۰ نفر

طرز تهیه چکدرمه ترکمنی / این غذا هزار سال قدمت دارد + نکات خوشمزه شدن چکدرمه

۷ مهر ۱۴۰۱، ۱۲:۳۱
کد خبر: 670889
طرز تهیه چکدرمه ترکمنی / این غذا هزار سال قدمت دارد + نکات خوشمزه شدن چکدرمه

فیلم طرز تهیه چکدرمه با مرغ طرز تهیه چکدرمه با گوشت گوسفندی طرز تهیه چکدرمه با ماهی طرز تهیه چکدرمه پلو با مرغ عکس چکدرمه طرز تهیه چکدرمه اصل ترکمنی طرز تهیه چکدرمه بدون گوشت طرز تهیه چکدرمه ترکمنی با گوشت

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ زچکدرمه یا Chekdermeh یک غذای سنتی ترکمنی است که بیشتر از هزار سال قدمت دارد که با پخت همزمان برنج، گوشت [معمولاً گوسفند]، رب گوجه یا گوجه و پیاز به همراه روغن، آب و افزودنی‌هایی مانند نمک و فلفل به دست می‌آید. این غذا تا حدی به استامبولی پلو شباهت دارد.

این غذا به‌طور سنتی در نوعی دیگ چدنی به نام قازان تهیه می‌شود. ابتدا تکه‌های کوچک گوشت در روغن سرخ می‌شود، سپس پیاز رنده‌شده به آن اضافه و پس از سرخ شدن پیاز، رب گوجه یا گوجه به آن افزوده می‌شود. آن‌گاه آب اضافه می‌شود تا گوشت آب‌پز شود، پس از بخارشدن مقداری از آب، برنج اضافه می‌شود، به‌طوری‌که آب یک بند انگشت بالاتر از برنج قرار گیرد، سپس حرارت کم می‌شود تا برنج دم بیاید.

انواع چکدرمه

۱- چکدرمه گوشت

چکدرمه گوشت معمولاً از گوشت گردن گوسفند که در اصطلاح ترکمنی «اوجه» می گویند تهیه می‌شود که خوش طعم‌ترین در نوع چکدرمه گوشت می‌باشد و انواع دیگر چکدرمه گوشت را می‌توان با گوشت گوساله و یا گوسفند طبخ نمود.

۲- چکدرمه با گوشت پرنده شکم پر

- چکدرمه با گوشت پرنده شکم پر


در این زمینه بخوانید؛

طرز تهیه ساندویچ های ساده و کم هزینه برای مدرسه بچه ها

طرز تهیه شاورمای اصل عربی

طرز تهیه ران بوقلمون بریان


چکدرمه پرنده شکم پر را می‌توان از انواع پرندگان از جمله انواع اردک ،بلدرچین ، کبک و ... و در کمترین حالت با مرغ طبخ نمود . مطمئنن طبخ با اردک وحشی خوشمزه تزین در نوع چکدرمه به شمار می رود.در طبخ این نوع از چکدرمه شکم پرنده را می‌توان با آلو برغان ،هویج ، کشمش ،پیاز ،ادویه جات مختلف و ... پر نمود.

۳- چکدرمه ماهی شکم پر

این نوع چکدرمه که مخصوص فصل سرما به شمار می‌رود از خوشمزه‌ترین نوع چکدرمه بشمار می‌رود که با انواع ماهی می‌توان طبخ نمود که چنانچه از ماهی استخوانی مد نظر باشد ماهی کپور بهترین ماهی برای طبخ آن به شمار می‌رود چنانچه چکدرمه با ماهی خاویاری ( اوزون برون ،فیل ماهی ، تاس ماهی و ...) طبخ گردد در اصطلاح ترکمنی « یاهانا» می گویند که طعم و مزه ای بی نظیر را برای شما به ارمغان می آورد.

۴- چکدرمه هویج

این چکدرمه بدون گوجه فرنگی یا رب گوجه فرنگی تهیه می شود و دران مقدار زیادی هویج در حین پختن به ان ریخته می شود این نوع از چکدرمه بیشتر در کشور ترکمنستان رایج می باشد.

چکدرمه، یک غذای کهن ترکمنی است. شاید از نظر ظاهری و مواد اولیه این غذا شباهت های زیادی با استانبولی پلو داشته باشد. اما این کجا و آن کجا! مادران ترکمن با دقت و سلیقه بسیار این غذای خوشمزه را برای اعضای خانواده تهیه می کنند. شاید برایتان جالب باشد بدانید که این غذا قدمتی هزار ساله دارد. این غذا را در ظروف سنتی چدنی قازان تهیه می کرده اند. حتما می دانید که جنس ظرف در طعم غذا تاثیر بسیار زیادی دارد. ما در این مقاله شما را با طرز تهیه چکدرمه گوشت استاندارد آشنا می کنیم.

 چکدرمه ترکمنی

این پلو اصالتا اردبیلی است و مخصوص شهر نمین می باشد. سماق آذربایجان بسیار خوشرنگ و ترش است و به برنج ایرانی مزه خوبی می دهد

مواد لازم برای ۴ نفر

پیاز    ۲ عدد متوسط

گوشت گوسفندی    ۳۰۰ گرم

برنج    ۳ پیمانه

رب گوجه فرنگی    ۳ قاشق غذاخوری

دارچین    به میزان لازم

نمک و فلفل    به میزان لازم

زردچوبه    به میزان لازم

روغن    به میزان لازم

طرز تهیه چکدرمه

 چکدرمه ترکمنی

مرحله اول

همان طور که می دانید پیازداغ، پای ثابت در تهیه بسیاری از پلوهای مخلوط است. چکدرمه ترکمنی نیز از این قاعده مستثنی نست. ابتدا پیازها را پوست گرفته و خوب بشویید. حالا آن ها را بر روی تخته برش به شکل نگینی خرد کنید.

مرحله دوم

در این مرحله پیازها را در کمی روغن تفت دهید تا سبک و شیشه ای شوند. هنگام تفت دادن پیاز می توانید به آن کمی زرچوبه نیز اضافه کنید. برای اینکه زمان پخت گوشت طولانی تر نشود بهتر است در مراحل اولیه نمک اضافه نکنید.

مرحله سوم

هنگام خرید گوشت گوسفندی بهتر است به سراغ ماهیچه ی گردن بروید. ماهیچه و گردن برای چکدرمه بسیار مناسب است. گوشت را چند دقیقه ای در فریزر قرار دهید تا کمی سفت شود و بتوانید ان را به انداه های یکسان برش دهید.

برنج یکی از محبوب ترین و پر مصرف ترین غذا ها در سراسر جهان است. هم چنین این غذا با روش های مختلفی پخته و سرو می شود

مرحله چهارم

گوشت را درون پیاز سرخ شده بریزید و آن را حسابی تفت داده و سرخ کنید. بعد از سرخ شدن گوشت، رب گوجه فرنگی را به ظرف اضافه کنید. حتما رب گوجه را در روغن سرخ کنید تا بوی خامی آن گرفته شود. باید کمی اجازه دهید تا رب رنگ باز کند.

مرحله پنجم

حالا کمی آب جوش به آن اضافه کرده و در ظرف را بگذارید. اجازه دهید تا گوشت به مدت سه ساعت بپزد. در انتهای پخت گوشت می توانید به آن نمک و فلفل اضافه کنید. اضافه کردن دارچین به گوشت به ان رنگ و لعابی مجلسی می دهد.

مرحله ششم

بعد از اینکه گوشت حسابی پخت و به خوبی نرم شد زیر آن را خاموش کنید. یک نکته طلایی این است که نباید آب گوشت به طور کامل کشیده شود، به این دلیل که ما برای پختن برنج به این آب گوشت نیاز داریم.

برنج یکی از محبوب ترین و پر مصرف ترین غذا ها در سراسر جهان است. هم چنین این غذا با روش های مختلفی پخته و سرو می شود

مرحله هفتم

برای پخت غذاهای محلی ایرانی به ویژه خوراک های مجلسی باید حتما برنج را از چند ساعت قبل در آب و نمک بخیسانیم ( این زمان بستگی به تازگی برنج دارد ). آب برنج را خالی کرده و آب گوشت را به برنج های خام اضافه کنید.

مرحله هشتم

درست همانند درست کردن پلوی کته، باید آب گوشت تا یه بند انگشت روی برنج را بگیرد. اگر آب گوشت زیادتر باشد برنج شما شفته می شود. بعد از اضافه کردن آب گوشت باید اجازه دهید تا برنج به شکل کته دم بکشد.

مرحله نهم

بعد از دم کشیدن برنج، آن را درون دیس کشیده و تکه های گوشت را نیز بر روی آن بگذارید.برخی ترجیح می دهند تا گوشت را داخل برنج بگذارند تا با ان دم بکشد. اگر می خواهید عطر و طعم گوشت بیشتر باشد آن را با برنج مخلوط نکنید.

اگر مهمان دارید و نمی‌دانید چه غذایی درست کنید، می‌توانید به سراغ کم ریسک ترین غذای مجلسی ایرانی یعنی زرشک پلو با مرغ بروید

مرحله دهم

در دستور کهن این غذا خبری از دارچین نبوده است. اگر دارچین با ذائقه شما سازگار است باید بدانید که به خوبی با این غذا همخوانی دارد و می تواند معجزه کند. این غذای سنتی عطر و طعم بی نظیری دارد که هرگز از خاطرتان نخواهد رفت.

 چکدرمه ترکمنی