۰ نفر

روش های ابراز عشق در زندگی مشترک

۲۲ مرداد ۱۴۰۱، ۱۸:۰۵
کد خبر: 660153
روش های ابراز عشق در زندگی مشترک

ارسطو از لذت های ذاتی در رهایی کاتارتیک(ارسطو در شعر برای توصیف تأثیرات فاجعه واقعی بر تماشاگر.) تنش صحبت کرد.

بهترین شیوه بیان احساسات در زندگی زناشویی

به گزارش اقتصاد آنلاین، کاتارسیس( مفهوم در نظریه روانکاوی که در آن احساسات مرتبط با وقایع آسیب‌زا ظاهر می‌شوند، تخلیه روانی) از آن زمان در زمینه سلامت روان به عنوان راهی برای توصیف تمرین بیان عاطفی، که برای ارتباط با نیازها، خواسته‌ها و ابراز احساسات در زندگی زناشویی ما ضروری است، استفاده شده است. به علاوه، توانایی بیان احساسات با پیامدهای مثبت مختلفی مانند افزایش سازگاری با عوامل استرس‌زا، رضایت بیشتر از زندگی زناشویی و افزایش تاب‌آوری روانی همراه است‌. این مقاله به موضوع بیان عاطفی سالم، از جمله نکاتی در مورد نحوه صحیح ابراز احساسات در زندگی زناشویی، نکات منفی عدم بروز، بیان احساسات به همسر از طریق هنر و نوشتن، ابراز علاقه به همسر و موارد مشابه دیگر می‌پردازد.

ابراز احساسات در زندگی زناشویی به روشی سالم

مکالمه دوستانه عشق

در حالی‌که ممکن است از اهمیت بیان احساسی سالم مطلع باشید، اما نحوه انجام ابراز علاقه گاهی دشوار است. خوشبختانه، راه‌های زیادی برای تسهیل بیان عاطفی سالم وجود دارد. در ادامه ۱۸ نکته را بررسی می‌کنیم که به شما در بیان صحیح احساسات کمک می‌کند.

1.از خودگویی مثبت استفاده کنید‌

همه ما یک گفتگوی درونی در سرمان انجام می‌دهیم که گاهی اوقات منفی و معکوس است. اگر گفتگوی درونی منفی‌ای دارید، این امر بیان سالم را دشوار می‌کند. در نظر بگیرید که آیا پیام‌های موجود در ذهن شما مضر هستند یا خیر؟ و اگر چنین است، روی راه‌هایی برای جایگزینی آنها با پیام‌های مثبت کار کنید.

2. شنونده خوبی باشید

شاید یادآوری این نکته مفید باشد…

ما دو گوش و یک دهان داریم تا بتوانیم دوبرابر صحبت کردنمان گوش کنیم. (اپیکتتوس)

احساس شنیده نشدن آزاردهنده است، بنابراین به صحبت‌های خانواده، دوستان و همکاران خود گوش دهید و با ابراز همدلی و درک پاسخ دهید. مهارت گوش دادن  فعال یکی از مهارت های مهم در زندگی روزانه و رندگی زناشویی است که سبب می‌شود تا به خوبی همسر خود را درک کنید، به او نزدیک شوید و با او همدلی کنید.

3.محرک‌های خود را بشناسید

افراد، موقعیت‌ها و مکان‌ها اغلب تداعی‌های قوی دارند. اگر متوجه شدید که از نظر عاطفی در مورد محرک‌های خاصی دچار ناراحتی شده‌اید، ممکن است ارزش آن را داشته باشد که در صورت امکان از آن‌ها اجتناب کنید.

4.معنویت را امتحان کنید

مادر ترزا: شادی نماز است؛ شادی قدرت است؛ شادی عشق است؛ شادی توری از عشق است که با آن می‌توان روح ها را گرفت.

افراد بسیار دیگر نیز در معنویت قدرت یافته‌اند. اگر برای بیان احساسات خود به یک تلنگر اضافی نیاز دارید، ممکن است معنویات به شما نیز کمک کند.

5.کلمات احساسی را به کودکان خردسال آموزش دهید

کودکان اغلب توانایی زبانی برای بیان احساسات خود ندارند. با استفاده از ابزارهایی مانند چهره‌هایی که احساسات مختلف را منتقل می‌کنند، می‌توان به کودکان کمک کرد تا کلمات مربوط به احساسات مختلف را درک کنند.

6.هم‌دلی را تمرین کنید

چه در میان خانواده، دوستان یا همکاران، تمرین همدلی باعث ایجاد پیوندهایی می‌شود که ما را قادر می‌سازد از نظر عاطفی با دیگران هماهنگ باشیم. همدلی کردن یکی از مهم‌ترین مهارت های زناشویی است که باعث می‌شود زندگی شادتری را در کنار همسرتان داشته باشید.

7.عوامل حواس پرتی را متوقف کنید

چه در قالب تلفن همراه، تلویزیون، موسیقی یا بازی‌های ویدئویی، حواس پرتی توجه بسیاری از مردم را مشغول نگه می‌دارد. هنگامی‌ که سر و صدا را خاموش کنید، بهتر می‌توانید به احساسات درونی خود ضربه بزنید و آنها را به بیرون ابراز کنید.

8.بیان عاطفی را الگو کنید

کودکانی به احتمال زیاد از بزرگسالانی که آن‌ها را سالم می‌بینند و طیف وسیعی از احساسات را ابراز می‌کنند، پیروی می‌کنند. اگر شما فردی هستید که وقت خود را با جوانان می‌گذرانید، به آنها نشان دهید که بیان احساسی سالم چگونه است.

9.ببخش

البرت هابارد: شادی وصف ناپذیر بخشیدن و بخشیده شدن، خلسه ای را شکل می‌دهد که ممکن است حسادت خدایان را برانگیزد.

چه خودت را نبخشیده‌ باشی یا دیگری را نبخشیده‌ باشی، کینه‌توزی نقطه مقابل بیان است. اگر خود را از رنجش رها کنید، قلب و ذهن خود را برای ابراز مثبت باز می‌کنید.

10.پذیرش را تمرین کنید

جورج اورول: خوشبختی فقط در پذیرش وجود دارد.

سعی کنید جنبه‌هایی از زندگی خود را که خارج از کنترل شما هستند بپذیرید. انجام این کار باعث می‌شود احساس بهتری داشته باشید و در عین حال ذهن خود را آزاد کنید تا از نظر عاطفی بیان‌گرتر شوید.

11.با بچه‌ها بازی‌هایی انجام دهید که بیان عاطفی را تقویت می‌کند

بازی‌ها روشی سرگرم‌کننده و ارزشمندی برای آموزش نحوه بیان خود به کودکان است.

12.قدردان باشید

جوزف وود کروچ: خوشبختی خودش نوعی شکرگزاری است.

زمانی که شکرگزاری می‌کنید، احتمال اینکه از شرایط ناراضی باشید، کمتر است. قدر آنچه را که دارید بدانید، همچنین بهتر می‌توانید احساس شادی را ابراز کنید.

13.شادی را به تعویق نیندازید

بسیاری از افراد تا زمانی که به نقطه عطفی نرسند (به عنوان مثال کاهش وزن، ارتقاء شغلی و غیره) به خود اجازه نمی‌دهند که شاد باشند. لحظه شادی اکنون است و خودداری از آن شکل دیگری از سرکوب عاطفی است.

14.چیز جدیدی را امتحان کنید

اگر در بیان احساسات خود با مشکل مواجه هستید، شاید در رکود هستید. خارج شدن از منطقه امن شما اغلب منجر به ابراز عاطفی و رفاه بیشتر می‌شود.

15.ریسک کنید‌

ابراز عاطفی برابر با خطر است. این بدان معنی است که شما خود را در موقعیت طرد احتمالی قرار می‌دهید. اما گفتگوها و روابط معنادار مستلزم چنین ریسکی است بنابراین، از فرصت استفاده کنید و نتیجه‌ آن را ببینید.

16.خوشبین باشید

هلن کلر: خوشبینی اعتقادی است که منجر به دستیابی به هدف می‌شود. هیچ کاری بدون امید و اعتماد به نفس انجام نمی‌شود.

با تمرکز بر نکات مثبت، بیان کردن خود در موقعیت‌های مختلف و در عین حال لذت بردن از شگفتی‌ها، زندگی را آسان‌تر خواهید کرد.

17.کمی باغبانی کنید

باغبانی مانند هنر است. گیاهان و گل‌های دوست داشتنی بی پایانی وجود دارد که می‌توانید خلاقیت خود را برای آنها ابراز کنید و علاوه بر این، چه کسی می‌داند که ممکن است در درون خود چه چیزی پیدا کنید.

18.ذهن آگاهی را تمرین کنید

چه در قالب مدیتیشن، یوگا یا تمرینات تنفسی، ذهن آگاهی باعث تقویت خوش‌بینی، شادی، حالات عاطفی مثبت و پذیرش خود می‌شود.

هر یک از این موارد به ارتقای بیان عاطفی کمک می‌کند.

وقتی ابراز احساسات نمی‌کنید چه اتفاقی می‌افتد؟

جودیت رایت:

احساسات یا عواطف زبان جهانی هستند و باید مورد احترام قرار گیرند. آنها بیان معتبری هستند که شما در عمیق ترین نقطه خود هستید.

1.زنانی که در طی یک مطالعه تجربی احساسات خود را سرکوب کردند، افزایش فشار خون داشتند.

2.در یک مطالعه تنظیم هیجان، کسانی که احساسات خود را سرکوب کردند، احساسات مثبت کمتری و بیشتر احساسات منفی را تجربه کردند.

3.در مطالعه‌ای که در آن شرکت‌کنندگان پس از یک فیلم مشمئزکننده احساسات خود را ابراز کردند، افرادی که احساسات خود را سرکوب کردند، فعالیت قلبی عروقی نسبتاً افزایش‌یافته‌ای را تجربه کردند.

4.در یک مطالعه آینده‌نگر 12 ساله، سرکوب عاطفی با خطر قابل توجه بیشتر مرگ و میر ناشی از سرطان و بیماری قلبی عروقی مرتبط بود.

5.در یک متاآنالیز جامع سرکوب احساسات با کیفیت روابط ضعیف‌تر، رضایت اجتماعی کمتر، حمایت اجتماعی کمتر، برداشت‌های اولیه منفی بیشتر و رفاه اجتماعی پایین مرتبط بود.

6.در یک مطالعه مقدماتی، شرکت‌کنندگان مرد بزرگسالی که پس از تماشای یک فیلم ناراحت‌کننده احساسات خود را سرکوب کردند، ناراحتی بیشتری را تجربه کردند و ضربان قلب افزایش یافت.

7.در مطالعه‌ای که افراد مبتلا به افسردگی اساسی را با افراد سالم مقایسه کرد، سرکوب احساسات منفی و مثبت با افزایش علائم افسردگی در بین افراد افسرده همراه بود.

8.در یک تیم تحقیقاتی دریافتند که سرکوب احساسات پس از تماشای یک فیلم هیجان‌انگیز با افزایش احساسات منفی در میان افرادی که از اختلالات اضطرابی و خلقی رنج می‌برند، مرتبط است.

9.در آزمایشی که در آن شرکت کنندگان در مقابل دوربین سخنرانی کردند، کسانی که احساسات خود را سرکوب کردند، اضطراب بیشتری را تجربه کردند و ضربان قلب را افزایش دادند.

10.محققانی مطالعه‌ای را انجام دادند که در آن شرکت کنندگان یک کار محاسباتی ذهنی را با آزار و اذیت و یا بدون آزار و اذیت و به دنبال آن تجربه فشار سرد (یعنی فرو بردن دست فرد در آب بسیار سرد) تجربه کردند. آنهایی که در گروه سرکوب‌گر قرار داشتند، سطوح درد بیشتری را گزارش کردند.

11. محققانی در بررسی خود از ادبیات پرخاشگری و تنظیم هیجان گزارش کردند که تنظیم ناکافی احساسات با افزایش احتمال پرخاشگری مرتبط است.

12.در تحقیقی با استفاده از روش یادداشت روزانه برای ارزیابی خلق مثبت و منفی، کسانی که احساسات خود را سرکوب کردند عاطفه منفی بالاتر و عاطفه مثبت کمتری را تجربه کردند.

13.در یک مطالعه با مقایسه شرکت‌کنندگان افسرده بالینی( کسانی که سابقه افسردگی داشته‌اند و کسانی که هرگز افسرده نبودند) همه گروه‌ها با یک کار مقدماتی عاطفی ارائه شدند(۱). در میان گروهی که قبلاً افسرده بودند، سرکوب هیجان با افزایش علائم افسردگی مرتبط بود.

ابراز  احساسات در زندگی زناشووی از طریق هنر

“هر جا که روح نیاز داشته باشد، هنر خود را به عنوان یک درمانگر مدبر معرفی می کند”

مک نیف

هنر درمانی اغلب توسط پزشکان سلامت روان برای مقابله با طیف وسیعی از مسائل مانند مقابله با تروما، اعتیاد، ناتوانی‌های یادگیری و سایر مشکلات پزشکی و روانی استفاده می‌شود.

عموم افراد همچنین ممکن است از مزایای بسیار دیگری برای سلامت روان، از جمله بیان عاطفی، از پرداختن به نوشتن و همچنین سایر فعالیت‌های هنری برخوردار شوند. پنج روش استفاده از خلاقیت برای ابراز وجود در زیر ارائه شده است.

ابراز احساسات از طریق نوشتن

صرف نظر از مهارت‌های شما، نوشتن روشی موثر برای ابراز احساسات و برقراری ارتباط با دیگران است.

هر شیوه‌ای از نوشتن چه به صورت روزنامه نگاری، داستان نویسی یا هر نوع دیگری را ترجیح می دهید، آن را انجام دهید، احساس بهتری در شما ایجاد می‌کند.

ابراز علاقه به همسر از طریق نقاشی

نقاشی یکی دیگر از راه‌های سرگرم‌کننده و آسان برای بیان احساسات و در آغوش گرفتن شادی است. تحقیقات نشان داده است که ترسیم برای بیان احساسات مثبت یا تخلیه استرس با افزایش خلق و خوی مرتبط است.

ابراز احساسات به همسر با سفالگری

دست زدن به خاک رس یکی دیگر از فعالیت‌های لذت‌بخش است که با بهبود خلق و خوی مرتبط است. استفاده از خاک رس که اغلب به عنوان ابزاری در هنر درمانی استفاده می‌شود، با بسیاری از نتایج درمانی مثبت مانند افزایش بیان عاطفی، ارتباط کلامی و کاتارسیس همراه است.

ابراز علاقه به همسر با کلاژها(چسبانه کاری):

ممکن است به یاد بیاورید که در دوران دبستان مجلات را جمع‌آوری می‌کردید و از چسب برای چسباندن تیکه‌های کاغذ استفاده می‌کردید. با این حال، این فعالیت سرگرم‌کننده فقط برای بچه‌ها نیست. در واقع درست‌کردن کلاژ روشی عالی برای افراد در هر سنی، برای بیان احساساتی است که انتقال شفاهی آنها دشوار است.

علاوه بر این، این فعالیت‌ها با افزایش مهارت‌های حل مسئله و تصمیم‌گیری، ارتباطات و اجتماعی شدن در میان سالمندان همراه بوده است‌.

ماندالاها:

ماندالاها اشکال هندسی زیبایی هستند که ممکن است برای ایجاد حس آرامش ترسیم یا رنگی شوند. ماندالا برای اولین بار توسط کارل یونگ به عنوان یک ابزار درمانی استفاده شد و از آن زمان توسط درمانگران و افراد عادی به طور یکسان مورد استفاده قرار گرفته است.

مزایای ایجاد ماندالا توسط تحقیقات ثابت شده‌است. به عنوان مثال، کشیدن ماندالا با کاهش علائم مرتبط با تروما در میان افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه مرتبط است.