۰ نفر

توضیح پیمان جبلی درباره هک شدن تلویزیون

۲ آبان ۱۴۰۱، ۲۳:۳۰
کد خبر: 676231
توضیح پیمان جبلی درباره هک شدن تلویزیون

رییس صدا و سیما درباره‌ی احتمال نفوذ و ماجرای هک شدن تلویزیون اظهار کرد: هر چقدر در تکنولوژی پیشرفت می‌کنیم آسیب پذیری‌مان از جهتی بیشتر می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، پیمان جبلی در جمع خبرنگاران درباره هک شدن برخی شبکه‌های تلویزیونی در هفته‌های اخیر و احتمال نفوذ یا خرابکاری در صدا و سیما گفت: هر چقدر در تکنولوژی پیشرفت می‌کنیم آسیب پذیریمان از جهتی بیشتر می‌شود. سال‌ها پیش در سیستم پخش خبر با کاغذ و نوار کار می‌کردیم. تمام آن چیزی که از قدیم به عنوان برود کست می‌شناختیم الان به فضای فایل محور بر مبنای شبکه تبدیل شده است. در جهان هم همینطور است. هر چقدر ارتباطات شبکه‌ای گسترش بیشتری پیدا می‌کند و مبتنی بر اینترنت می‌شود آسیب‌پذیری هم بیشتر می‌شود.

اولویت ما تقویت زیرساخت‌های شبکه‌ای است

وی ادامه داد: در دوره جدید اولویت ما تقویت زیرساخت‌های شبکه‌ای است. در مقاطع مختلف ممکن است با هدف بهره‌برداری‌های سیاسی یا با هدف کسب اعتباری که دشمن هیچ جا نتوانسته بدست بیاورد اما با یک لحظه ورود به سیستم بتواند اعتبار را برای خودش به دست بیاورد، این اتفاقات بیفتد. گروه‌های خرابکار هکری در دنیا که بخواهند تمرین بکنند یا ابراز قدرت بکنند هم دست به اینکار می‌زنند. تمام همکاران ما عزم‌شان را جزم کردند که تمام امکانات زیرساختی و شبکه‌ای خودمان را ایمن سازی کنیم. با اتفاقی که در بهمن ماه پارسال افتاد عزم خوبی به راه افتاد  هم در سازمان و هم دستگاه‌هایی که مسئولیت‌هایی بر عهده دارند و بسیاری از حفره‌ها گرفته شد. این اتقاق تلخ اخیر هم باعث می‌شود ما لکه گیری‌های باقی مانده را هم انجام دهیم و آسیب‌پذیری را به حداقل برسانیم.

سرنوشت برنامه «شیوه» چه می شود؟

جبلی همچنین درباره سرنوشت برنامه‌های پربیننده تلویزیون از جمله برنامه «شیوه»(شبکه 4) گفت:همیشه گفتم رسانه ملی اگر در جایگاه واقعی خودش قرار بگیرد برای بسباری از مشکلات می‌تواند راه حل ارائه دهد. برنامه شیوه یکی از این تدابیر است که می‌تواند با باز کردن فضای گفت‌وگوی آرام و سالم و عالمانه، به برخی از شبهات جامعه در زمینه‌های مختلف پاسخ دهد که روز به روز دارد به بلوع خودش نزدیک‌تر می‌شود. امیدواریم الگویی باشد که هم بالغ‌تر شود هم مسیر مستمری برای  فضای تبادل افراد  فراهم کند.

جبلی با بیان اینکه یکسال از ریاستش بر صدا و سیما می‌گذرد، گفت: رسانه ملی ظرفیت‌های ناشناخته بسیار زیادی دارد. در طول دوره‌های متوالی صدا و سیما به تدریج برخی از قابلیت‌ها نادیده گرفته شده است‌. مهمترین دست آورد مت در طول این یک سال این بود که هم در درون سازمان و هم  در بیرون در جامعه این حس ایجاد شد که صدا و سیما می‌تواند خیلی موثرتر و پویاتر از آن چیزی که باشد که سال‌ها از آن دیده‌ایم. مصادیقش هم زیاد است. در افکار عمومی ثابت شد که رسانه ملی می‌تواند یک نهاد پیشرو برای بر طرف کردن مشکلات و هدایت فرهنگی جامعه باشد.

رییس صدا و سیما درباره سریال‌های تلویزیونی و ادعای برخی از بازیگران درخصوص خوابیدن پروژه‌های تلویزیونی، اظهار کرد: مجموعه‌های تلویزیونی که مصوب شده‌اند در مراحل مختلف در حال پیشرفت، مرحله فیلم نامه، پیش تولید، تعیین برآورد و یا در حال ضبط هستند.

نیازمند کمک مجلس و دولت هستیم

ما کارهای بزرگی را به تدریج ارائه می‌کنیم. قبلا هم عرض کرده بودیم این تولیدات را به دوره های مختلف پاییز، زمستان نوروز، خواهیم رساند. روند تولید متوقف نشده اما به دلایل متعدد که مهمترین آن بالارفتن نرخ تولید است، بویژه با راه افتادن تولیدات شبکه خانگی که نرخ تولید را بسیار بسیار بالا برده اند ما نیازمندیم با کمک مجلس و دولت برای ارتقای تولید برنامه های فاخر به ویژه کارهای نمایشی این کار را انجام دهیم.

او افزود: دغدغه فعلی ما این است که بودجه در اختیار صداوسیما با ارقام واقعی تولید خیلی همخوانی ندارد. درخواست ما از مجلس و دولت محترم است که این واقعیت را در نظر بگیرند. جامعه نیاز دارد که تمام توان خود را برای تولید آثار فاخر نمایشی، سرگرمی و غیره به کار ببریم. توان صداوسیما محدود است اگر این توان افزایش یابد با حمایت دولت و مجلس حتما کارهای فاخرتر هم ارایه می‌دهیم.

جبلی درباره مدرسه کنکوری هم گفت: ما در سال‌های متوالی دیدیم دانش‌آموزانی که می‌خواهند خود را برای کنکور سراسری آماده کنند، متاسفانه سواستفاده هوایی در صنعت آموزش خصوصی اتفاق می‌افتد. درنهایت هم عدالت آموزشی اتفاق نمی‌افتاد و همین شیوه مدرسه تلویزیونی برای آموزش پیش از کنکور هم رخ خواهد داد.

اظهار نظر جبلی درمورد ویدیوی جدید مهران مدیری

وی در پاسخ به پرسشی درباره رویکرد سازمان در قبال ویدیوی جدید مهران مدیری نیز گفت: کار کردن در رسانه ملی چون خدمت به مردم و جامعه است و به دلیل نقش های متنوعی که سازمان در سرگرمی و آموزش دارد، کسی که بتواند برای این نقش‌ها کاری کند، باعث افتخار است و اگر کسی بخواهد از این فرصت که برایش فراهم شده است استفاده کند، قدمش روی چشم است و با تمام وجود از او استقبال می‌کنیم.  اما اگر کسی قدر این فرصت را نداند یا نخواهد استفاده کند، خوب استعدادهای موجود در جامعه زیاد است. طبیعت کار در رسانه اقتضا می‌کند استعدادهای جدید دایم شناسایی شوند و به آنها عرصه داده شود و فریز در این مرحله نشویم.

وی درباره بحث مطرح شده مبنی بر باز پس گرفتن دستمزد در صورت پخش نشدن ادامه برنامه دورهمی نیز گفت: برنامه‌ای ساخته شده و هزینه شده است. دوستان ما در حوزه حقوقی و دیگر حوزه‌ها در حال بررسی هستند. شرایطی پیش آمد، با موضع‌گیری که شد که باید برای آن تصمیم‌گیری شود. باید درباره ادامه آن تصمیم گیری شود فعلا جمع بندی که داشته‌ایم این بود که ادامه برنامه در کنداکتور برنامه گذاشته نشده است.

واکنش جبلی به موضع‌گیری‌های بازیگران درباره ناآرامی‌های اخیر

رییس صدا و سیما همچنین درباره عملکرد سازمان در واکنش به موضع‌گیری‌های بازیگران درباره ناآرامی‌های اخیر توضیح داد: در همه رسانه‌ها فردی که به واسطه رسانه به چهره تبدیل می‌شود، اعتبار شخصی خودش در مقابل اعتبار سازمانی او ناچیز است و مردم بین هویت شخصی آن فرد و هویت رسانه‌ای او تفکیک قایل نیستند. بنابراین چون هویتش با رسانه گره خورده است، برای هرگونه اظهار نظر که در همه جای دنیا معمول است، حتما باید با سازمان متبوع هماهنگ باشد. در مورد صداوسیما هم این استثنا وجود ندارد و مثل رسانه‌های دنیاست.

او در پایان گفت: اگر کسی می‌خواهد موضع‌گیری کند که در هماهنگی با صداوسیما نباشد، سازمان هم حق خودش می‌داند برخورد لازم را داشته باشد. در سازمان‌های بزرگ دنیا هم اینگونه بوده است. اظهار نظری کرده‌اند که با سازمان متبوع آنها هماهنگی نداشته، هیچ تعارضی با آنها نداشته‌اند. ما هم تاکید می‌کنیم که وقتی به شهرت می‌رسید، دیگر فقط نماینده خودتان نیستید. نماینده رسانه ملی هستید و موظفید که تابع قوانین سازمان باشید. در غیر این صورت می‌توانید مسیرتان را جدا کنید.