یک جواب ساده برای این سوال وجود دارد: ساختار کرونولوژیکال یا زمان‌بندی معکوس معمولا بهترین انتخاب برای اغلب کارجویان است. کارفرماها نیز معمولا به این نوع ساختار عادت دارند و تقریبا در تمام حوزه‌های کاری و تخصصی، این نوع ساختار به‌عنوان ساختار استاندارد شناخته می‌شود.

با این وجود باید بدانید تنها به دلیل رایج بودن این ساختار، نمی‌توان آن را یک ساختار ایدئال برای همه نامید. اگر چندین شغل را در یک بازه زمانی کوتاه امتحان کرده‌اید یا در حوزه کاری خود به‌عنوان یک متخصص بسیار متبحر شناخته شده و یا این‌که در رزومه شما یک فاصله زمانی خالی وجود دارد، بهتر است از ساختارهای مدرن‌تری هم‌چون ساختار عملکردی یا ساختار ترکیبی استفاده کنید.

اگر هم‌چنان نسبت به انتخاب نوع ساختار مناسب خود تردید دارید، تمام داده‌ها و اطلاعات خود را سازمان‌دهی کرده و پس از آن با توجه به مجموع آن‌ها، یک ساختار مناسب را برگزینید.

۲. طبقه‌بندی اطلاعات تماس

پس از تعیین ساختار رزومه‌تان، می‌توانید نوشتن رزومه کاری خوب را آغاز کنید. در همان ابتدا، کارفرما باید بداند که شما چه کسی هستید و چگونه می‌تواند با شما تماس بگیرد. به همین خاطر در بالای رزومه و برای شروع، این اطلاعات را درج کنید:

نام: برای نوشتن نام خود از بزرگ‌ترین فونت نسبت به سایر بخش‌های رزومه استفاده کنید؛

شماره تلفن همراه: شماره تلفن همراه و امکان یا عدم امکان دریافت پیام‌های صوتی را نیز مشخص کنید؛

آدرس ایمیل: در رزومه حتما ایمیل رسمی خود را درج کرده و ایمیل‌های دوستانه و غیر حرفه‌ای را تحت هیچ شرایطی در رزومه‌تان ذکر نکنید؛

لینک به نمونه کارهای حرفه‌ای: این بخش اختیاری است و اگر نمونه‌ کارهای آنلاین و قابل ذکری دارید، در صورت تمایل می‌توانید در این بخش آن را درج کنید؛

حساب کاربری لینکدین: حساب کاربری لینکدین خود را همیشه به‌روز نگه داشته و آن را در همان ابتدای رزومه‌تان درج نمایید.

در سال‌های گذشته در این بخش معمولا آدرس محل زندگی برای دریافت نامه‌ پذیرش شغلی نیز درج می‌شد، اما در حال حاضر که همه ارتباط‌ها از طریق ایمیل صورت می‌گیرد، درج آدرس محل سکونت برای دریافت نامه‌ها چندان رایج نیست.

۳. نوشتن مقدمه رزومه

برای پاسخ به این سوال‌ چگونه یک رزومه کاری خوب بنویسیم باید گفت که برای این کار، در بالاترین بخش رزومه، یک مقدمه مختصر بنویسید و از طریق آن، مشخصه‌ها و مهارت‌های کلیدی خود را شرح داده و مدیران استخدام یا کارفرما را به خواندن ادامه رزومه خود ترغیب کنید. در حال حاضر انواع مختلفی از مقدمه رزومه‌ها وجود دارند که کارجویان برای آغاز رزومه و معرفی خود، از آن‌ها استفاده می‌کنند. این مقدمه‌های مختلف شامل موارد زیر هستند:

رزومه هدف‌گرا یا همان اهداف شغلی؛

خلاصه رزومه یا خلاصه حرفه‌ای؛

خلاصه یا شایستگی‌های فردی که با نام خلاصه شایستگی‌ها نیز معرفی می‌شود؛

پروفایل رزومه که با عنوان پروفایل حرفه‌ای نیز شناخته شده است؛

بیانیه شخصی؛

بخش درباره من در رزومه.

در میان این مدل‌های مختلف، ۲ مدل اصلی وجود دارد که به اغلب کارجویان توصیه می‌کنیم برای معرفی خود از یکی از مدل‌های اهداف رزومه (رزومه هدف‌گرا) و یا مدل خلاصه رزومه استفاده کنند. در ادامه، برای این‌که بدانیم در مقدمه رزومه کاری چه بنویسیم که تاثیرگذار‌تر باشد بهتر است به بررسی بیشتر این ۲ مدل برتر بپردازیم.

رزومه هدف‌گرا

در ادامه‌ی پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توانیم یک رزومه کاری خوب بنویسیم با توجه به تمامی موارد گفته شده باید بدانید که می‌توانید از رزومه هدف‌گرا نیز استفاده کنید. رزومه هدف‌گرا یا اهداف شغلی، ۲ یا ۳ جمله اصلی دارد و مهم‌ترین مهارت‌ها و تجربه‌های کاری شما همراه با دلیل ایدئال بودن‌تان برای آن موقعیت شغلی، در همان جمله‌های کوتاه شرح داده می‌شود. اگر شما در حوزه کاری و تخصص خود جایگاه متوسطی دارید، این نوع خلاصه رزومه برای شما فوق‌العاده خواهد بود، زیرا اهداف اصلی و اهداف آتی شغل خود را در این بخش شرح خواهید داد. 

برای این‌که بدانیم چگونه می‌توانیم برای رزومه کاری هدف‌گرا خلاصه بنویسیم بهتر است، چند نمونه ازخلاصه این نوع رزومه را با هم مرور کنیم.

۳ نمونه خلاصه رزومه هدف‌گرا

در ادامه، ۳ نمونه از انواع خلاصه رزومه‌های هدف‌گرا را با هم مرور می‌کنیم که می‌توانید با استفاده از آن‌ها خلاصه رزومه هدف‌گرای خود را بنویسید.

نمونه اول: متصدی کافی‌شاپ

دارای بیش از ۴ سال تجربه کاری به‌عنوان سرپرست متصدیان کافی‌شاپ در بخش آماده‌سازی و سرو نوشیدنی‌های مختلف بوده و مدرک معتبر در حوزه تصدی کافی‌شاپ از  مؤسسه‌ی X را کسب کرده‌ام. دارای دانش و شناخت کافی از انواع نوشیدنی‌ها و غذاهای مناسب برای سرو در کنار هر نوشیدنی هستم و با تلاش برای کسب تجربه و دانش بیشتر، تقاضای همکاری در موقعیت شغلی سرپرست متصدیان کافی‌شاپ در رستوران شما را دارم.

نمونه رزومه دوم: پرستار

این‌جانب بیش از ۸ سال در حوزه پرستاری تجربه کاری داشته و در این مدت زمان، انواع خدمات درمانی را به بیماران مختلف ارائه دادم. در رشته پرستاری مدرک فوق لیسانس داشته و در حال حاضر برای کسب مدرک دکترا در این رشته فعالیت می‌کنم. با افزایش دانش و تجربه خود در این حوزه، تقاضای همکاری و اشتغال در بیمارستان شما را دارم.

نمونه سوم: معلم زبان انگلیسی در مدرسه راهنمایی

این‌جانب یک معلم حرفه‌ای با مهارت‌های عالی در حوزه تدریس، راهنمایی و مشاوره هستم. در زمینه آموزش به کودکان و نوجوانان و کمک به بهبود نمرات آن‌ها در آزمون‌های مختلف، دارای تجربه و سابقه قابل رهگیری بوده و علاوه بر آن می‌توانم با همکاری در گروه‌های مختلف و فعالیت به‌عنوان یکی از افراد تیم، مشکلات و اختلافات احتمالی را به روش‌های علمی و حرفه‌ای حل کرده و می‌توانم انواع مباحث سخت و پیچیده را با زبانی روان، شیوا و قابل فهم، برای سایرین تشریح کنم. تمایل دارم که مهارت‌ها و دانش خود را در یک مدرسه بی‌نظیر که فرصت فوق‌العاده‌ای برای پیشرفت در اختیار همگان قرار می‌دهد، به کار برده و در آن‌جا فعالیت کنم.

استفاده از این نوع ساختار رزومه در موارد زیر بسیار مفید خواهد بود:

برای متقاضیانی که سطح تجربه و دانش متوسطی دارند؛

نداشتن تخصص و تبحر کافی در حوزه مد نظر؛

کارجویانی که تازه فارغ‌التحصیل شده‌اند.

در صورت داشتن یکی از شرایط زیر، از این ساختار رزومه استفاده نکنید:

داشتن مجموعه مهارت‌ها و دانش بسیار وسیع در حوزه تخصصی مد نظر؛

در حال تغییر حوزه کاری از یک صنعت به صنعتی دیگر.

چگونه رزومه کاری بنویسیم؟ از خلاصه رزومه استفاده کنید. 

برای پاسخ به این سوال در قسمت خلاصه رزومه کاری چه بنویسیم می‌توان گفت خلاصه رزومه شامل ۴ یا ۵ جمله به‌صورت پاراگراف یا لیست نقطه‌گلوله‌ای است و متقاضی در همین جمله‌ها، مهم‌ترین مهارت‌ها و دست‌آوردهای سابق خود را شرح خواهد داد.

این نوع رزومه برای کارجویانی مناسب است که تجربه کاری نسبتا کمی دارند و یا اینکه می‌توانند میزان تجربه‌ها دست‌آوردهای خود را با ارقام و اعداد مشخصی، برشمارند. در ادامه، نمونه‌های مختلفی از این نوع مدل رزومه را با هم مرور خواهیم کرد.

۳ نمونه خلاصه رزومه

برای این‌که بدانیم چگونه باید برای رزومه کاری خلاصه مختصر و مفید بنویسیم باید چند نمونه خلاصه رزومه را با هم بررسی کنیم. اگر قصد دارید رزومه خود را با یک خلاصه رزومه آغاز کنید، نمونه‌های زیر را با دقت مطالعه نمایید.

نمونه اول: مدیر اموال

این‌جانب در حوزه مدیریت اموال و عقد قراردادهای بسیار موفق، بیش از ۸ سال سابقه فعالیت دارم. به‌صورت میانگین از تامین‌کننده‌ها به میزان ۴.۷ درصد تخفیف اخذ کرده و سابقه مدیریت ۳۹ نیرو را نیز دارم که بخشی از آن‌ها نیروهای امنیتی بودند. علاوه بر این، وظیفه نظارت بر بیش از ۸۰ ملک مجلل و مدیریت ماهانه ۵۰ میلیون واحد پولی اخذ اجاره را نیز برعهده دارم.

نمونه دوم: مکانیک

با داشتن بیش از ۶ سال تجربه کاری در حوزه تعمیرات وسایل نقلیه، تا به حال بیش از ۲۰۰۰ وسیله نقلیه را تعمیر کرده و ۱۴۷۰ وسیله نقلیه را برای تضمین کیفیت، بررسی و محک‌ زده‌ام. علاوه بر این، در بخش تعامل با مشتریان و قدرت فروش نیز توانایی بسیار خوبی دارم و به‌صورت میانگین در طول هفته با حدودا ۵۲ مشتری تعامل داشته و حدود ۴۷ درصد فروش هفتگی دارم.

نمونه سوم: مترجم

این‌جانب با داشتن بیش از ۵ سال تجربه کاری در حوزه ترجمه اسپانیایی به انگلیسی، بیش از ۱۰۰۰ فایل و سند را ترجمه کرده و با داشتن ۴۷ مشتری فعلی، دامنه مشتریان من رو به افزایش است. نرخ بازگشت فایل برای بازبینی دوباره و ترجمه مجدد در طی سال‌های فعالیت من، کمتر از ۵ درصد بوده و همیشه بهترین و دقیق‌ترین ترجمه‌ها را به مشتریان خود ارائه داده‌ام.

استفاده از این نوع ساختار رزومه در صورتی مفید است که دارای یکی از شرایط زیر باشید:

داشتن دست‌آوردهای فراوان برای تاکید بر هر کدام از آن‌ها؛

داشتن گستره وسیعی از انواع مهارت‌های سخت و نرم؛

امکان شرح تجربیات و دست‌آوردهای شما توسط اعداد و درصدهای مشخص.

در صورتی که شما نیز دارای یکی از شرایط زیر هستید، بهتر است از خلاصه رزومه استفاده نکنید:

دانش‌آموخته فارغ‌التحصیل بدون هیچ تجربه عملی یا با تجربه اندک؛

داشتن دست‌آوردهای بسیار کم و محدود؛

دست‌آوردها و تجربیات شما با استفاده از اعداد و ارقام قابل شرح نباشند.

 مطلب مرتبط: نوشتن رزومه بدون سابقه کاری

۴. برجسته‌سازی سوابق کاری مرتبط

در ادامه‌ی پاسخ به این سوال که چگونه می‌توانیم یک رزومه کاری خوب بنویسیم می‌توان گفت بخش سوابق کاری، یکی از مهم‌ترین بخش‌های رزومه است، زیرا شایستگی‌های اصلی و مهم شما در آن بخش درج می‌شود. با این وجود، حتی اگر هیچ‌گونه تجربه رسمی و قابل ذکر ندارید، نگران نباشید. در این صورت به‌سادگی عنوان بخش «سوابق کاری» را با عنوان «سوابق مرتبط» تعویض کرده و از انواع تجربیات مرتبط خود هم‌چون انواع فعالیت‌های داوطلبانه، برنامه‌های فوق برنامه و یا انواع واحدهای دانشگاهی مرتبط نام ببرید.

در پاسخ سوال در بخش سوابق رزومه کاری چه بنویسیم باید گفت برای این که بخش سوابق کاری شما شکل منطقی داشته و البته اطلاعات درست و دقیقی در اختیار کارفرماها قرار دهد، تجربه‌های کاری مرتبط خود را به شکل زمان‌بندی شده بنویسید. در این بخش نیز همیشه لیست خود را از آخرین سوابق و تجربه‌های کسب‌شده آغاز کنید و به ترتیب به عقب بازگردید. برای هر شغل، این اطلاعات را به‌صورت مجزا بنویسید:

پست و عنوان شغلی شما در آن مجموعه؛

نام سازمان محل کار؛

موقعیت مکانی سازمان شامل شهر و کشور (در صورت فعالیت در یک کشور خارجی)؛

تاریخ آغاز و پایان همکاری (ماه و سال).

اگر هنوز در یک مجموعه مشغول به فعالیت هستید، این موضوع را به‌سادگی با درج ماه و سال آغاز همکاری و سپس درج عبارت «در حال حاضر»، ذکر کنید. معمولا هر عنوان شغلی شامل ۳ الی ۵ جمله در لیست نقطه‌گلوله‌ای است که در طی آن مهم‌ترین وظایف و یا دست‌آوردهای آن عنوان شغلی درج می‌شود. در یک لیست کمّی قوی و تاثیرگذار، این ۳ بخش اصلی وجود دارند:

استفاده از یک فعل اجرایی در ابتدای هر عبارت؛

استفاده از لیست‌بندی کمّی؛

درج وظایف شغلی خاص یا مرتبط.

نمونه اول

 آموزش به ۵ صندوق‌دار، مدیریت سقف محدودیت نقدی آن‌ها و تضمین ارائه بهترین خدمات به مشتریان در همه حال، بخشی از وظایف من در آن پست شغلی بود.

نمونه دوم

مدیریت و رهبری پروژه و توسعه اولین یکپارچه‌سازی چند رسانه‌ای برای تمام پروژه‌های سازمان که باعث افزایش فروش به میزان ۸ درصد شده است.

یکی از دلایل تاثیرگذاری نمونه خلاصه رزومه‌های بالا، استفاده از انواع افعال اجرایی است که توجه خواننده را در همان ثانیه‌های اول به خود جذب می‌کنند. مورد دیگری که کمک می‌کند تا بهتر یاد بگیریم چگونه بخش خلاصه رزومه کاری را بنویسیم این است که شرح تجربه‌های کاری با کمک افعال اجرایی قوی، باعث می‌شود که کارفرماها یک ذهنیت کلی راجع به دست‌آوردها و مهارت‌ها به‌دست آورند.

برای این‌که بدانیم در بخش سوابق رزومه کاری خود چه بنویسیم که تاثیر‌گذارتر باشد باید به این نکته توجه داشته باشیم که افزودن اعداد و ارقام قابل شمارش به دست‌آوردها و انواع تجربه‌ها، باعث می‌شود که مدیران استخدام نسبت به توانایی‌هایمان اطمینان کافی پیدا کنند. علاوه بر این، در بخش سوابق کاری باید عنوان هر شغل را با مهم‌ترین وظایف مرتبط با آن درج کرد و اصلی‌ترین و مرتبط‌ترین عنوان شغلی را در همان ابتدای بخش سوابق کاری نوشت.