۰ نفر

بودن یاکریم در خانه شوم است؟

۱۲ مهر ۱۴۰۱، ۳:۰۷
کد خبر: 671533
بودن یاکریم در خانه شوم است؟

اگر در محل زندگی خود روی سیم های تلفن را مشاهده کنید، احتمالا یاکریم ها را می بینید. یاکریم یا قمری پرنده ای با رنگ خاکستری می باشد که معمولا روی شیروانی های قدیمی، سیم های تلفن، تراس خانه ها و … می نشیند.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛  یاکریم ها بیشتر در فصل بهار مشاهده می شوند، آن ها در برابر سرما و گرما مقاوم می باشند. پرندگان حساسی هستند و خیلی دیر احساس آرامش می کنند. آن ها معمولا نقطه ای را برای زندگی و تولد فرزندان خود انتخاب می کنند و برای مدتی آن جا می مانند. برخی بودن یاکریم در خانه و لانه یاکریم در خانه را خوش یمن می دانند و در مقابل عده ای معتقدند یاکریم در خانه شوم است. ما می خواهیم بدانیم واقعا بودن یا کریم در خانه نشانه چیست؟ در این مقاله در مورد این موضوع صحبت می کنیم، با ما همراه باشید.

نظرات مختلفی در این باره وجود دارد. برخی وجود یاکریم در خانه و تخم گذاشتن و بچه دار شدن یاکریم در خانه را نشانه برکت می دانند و معتقدند بعد از آمدن یاکریم به خاه آن ها اتفاقات خوبی برایشان افتاده و پول و خوشبختی نصیبشان شده. این عده معتقدند یاکریم تسبیح و ذکر خدار را می گوید و بودن یاکریم در خانه خوش یمن و مبارک است. در مقابل عده ای می گویند پرنده یاکریم شوم و نحس می باشد و معتقدند اگر یاکریم در خانه شما خانه بسازد باید آن را خراب کرده و پرنده را بیرون کنید و حتی روایاتی را در این زمینه بازگو می کنند مانند:

یاکریم

یک شخص در روایتی گفته است:

به نزد امام صادق (ع) رفتم، ایشان به من فرمود: بیا با هم به عیادت ابراهیم برویم که مریض احوال است و در خانه می باشد.

وقتی به خانه ابراهیم داخل شدیم پرنده ی یاکریم در خانه ایشان حضور داشت و صدا می کرد.

امام صادق (ع) فرمود: چرا یاکریم را در خانه نگه می داری؟ مگر نمی دانی این پرنده شوم و نحس است؟

ابراهیم گفت: نمی دانم!

امام صادق نیز فرمودند: یا کریم اهل خانه را نفرین می کند و می گوید “بمیرید، بمیرید”، این پرنده را از خانه خود خارج کن.

امام صادق (ع) هر زمان صدای یاکریم را می شنید جواب او را این گونه می داد:

لَنَفْقِدَنَّکِ‌ قَبْلَ‌ أَنْ‌ تَفْقِدِینَا

“ما تو را از دست بدهیم قبل از این که تو ما را از دست بدهی.”

حداقل کاری که پرنده یاکریم می‌ کند این است که بین اهل خانه و خانواده دشمنی می‌ افکند. پرنده یاکریم نباید در خانه لانه داشته باشد یا تخم یا بچه داشته باشد.

اما در روایات دیگری از امام صادق (ع) داریم که:

إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَدْفَعُ بِالْحَمَامِ عَنْ هَدَّةِ الدَّار

خدای عزّ و جلّ به وسیله کبوتر از شکست و نابودی خانه جلوگیری می‌کند.

و در جای دیگر فرمودند:

“کبوتر را در خانه پیش من بگذارید تا همدم من باشد”

همچنین:

مردى به پیامبر خدا (ص) از ترس و تنهایی خود شکایت کرد. پیامبر (صلی الله علیه و آله) به او فرمود:

“یک جفت کبوتر بگیر”

یاکریم

آیا یاکریم را در خانه نگه داریم؟

با توجه به روایاتی که خواندیم بلاخره چکار کنیم؟ بودن یاکریم در خانه شوم است یا مبارک؟

بعید به نظر می سرد امامان معصوم به چنین خرافاتی اعتقاد داشته باشند و یا راضی به خراب کردن خانه پرندگان که مخلوقات خداوند هستند باشند.

پرنده ها مخلوقات خداوند هستند و وقتی به خانه شما پناه می آورند بهتر است برای آن ها دانه (ارزن، کتان، جو، گندم، ذرت، برنج) بریزید. غذا دادن به پرندگان نوعی صدقه محسوب می شود. بهتر است نسبت به وجود پرندگان در خانه خوش بین باشید. البته این نکته نیز مهم است که ممکن است وجود یاکریم در خانه باعث آلودگی شود زیرا هم پرهای آن ها ریزش زیادی دارد و هم مدفوع آن ها فضای خانه را آلوده می کند بنابراین از نظر بهداشتی بهتر است از نگهداری آن ها در محلی که رفت و آمد دارید و یا مواد غذایی در آن جا وجود دارد خودداری کنید و همچنین از خوردن گوشت این پرنده اجتناب کنید.