۰ نفر

آیا خورشید واقعا زرد است؟

۴ آبان ۱۴۰۱، ۱۳:۰۰
کد خبر: 676601
آیا خورشید واقعا زرد است؟

شاید برای شما هم قابل پذیرش نباشد اگر بگوییم رنگ اصلی خورشید زرد نیست.

به گزارش اقتصاد آلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، با ظاهر شدن به رنگ زرد مایل به سفید در بالای سر و سرخ‌تر در افق، واضح است که سوال «خورشید چه رنگی است؟» در واقع پیچیده‌تر و دشوارتر از آن چیزی است که در ابتدا به نظر می‌رسد.

خورشید در تمام رنگ‌های مرئی در طیف الکترومغناطیسی نسبتا یکنواخت نور ساطع می‌کند. وقتی این‌ها در نور خورشید با هم متحد می‌شوند، خورشید سفید به نظر می‌رسد.

خورشید به طور رسمی به عنوان یک ستاره کوتوله زرد یا یک ستاره G۲ V طبقه بندی می‌شود. G۲ دومین ستاره داغ ستارگان کلاس G زرد را با دمای سطحی بین ۵۳۰۰ کلوین (K) تا ۶۰۰۰ K تعیین می‌کند. V در این برچسب نشان دهنده یک ستاره دنباله دار اصلی هیدروژن سوز یا ستاره کوتوله است. از نظر جرم، خورشید در انتهای بالای این طبقه بندی ستارگان قرار دارد.

آیا هرگز رنگ خورشید تغییر می‌کند؟

هنگامی که ستاره شناسان خورشید را رصد می‌کنند، این کار را در طیفی از طول موج‌های نور یا تابش الکترومغناطیسی از جمله نور مرئی و نوری که با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیست، انجام می‌دهند.

این تصاویر از خورشید در نور نامرئی اغلب با رنگ‌های قابل مشاهده که معمولا با خورشید مرتبط نیستند، بازتولید می‌شوند. این بدان معنا است که رنگین کمان واقعی از تصاویر رنگی عجیب و غریب از خورشید وجود دارد که مشاهداتی را در طول موج‌های مختلف نور نشان می‌دهد. درک رنگ خورشید با درک ما از طیف الکترومغناطیسی و این طول موج‌های مختلف مرتبط است.

ابزار‌های تخصصی رصدخانه دینامیک خورشیدی ناسا (SDO) تصاویری را در ۱۰ طول موج مختلف که بر حسب آنگستروم (Å) اندازه گیری می‌شوند، می‌گیرند.

طیف الکترومغناطیسی چیست؟

طیف نور مرئی فقط کسر کوچکی از طیف الکترومغناطیسی است که از امواج رادیویی تا امواج مایکروویو و نور مادون قرمز تا اشعه ایکس و پرتو‌های گاما را در بر می‌گیرد.

این انواع مختلف تابش الکترومغناطیسی از فوتون‌ها تشکیل شده‌اند که تفاوت اصلی بین آن‌ها طول موج، فرکانس و انرژی این فوتون‌ها است.

این سه ویژگی ذاتا به هم مرتبط هستند. طول موج و فرکانس از خواص موج مانند نور با طول موج به عنوان فاصله بین قله‌های یک موج و فرکانس تعریف شده به عنوان تعداد پیک‌های موجی که از یک نقطه تنظیم در ثانیه عبور می‌کنند، می‌آیند.

طول موج و فرکانس با هم نسبت معکوس دارند؛ بنابراین طول موج بلندتر به معنای کاهش تعداد امواجی است که از یک نقطه تنظیم در ثانیه عبور می‌کنند و بنابراین فرکانس کاهش می‌یابد. برعکس، کوتاه کردن طول موج به معنای عبور امواج بیشتر از یک نقطه تنظیم در ثانیه و در نتیجه افزایش فرکانس است.

طول موج و فرکانس توسط عاملی به نام ثابت پلانک با انرژی مرتبط هستند و در نتیجه انرژی متناسب با فرکانس و نسبت عکس با طول موج است.