۰ نفر

حکم فقهی نماز آیات برای خسوف امروز

۱۷ آبان ۱۴۰۱، ۱۸:۳۴
کد خبر: 679924
حکم فقهی نماز آیات برای خسوف امروز

ماه‌گرفتگی امروز که از آن به "ماه خونین" تعبیر شده است، در ایران نماز آیات را برای مکلّفان واجب نمی‌کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، خسوف کامل (موسوم به ماه خون یا ماه خونین) که امروز سه‌شنبه ۱۷ آبان‌ماه ۱۴۰۱ به وقوع پیوسته است از مناطق آمریکای شمالی و جنوبی، اقیانوس آرام (پاسیفیک) و استرالیا قابل مشاهده خواهد بود و در ایران قابل رؤیت نیست.

این رخداد طبیعی در ساعت ۱۳:۴۶ دقیقه به وقت ایران کامل شد و در ۱۷:۲۶ دقیقه به وقت ایران پایان می‌یابد.

ضمن تماس با دفتر پاسخگویی به سؤالات شرعی آیت الله العظمی خامنه‌ای (حفظه الله) با شماره تلفن ۰۲۱۶۴۴۱۲۰۰۰ پرسیده شد "باتوجه به قابل رؤیت نبودن این خسوف در ایران، آیا ادای نماز آیات برای مکلفان واجب است؟" که پاسخ "واجب نیست" را دریافت کرد.

نماز آیات از نمازهای واجب است که اسباب شرعی وجوب آن عبارت است از: کسوف خورشید و خسوف ماه، اگر چه مقدار کمی از آنها گرفته شود؛ زلزله و هر حادثه غیرعادی که باعث ترس بیشتر مردم شود، مانند بادهای سیاه یا سرخ و یا زرد که غیرعادی باشند؛ تاریکی شدید، فرو رفتن زمین و ریختن کوه، صیحه آسمانی و آتشی که گاهی در آسمان ظاهر می‌‌شود. در غیر از کسوف و خسوف و زلزله، باید آن حادثه موجب ترس و وحشت بیشتر مردم شود، و حادثه‌‌ای که ترس‌آور نباشد و یا موجب ترس و وحشت افراد نادری شود، اعتبار ندارد.

نماز آیات دو رکعت است، که در هر رکعت بعد از حمد یا یک سوره مانند سوره توحید ۵ بار خوانده می‌شود و یا به پنج قسمت تقسیم و پس از قرائت هر بار و یا هر قسمت یک رکوع انجام می‌شود و بدین ترتیب در هر رکعت نماز آیات ۵ رکوع خواهیم داشت.

خسوف امروز سومین ماه‌گرفتگی کامل در ۱۸ ماه گذشته و دومین مورد در سال ۲۰۲۲ میلادی و آخرین ماه‌گرفتگی کامل تا سال ۲۰۲۵ خواهد بود.