۰ نفر

کشف بزرگ در مریخ

۳۱ شهریور ۱۴۰۱، ۲۲:۲۶
کد خبر: 669987
کشف بزرگ در مریخ

یکی از موضوعات بحث‌برانگیز درمورد مریخ، وجود آب است. اخیرا مریخ نورد چین نیز مدارکی از وجود اقیانوس های باستانی در سیاره سرخ کشف کرده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، اخیرا مدارگرد چینی تیان‌ون ۱ (Tianwen ۱) و مریخ نورد چین به نام ژورانگ (Zhurong) به سختی مشغول کار بر روی مریخ و جمع‌آوری شواهد بوده‌اند. در طی این تحقیقات مریخ نورد چین، مدارکی از وجود اقیانوس های باستانی در سیاره سرخ کشف کرده است.

براساس گزارشی از شبکه رسانه‌ای دولتی CGTN، اداره ملی فضایی چین (CNSA) داده‌های جدید از مدارگرد تیان‌ون ۱ و مریخ نورد ژورانگ را فاش کرده است. مریخ نورد ژورانگ و تیان‌ون ۱ به همراه یک فرودگر در تاریخ ۲۳ ژوئیه سال ۲۰۲۰ میلادی، پرتاب شدند و در تاریخ ۱۰ فوریه ۲۰۲۱ به مدار مریخ رسیدند.

مریخ نورد و فرودگر ۳ ماه بعد در تاریخ ۱۴ می به سطح مریخ رسیدند. این مریخ نورد چینی تاکنون ۱۹۲۱ متر را طی کرده است. مدارگرد چینی نیز نزدیک به ۸۰۰ روز است که مشغول به کار است.

اکنون CNSA اعلام کرده است که مدارگرد و مریخ نورد چین ۱۴۸۰ گیگابایت داده خام را ارسال کرده‌اند. برخی از این داده‌ها از این فرضیه پشتیبانی می‌کنند که درگذشته یک اقیانوس باستانی در Utopia Planitia وجود داشته است. این منطقه یک دشت وسیع مریخی است که مریخ نورد ژورانگ در حال کاوش آن است.

دانشمندان با تجزیه و تحلیل داده‌ها به وجود مواد معدنی هیدراته در دوری کراست (duricrust) پی برده‌اند. دوری کراست یک لایه معدنی سخت در بالای خاک است که معمولا به دلیل تبخیر آب‌های زیر زمینی تشکیل می‌شود.

براساس ادعاهای دانشمندان، یافته‌های اخیر اثبات می‌کنند که در طی یک میلیارد سال گذشته در این منطقه، فعالیت قابل توجهی در آب مایع وجود داشته است. همچنین تایید شده است که خاک مریخ دارای قدرت نگهداری بالا و پارامترهای پایین اصطکاک است. این قابلیت‌ها نشان دهنده فرسایش ناشی از باد، آب یا هر دو است.

البته فرضیه وجود اقیانوس باستانی در مریخ جدید نیست. حتی شبیه سازی‌های اخیر آب و هوا نیز وجود چنین اقیانوسی را نشان داده‌اند. درواقع دانشمندان حتی سال‌ها قبل از ورود ژورانگ به مریخ، ذخایر عظیم یخ زیرزمینی را در زیر Utopia Planitia کشف کرده بودند.