۰ نفر

غذا را با این سبزی ها خوش طعم تر کنید

۱۰ مهر ۱۴۰۱، ۱۱:۲۰
کد خبر: 671382
غذا را با این سبزی ها خوش طعم تر کنید

آشپزی دنیای رنگارنگی از عطر‌ها و طعم‌هاست. برای پخت یک غذای خوشمزه و خوش رنگ و لعاب همیشه دانستن روش پخت و داشتن مواد اولیه کارساز نیست. گاه برای اینکه غذای خوشمزه‌تری تهیه کنیم، نیاز داریم تا با برخی از چاشنی‌ها در دنیای آشپزی آشنا شویم. چاشنی‌هایی که می‌توانند در کنار مواد اولیه تازه و مرغوب به بهتر شدن کیفیت غذا هم کمک کنند. چاشنی‌ها شامل انواع ادویه، سبزیجات معطر، انواع سس و... هستند که هر کدام کاربرد جداگانه‌ای در دنیای آشپزی دارند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فرارو، یکی از مهم‌ترین این چاشنی‌ها، سبزیجات معطر هستند که عطر و طعم غذا‌ها را دگرگون می‌کنند، با این شرط که بدانیم کدام سبزی را برای طبخ چه غذایی استفاده کنیم. در این مطلب می‌خواهیم ۶ نوع سبزی خوشبو و پرکاربرد را برای طبخ انواع غذا به شما معرفی کنیم؛ پس در ادامه با ما همراه باشید.

برگ بو

برگ بو
برگ بو طعم تندی دارد و اگر آن را خرد کنید، این بوی تند و قوی بیشتر می‌شود. هر قدر زمان پخت غذا بیشتر باشد، طعم برگ بو هم بهتر خواهد شد. از برگ بو برای پخت مرغ، گوشت و طعم‌دار کردن ماهی می‌توانید استفاده کنید.

رزماری

رزماری
رزماری خشک شده نسبت به نوع تازه آن عطر و طعم تندتری دارد. از این سبزی می‌توانید برای مزه‌دار کردن مرغ و گوشت و همچنین برای طعم دادن به سیب زمینی استفاده کنید.

ریحان

ریحان
ریحان طعم شیرین و تندی دارد و عطر خشک شده این سبزی نسبت به تازه‌اش، تندتر است. ریحان را معمولا همراه با سیر در غذا به کار می‌برند و برای طعم دادن به انواع سالاد و سس‌ها همچنین در غذا‌هایی که دارای گوجه فرنگی هستند، از آن استفاده می‌شود.

شوید

شوید
شوید تازه نسبت به خشک شده‌اش عطر و طعم بیشتری دارد. از شوید برای طعم‌دار کردن سس‌ها و چاشنی‌های سالاد استفاده می‌شود؛ همچنین برای خوشمزه شدن خیارشور و در کنار ماهی و سبزیجات از آن استفاده می‌کنند.

مرزنجوش

مرزنجوش
مرزنجوش به‌خصوص نوع وحشی آن طعم تندی دارد. از مرزنجوش در غذا‌های تند مدیترانه‌ای و غذا‌هایی که دارای گوجه فرنگی است، استفاده می‌شود؛ همچنین برای طعم‌دار کردن سس پاستا و یا ریختن روی انواع پیتزا کاربرد دارد.

مریم گلی

مریم گلی
مریم گلی خشک شده طعم تلخ و قوی‌ای دارد. از این سبزی برای طعم‌دار کردن گوشت گوساله، اردک و سوسیس استفاده می‌شود.

یک نکته کلی درباره سبزیجات معطر

سبزیجات معطر تازه برای استفاده در سالاد و سس نسبت به انواع خشک شده آن‌ها بهتر هستند. استفاده از سبزیجات خشک شده در غذا‌هایی مانند خوراک یا خورش که زمان پخت طولانی‌تری دارند، بهتر است. سبزیجات خشک به صورت فریز شده عطر و بو و مزه بهتر و همچنین طعم قوی‌تری دارند؛ بنابراین نسبت به نوع تازه آن باید به مقدار کمتری از آن‌ها استفاده کرد. اگر سبزیجات خشک شده را داخل ظروف در بسته و در جای تاریک نگهداری کنید، عطر و بوی آن‌ها تا بیش از یک سال باقی می‌ماند و قابل استفاده است.

سبزیجات مخلوط

مخلوط
سبزیجات معطر مخلوط ترکیبی از مرزنجوش، ارگانو، رزماری، مرزه و آویشن هستند. از ترکیب این سبزیجات می‌توانید برای تهیه انواع سس، خوراک‌ها و غذا‌هایی که با گوجه فرنگی پخته می‌شوند، استفاده کنید. این سبزیجات برای روی انواع پیتزا و سیب زمینی سوخاری نیز کاربرد دارند. به طور کلی از ترکیب این سبزیجات می‌توانید برای تهیه خورش‌هایی که مرغ و گوشت دارند، استفاده کنید.