۰ نفر

اصول استفاده از پیمانه های آشپزی+اندازه های دقیق

۶ مهر ۱۴۰۱، ۲۱:۵۱
کد خبر: 670798
اصول استفاده از پیمانه های آشپزی+اندازه های دقیق

پیمانه های آشپزی (standard measuring cup) یکی از مهم‌ترین اجزای آشپزخانه هستند؛ که به شما کمک می‌کنند غذاهای خود را با دقت و لذت بالایی تهیه کنید. یک غذای خوشمزه با رعایت تمامی دستوراتی است که در دستور پخت آن آورده شده.

همه چیز از قاشق و پیمانه های آشپزی + حجم و اندازه دقیق

به گزارش اقتصاد آنلاین، به خصوص مقدار و اندازه هر یک از مواد لازم که در پخت آن غذا استفاده می‌شود.

 پس اگر تا به حال تجربه کم شدن یا بیش از حد شور شدن غذاهای خود را داشتید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما از انواع قاشق های اندازه گیری جهت استفاده از مقدار مناسب هر یک از ادویه‌ها به کار ببرید. البته انواع ترازوهای آشپزی از گذشته تا به کنون در میان آشپزها و خانه داران از محبوبیت بالایی برخوردار است. اما اگر شما این وسیله دسترسی ندارید، پیمانه های آشپزی می‌تواند به جای آن به شما کمک بسیاری کند.

 انواع پیمانه های آشپزی

پیمانه‌ها و قاشق های اندازه گیری در انواع و سایزهای مختلف هستند که شما می‌توانید آن‌ها را از اکثر مغازه‌های لوازم قنادی و پلاستیک فروشی‌ها تهیه کنید. هر پیمانه با توجه به اندازه خود حجم ثابتی از مواد را اندازه گیری می‌کند. امروزه لکثر پیمانه‌ها نیز با توجه به کاربرد و میزان مصرفی که دارند، در انواع مدل‌های استیل، چینی، سرامیکی و پلاستیکی تولید می‌شوند.

 شما می‌توانید پیمانه های آشپزی را به صورت تکی یا ست کامل خریداری کنید. توجه داشته باشید که ست کامل آن هشت تکه است. اما ست کوچک‌تر آن چهار تکه نیز  در بازار موجود می‌باشد. پیمانه‌هایی که در یک ست کامل قرار دارند، شامل پیمانه 1، پیمانه یک دوم  ½ ، پیمانه یک سوم ⅓ ، و پیمان یک چهارم  ¼ ، پیمانه دو سوم ⅔ و پیمانه یک هشتم ⅛ می‌باشند.

این نکته را به خاطر داشته باشید که شما برای تهیه یک خوراک به تمامی پیمانه‌ها احتیاج ندارید. ممکن است تنها با استفاده از دو یا سه پیمانه بتوانید به خوبی تمامی اندازه‌ها را رعایت کنید. به عنوان مثال اگر فاقد پیمانه دو سوم هستید، شما می‌توانید از پیمانه یک سوم خود ۲ بار استفاده کنید به جای آنکه به خرید هر دو پیمانه بپردازید.

 همه چیز از قاشق و پیمانه های آشپزی + حجم و اندازه دقیق

انواع قاشق های اندازه گیری

قاشق های اندازه گیری در واقع دسته‌ای از پیمانه های آشپزی هستند که به شما کمک می‌کنند مواد در مقیاس کم اندازه گیری کنید. همانند پیمانه‌ها شما می‌توانید انواع قاشق های اندازه گیری را در جنس‌ها و اندازه‌های مختلف تهیه کنید. فراموش نکنید که حجم قاشق های اندازه گیری با قاشق‌های مصرفی ما به طور روزانه، تفاوت قابل توجهی دارد.

شما می ‌وانید این مدل قاشق‌ها را در ست‌های چهارتایی و شش تایی با جنس‌های مختلف استیل، پلاستیکی و غیره تهیه کنید. در ست ‌های شش تایی به بزرگ‌ترین قاشق آن، قاشق غذاخوری می‌گویند. دومین قاشق از این ست نصف قاشق غذاخوری می‌باشد و سومین آن ست یک قاشق چای خوری نامیده می‌شود.

 اگر تا به حال با قاشق های اندازه گیری کار نکردید و نگران استفاده از آن‌ها هستید؛ لازم است به شما بگویم که اندازه و مقیاس هر یک بر روی دسته قاشق‌ها درج شده است. بنابراین احتیاج به هیچ گونه دانش قبلی نیست. اما همانطور که گفته شد شما برای تهیه یک غذای خوشمزه به تمامی این پیمانه‌ها و قاشق‌ها احتیاج ندارید بلکه می‌توانید تنها با تهیه برخی از اندازه‌های استاندارد آن‌ها، سایر اندازه‌ها را نیز به دست آورید. 

عدم دسترسی به پیمانه استاندارد

 در بسیاری از اوقات ممکن است شما به پیمان‌های استاندارد و قاشق های اندازه گیری دسترسی نداشته باشید. در این صورت به خاطر داشته باشید که یک پیمانه می‌تواند معادل یک لیوان دسته دار باشد. پس اصلا نگران نباشید و از یک لیوان دسته دار به عنوان پیمانه خود استفاده کنید.  در ادامه برای شما معادل وزن  یک لیوان از برخی مواد پر مصرف را جهت پخت و پز قرار می‌دهیم. شما می‌توانید بدون احتیاج به پیمانه های آشپزی با معادل سازی زیر اندازه گیری‌های دقیق را انجام دهید.

یک پیمانه آب، معادل یک لیوان آب، که به اندازه ۲۰۰ گرم آب می‌باشد.

 یک لیوان شکر، معادل ۲۳۰ گرم از آن می‌باشد.

 یک لیوان روغن مایع، معادل ۲۲۰ گرم روغن مایع می‌باشد.

 یک لیوان آرد، معادل ۱۵۰ گرم آرد میباشد. 

یک لیوان ماست، معادل ۲۰۰ گرم ماست می‌باشد.

یک لیوان شیر، معادل ۲۴۵ گرم شیر می‌باشد.

هر پیمانه چند گرم است؟

در صورتی که شما پیمانه در دسترس ندارید اما  در دستور غذای شما مواد را بر اساس پیمانه های آشپزی نوشته شده است نیز نگران نباشید. چرا که می‌توانید به وسیله یک ترازوی خانگی اندازه مواد را به آسانی به دست آورید. در ادامه برای شما معادل وزن یک پیمانه از برخی از مصرف‌ترین مواد را ذکر خواهیم کرد.

یک پیمانه شکر، معادل ۲۰۰ گرم شکر می‌باشد.

 یک پیمانه روغن، مایع معادل ۲۲۴ گرم روغن مایع می‌باشد.

 یک پیمان شیر، معادل ۲۰۰ گرم شیر می‌باشد.

 یک پیمانه ماست، معادل ۲۴۰ گرم ماست می‌باشد.

 یک پیمانه آرد، معادل ۱۲۵ گرم آرد می‌باشد.

 هر پیمانه معادل چند قاشق غذاخوری است؟

 این قسمت به شما کمک می‌کند که اگر هیچ ترازو، لیوان و پیمانه اندازه گیری در اختیار نداشتید نیز بتوانید با دقت بالایی مقدار مواد لازم جهت تهیه خوراک مورد نظر را استفاده کنید. قبل از ذکر معادل هر یک از پیمانه ها با قاشق غذاخوری این نکته را بدانید که یک هر قاشق غذاخوری از مواد، معادل سه چالش غذاخوری از آن می‌باشد. پس در صورت در اختیار نداشتن قاشق غذاخوری با سه برابر کردن هر یک از مقادیر گفته شده می‌توانید از قاشق چایخوری نیز استفاده کنید.

یک پیمانه، معادل ۱۶ قاشق غذاخوری می‌باشد.

یک دوم پیمانه، معادل  ۸ قاشق غذاخوری می‌باشد.

یک سوم پیمانه، معادل ۵ قاشق غذاخوری می‌باشد.

دو سوم پیمانه، معادل ۱۱ قاشق غذاخوری می‌باشد.

یک چهارم پیمانه، معادل ۴ قاشق غذاخوری می‌باشد.

سه چهارم پیمانه، معادل ۱۲ قاشق غذاخوری می‌باشد.

یک هشتم پیمانه، معادل  ۲ قاشق غذاخوری می‌باشد.

نحوه استفاده از پیمانه

 در صورتی که قصد دارید از پیمانه های آشپزی و قاشق های اندازه گیری برای اندازه کردن مقدار مورد نیاز از هر نوع ماده‌ای استفاده کنید، لازم است به این موضوع دقت داشته باشید که نحوه استفاده از پیمانه برای مواد مرطوب، مواد خشک و مواد مایع اندکی با یکدیگر متفاوت است. پس ادامه مطلب را جهت آشنایی با نکات مورد نیاز در حین اندازه گیری هر یک مطالعه کنید.

 اندازه گیری مواد پودری و خشک

مواد پودری و خشک شامل آرد، شکر، پودر قند، نشاسته، سبوس و غیره می‌باشد. این مواد ممکن است به هنگام نگهداری در طولانی مدت کمی به یکدیگر فشرده شوند. بنابراین لازم است قبل از اندازه گیری آن‌ها به وسیله پیمانه‌های استاندارد، کمی مقدار مورد نظر را به هم بزنید تا از حالت فشردگی خارج شود.

 فراموش نکنید که پیمانه حجم مواد را اندازه گیری می‌کند و در صورتی که شما مواد را از حالت فشرده خارج نکنید، پیمانه با حجم یکسان مواد بیشتری را نگه می‌دارد که ممکن است موجب تغییر در دستور آشپزی شما شود.

 اندازه گیری مواد مرطوب

 عسل، ماست، کره، خامه و غیره را جز مواد مرطوب دسته بندی می‌کنیم. جهت اندازه گیری مواد مرطوب با انواع قاشق های اندازه گیری و پیمانه‌ها برخلاف اندازه گیری مواد پودری عمل می‌کنیم. به این معنا که لازم است به هنگام اندازه گیری این مواد را به خوبی فشرده کنیم تا اگر حبابی در بین مواد آن قرار دارد خارج شود و اندازه گیری شما دقیق و درست باشد.

برای خارج کردن حباب‌های آن می‌توانید پس از برداشتن یک قاشق از مواد مورد نظر، به وسیله قاشق دیگری چند ضربه آرام بر روی آن بزنید تا هیچگونه هوایی در بین آن نباشد.

 اندازه گیری مایعات

در ابتدا استفاده از پارچ‌های مدرج جهت اندازه گیری مایعات مناسب می‌باشد. اما اگر هیچ پارچ مدرجی را در اختیار ندارید، می ‌وانید برای اندازه‌گیری آن‌ها نیز از پیمانه های آشپزی نیز استفاده کنید. اما به یاد داشته باشید که لازم است جهت اندازه گیری صحیح پیمانه را تا سر به وسیله مایع مورد نظر به خوبی پر کرده باشید.

 در آخر بخوانید

حتما شما نیز تا به حال به این نکته پی برده‌اید که یکی از مهم‌ترین رازهای خوشمزه بودن غذاها استفاده از مقادیر مناسب و درست مواد تشکیل دهنده آن‌ها می‌باشد. پیمانه های آشپزی و انواع قاشق های اندازه گیری از دیرباز تا به کنون جهت اندازه گیری دقیق مقدار مناسبی از مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که هیچگونه پیمانه و قاشق اندازه گیری در اختیار ندارید، لازم به شما بگویم که اصلاً نگران نباشید. چرا که شما می‌توانید با معادل سازی لیوان و قاشق‌های غذاخوری به جای پیمانه های استاندارد و اندازه گیری مواد مورد نظر  به وسیله ترازو های خانگی، به آسانی دقت خود را در پیروی از دستورات آشپزی بالا ببرید.