۰ نفر

سازمان هواشناسی هشدار داد؛

تشدید بارش باران در هفت استان / احتمال وقوع سیل و برخورد صاعقه

۲۳ مهر ۱۴۰۱، ۱۰:۴۸
کد خبر: 673963
تشدید بارش باران در هفت استان / احتمال وقوع سیل و برخورد صاعقه

سازمان هواشناسی با اشاره به تشدید فعالیت سامانه بارشی در برخی استان‌ها و هشدار سیلاب ناگهانی و برخورد صاعقه از کاهش محسوس دما در نیمه شمالی کشور خبر داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی طی ۲ روز آینده در برخی مناطق استان‌های مازندران، گیلان، اردبیل، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی رگبار پراکنده باران،‌ رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی روی می‌دهد.

از بعدازظهر دوشنبه و روز سه‌شنبه به‌تدریج گستره بارش به استان‌‌های گلستان، خراسان شمالی و خراسان رضوی کشیده شده و با نفوذ جریانات شمالی بارش در استان‌های ساحلی دریای خزر تشدید می‌شود.

روز چهارشنبه بارش در مناطق یاد شده ادامه دارد و دریای خزر مواج و متلاطم است.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی روز سه‌شنبه دما در نوار شمالی کشور به‌طور محسوسی کاهش می‌یابد. همچنین طی ۲ روز آینده در برخی مناطق استان‌های واقع در غرب و شمال غرب، دوشنبه در نوار شرقی و سه‌شنبه در شرق و شمال شرق کشور به‌ویژه در منطقه زابل وزش باد شدید با احتمال خیزش گردوخاک پیش‌بینی شده است.

توصیف سامانه اول: فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: شنبه ۱۴۰۱/۰۷/۲۳

زمان پایان: یکشنبه ۱۴۰۱/۰۷/۲۴

نوع مخاطره: رگبار باران، گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید موقت و در نقاط مستعد احتمال گردوخاک

منطقه اثر:

شنبه ۱۴۰۱/۰۷/۲۳: اردبیل، گیلان، قزوین، زنجان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و شمال کردستان.

یکشنبه ۱۴۰۱/۰۷/۲۴: گیلان، اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و شمال زنجان.

اثر مخاطره: اختلال در تردد جاده‌ای، به‌ویژه در عبور از گذرگاه‌های کوهستانی، احتمال صاعقه، احتمال آب‌گرفتگی به شکل محدود و محلی، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و احتمال خسارت به صنعت کشاورزی.

توصیه: پرهیز از سفرهای برون شهری غیرضروری، احتیاط در فعالیت کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر کوچ رو و انجام تمهیدات لازم جهت پیشگیری از خسارات کشاورزی.

توصیف سامانه دوم: افزایش شیو فشاری سطح زمین

زمان شروع: شنبه ۱۴۰۱/۰۷/۲۳

زمان پایان: یکشنبه ۱۴۰۱/۰۷/۲۴

نوع مخاطره: وزش باد شدید موقت، احتمال خیزش گردوخاک محلی و احتمال نفوذ گردوغبار

منطقه اثر:

شنبه ۱۴۰۱/۰۷/۲۳: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، زنجان، کرمانشاه و همدان.

یکشنبه ۱۴۰۱/۰۷/۲۴: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و کردستان.

اثر مخاطره: احتمال اختلال در تردد جاده‌ای، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه های موقت و شکستن درختان کهنسال، کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید و احتمال تاخیر در پرواز.

توصیه: احتیاط در تردد، اجتناب از فعالیت‌های فیزیکی در فضای باز به‌ویژه گروه‌های حساس، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره، استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها.