۰ نفر

چطور زندگی را تغییر بدهیم؟

۱۵ مرداد ۱۴۰۱، ۲۲:۰۵
کد خبر: 658985
چطور زندگی را تغییر بدهیم؟

تغییر کردن، یکی از آرزوهای بزرگ خیلی از کسانی است که می خواهند به موفقیت برسند. باید این را گفت که یک شبه نمی توان به موفقیت رسید، باید تلاش بسیاری برای این کار انجام داد.

اینو بخون تا زندگیت برای همیشه تغییر کنه

به گزارش اقتصاد آنلاین، ما در این مقاله تصمیم گرفته ایم به همین مطلب بپردازیم و بگوییم چگونه می توان تغییر کرد. همراه ما باشید.

تغییر یعنی چه؟

تغییر یعنی به حال خوب رسیدن و زندگی جدید داشتن. بسیاری از ماها در انتظار این هستیم که یک فردی پیدا شود و یک تلنگر به ما بزند و بسیاری از ما تلنگر هم می خوریم ولی حرکت نمی کنیم، چرا؟

تغییر یعنی دست برداشتن از تکرار مکررات ذهنیت نامیدانه گذشته، تغییر یعنی شادی و نشاط و طراوت و تازگی در مسیر کاری و زندگیمون، تغییر یعنی اینکه مجددا شرایط زندگیمان را رشد بدهیم، هنگامی که شرایط آن چیزی نیست که ما میخواهیم.

بنابراین لازم نیست روی شرایط و باورهایی که داریم تعصب داشته باشیم و روی همین اصول و باورهای ویران کننده پافشاری کنیم.

برای زندگی بهتر کافیست این چیزها را رها کنید

ترس خود را کنار بگذارید

دلیل اصلی تغییر نکردن ما ترسمان است. چون ما می ترسیم. در تغییر لازم است حرکت کنیم بنابراین احتیاجی نیست که ما بترسیم، لااقل از الان خودت بهتر می شوی. همیشه یک قدم کوچک بردارید.

ولی همیشه این قدم را بردارید، بسیاری وارد این کار می شوند ولی قدمهایشان را فراموش می کنند که بردارند، برای اینکه به طرف تغییرات حرکت کنید و از ترس ها و تنبلی رها شوید به ترسهایتان یورش ببرید و کمترین کاری که از دستتان بر می آید را انجام دهید.

حتی اگر شده یک تلفن برداریم و یک تماس بگیریم یا گشتن توی آگهی، تحقیقات در مورد کار مورد نظرمان و یا هرکار دیگری که بنا به ضرورت خواسته مان قابل تغییر است.

عادات خود را برای تغییر کردن در زندگی بررسی کنید

بعضی وقتها افراد میخواهند ویژگی ای را در خودشان تغییر بدهند اما به عادت هایی که سبب به وجود آمدن این اتفاقات میشود دقت ندارند. به طور مثال برای مشکل چاقی روی برنامه های ورزشی کار میکنند اما نمیدانند تا وقتی که عادات غذایی را عوض نکنند، نمیتوانند به تناسب اندام نیز برسند.

در مورد دوستانتان بیشتر فکر کنید

شاید خوشتان نیاید اما چاره‌ای نیست. موضوع بسیار مهم است. حتما این عبارات تاکیدی را شما هم شنیده‌اید که بزرگی میگفت: حال و روز شما و کیفیت زندگی شما معدل ۵ نفر دوستان صمیمی شما است! جای دیگر میگویند: درآمد شما معدل درآمد ۵ نفر از دوستان صمیمی شماست!

من میان دوستانم رفتم و درباره تک تک آنها از خودم این سوال سرنوشت ساز را پرسیدم که آیا این فرد به من در موفقیت کمک می‌کند یا مرا پایین می‌کشد. چنانچه جوابتان منفی بود، او را حذف کردم و به راه خود ادامه دادم. این کار امکان دارد ابتدا برای شما نیز سخت گیرانه به نظر ‌بیاید، ولی بعضی اوقات همین تصمیمات دشوار به شما کمک خواهد کرد تا به موفقیت‌های بزرگی خواهید رسید.

چنانچه شناخت درستی از دوستانتان داشته باشید، خواهید فهمید که بعضی دوستان دقیقا و دانسته یا نادانسته مانع رشد و ترقی شما هستند، خوب! چه نیازی است این اشخاص را هر روز ببینید؟! فقط افرادی که ثابت کنند تصمیم به تغییر دارند، اجازه دهید که مجددا برگردند.

من تازه فهمیدم در طول سالها به خیلی ها باج داده ام. با خیلی ها احساس خوب نمی گرفتم. از خیلی ها می ترسیدم اما همه آنها را همیشه می دیدم. پس از این پاکسازی بود که به تدریج افراد جدیدی وارد گروه دوستانم شدند که هر کدام افراد بزرگی هستند و همیشه به من کمک کرده اند. 

ببخشید و رها کنید

افراد ضعیف هیچ وقت نمی بخشند. بخشیدن نشانه قوی بودن است. جنگ با بدی با شیوه غلط، به هیچ کس کمکی نمی کند و این شما هستید که انتخاب می کنید چطور عکس العمل نشان دهید. زمانی که این تفکر را هر چه بیشتر وارد زندگی تان کنید می توانید به روشی دست به عمل بزنید که برای خودتان و دیگران موثر باشد.

شما می فهمید که بخشش و رها کردن گذشته سبب کمک به شما و مردم دنیا می شود و صرف وقت در خاطرات منفی پس از اینکه از آن تجربه درس گرفتید دیگر کمکی به شما نخواهد کرد. تفکر در گذشته تنها سبب می شود که شما بیشتر رنج بکشید و نتوانید در حال حاضر کاری انجام دهید.

چنانچه نبخشید، به گذشته و یک فرد دیگر اجازه می دهید که احساسات تان را در دست گیرد. با عفو و بخشش خود را از این بندها خلاص شوید. پس از آن می توانید کاملا روی مرحله بعدی تمرکز کنید.

حتما برنامه‌ریزی کنید

شکست در برنامه‌ریزی، برنامه‌ریزی برای شکست است. شاید قبلا این جمله را شنیده باشید. این کاملا واقعیت دارد. چنانچه مسائل آن‌ گونه که شما می‌خواهید یا توقع دارید پیش نرفتند، بازگردید و به برنامه‌تان نگاه کنید، یا دقیق‌تر بگوییم به شکست‌تان در برنامه‌ریزی.

شاید فکر کنید که برنامه ریزی وقت را تلف می‌کند ولی در بلندمدت برنامه‌ریزی از اتلاف وقت‌تان پیشگیری می‌کند، چون مجبور نمی‌شوید با پیش‌آمدن کوچک‌ترین مشکلی، مجددا همه‌چیز را از ابتدا آغاز کنید. برنامه مانند نقشه است. چنانچه برای مسیرتان برنامه‌ریزی کرده باشید، وقتی به مانعی برخورد کنید یا جایی یک دور اشتباه بزنید، می‌توانید اشتباه‌تان را ببینید و در آینده از انجام آن اشتباه دوری کنید.

وقتی همه‌چیز خوب پیش می‌رود نیز، این نقشه به‌دردتان می‌خورد. شما مسیر معینی دارید که می‌توانید مجددا از آن استفاده کنید و حالا احتمالا چند تابلوی راهنما نیز در مسیرتان دارید. بنابراین هر کاری که می‌خواهید انجام دهید، برای برنامه‌ریزی زمان بگذارید. نگران اشتباه درآمدن برنامه‌هایتان نباشید. تا هنگامی که توانایی سازگاری داشته باشید، می‌توانید آنگونه که جلو می‌روید، تغییرات لازم را به وجود بیاورید.

بدون عمل به جایی نمی رسید

اگر دست به کار نشوید کار بسیار کمی انجام می شود. البته اهل عمل بودن سخت است. امکان دارد قدری مقاومت درونی وجود داشته باشد. و همان گونه که گاندی گفت ممکن است فقط حرف بزنید. یا به صورت بی پایان درس بخوانید و مطالعه کنید و فکر کنید که به سمت جلو در حرکتید. ولی در زندگی حقیقی نتایج کمی به دست آورده باشید.

برای تغییر زندگی قدری مدیتیشن، قدری رژیم سلامتی و قدری ورزش مرتب هفتگی داشته باشید

ما کار میکنیم، پول در می‌آوریم و این کارها را ده‌ها و شاید صدها سال ادامه میدهیم ولی موقعی به خودمان می آییم تا از آن تجربه و پول استفاده کنیم که دیگر سلامتی باقی نمانده تا از آن همه اندوخته استفاده و لذت ببریم. 

به خودتان ایمان داشته باشید، فقط اینطوری میتوانید یک تغییر بزرگ را در زندگیتان آغاز کنید

خود باوری از عزت نفس بالا و اعتماد به نفس قدرتمند شکل می گیرد. بنابراین برای اینکه به خودتان ایمان داشته باشید باید این دو ویژگی را تا حد امکان در خود بالا ببرید.

من مدت‌ها روی عزت نفس خودم کار کردم. پس از جوانب گوناگون به مشکل ضعف اعتماد به نفس خودم حمله کردم. به عنوان یک قانون از من به یاد داشته باشید در برطرف کردن مشکلات سلامتی (جسمی و روانی) از همه لحاظ و از همه ابزار باید به مشکل توجه و حمله کرد. کم کم چیزی که سبب شادابی و طراوت من شد ایمان به خودم بود. من یک بازی را با خودم آغاز کردم و سعی کردم در شرایطی قرار بگیرم که هیچ ایده‌ای در مورد آنها نداشتم.

بزرگترین نیاز انسان، نیاز به رشد و پیشرفت است. سعی کنیدکه این نیاز را تا آنجا که می توانید تغذیه کنید. هر چقدر که رشد بیشتری تجربه کنید. اعتماد به نفس بیشتری به دست می آورید. این اعتماد به نفس باعث به ایمان به خودتان می‌شود حتی زمانی هیچ کس دیگری به شما ایمان نداشته باشد.

برای تغییر مثبت در زندگی رویا پردازی کنید

تجربیات تلخ زندگی یا واقع گرایی افراطی می‌توانند توانایی رویا پردازی را از انسان بگیرند. زمانی که هیچ رویایی در ذهن نداشته باشید هیچ وقت به روشهای رسیدن به آن فکر نمی کنید و در نتیجه در مسیر دست یابی به آن هم قرار نمی‌گیرید. به همین جهت هیچ وقت از رویاهایتان دست برندارید.

زمان‌هایی را برای ایده پردازی قرار دهید و در کنار تصور دست یابی به آن‌ها به راه‌ها و مسیرهای موجود هم فکر کنید. امکان دارد در واقعیت موانع زیادی وجود داشته باشد ولی اجازه ندهید هیچ مانعی رویاهایتان را از شما بگیرد.

برای رسیدن به رویاهایتان هدف تعیین کنید

خیلی از افراد فقط در رویاهای خود زندگی می‌کنند. در حقیقت آن‌ها سرزمینی خیالی در ذهن خود می‌سازند و فکر می‌کنند فقط با تصور کردن خواسته‌های خود می‌توانند یک روز در واقعیت آن‌ها را حس کنند. در حالی که این تصوری بسیار اشتباه است. رویاپردازی فقط وقتی می‌تواند باعث تغییر زندگی شما شود که با هدف گذاری همراه باشد. سعی کنید با توجه به رویاهای خود اهداف کوتاه مدت و بلند مدتی را تعیین کنید که توانایی برنامه ریزی و دست یابی داشته باشند.

در لحظه زندگی کنید

خیلی از ما زمان انجام کارهای روزانه مرتب در حال فکر کردن به کارهای گوناگون هستیم. این موضوع بعضی وقتها به قدری شدید است که کلا از تجربیات در لحظه غافل می شویم و چیزی از آن به یاد نمی سپاریم. سعی کنید قدرت تمرکز و توجه خود را بالا ببرید و از چیزهای کوچک لذت ببرید. توجه به رویدادهای کوچکی مانند آواز خواندن یک پرنده، حس کردن وزش ملایم باد روی پوست یا احساس کردن گرمای خورشید در یک روز سرد زمستانی کم کم به شما یاد می‌دهد زندگی در لحظه را تجربه کنید و نوعی رضایت مندی عمیق و درونی را تجربه کنید.

مسئولیت همه چیز را خودتان به عهده بگیرید

وقتی که با برخی از اشخاص درمورد تغییر کردن حرف می زنیم، سریع شروع به انتقاد می کنند و عالم و آدم را مقصر می دانند تا به شیوه ای خودشان را از زیر بار این مسئولیت بزرگ بیرون بکشند. کسانی که می خواهند دنیا را عوض کنند ولی هنوز هم نمی دانند برای تغییر دنیای اطرافشان، اول باید از تغییر جهانی که درون خود دارند آغاز کنند.

برای برطرف کردن این مشکل نیز می توانید همین حالا دست به کار شوید؛ یک قلم و کاغذ بردارید و همه مشکلاتی که فکر می کنید در وجودتان هست، بنویسید. لطفاً نه خیلی به خودتان سخت بگیرید و شخصیت تان را کاملاً زیر سوال ببرید و نه خیلی بیش از اندازه نسبت به خودتان مهربانی کنید.

زمانی که اشکالات را پیدا کردید، نوبت به دادن راه حل ها می رسد. مقابل هر یک از مشکلات، عاملی که فکر می کنید در به وجود آمدن این خصوصیت اخلاقی شما، مفید بوده یادداشت کنید و سپس برای هر کدام، یک راه حل برای بهتر شدن بدهید. چنانچه جایی احساس کردید که به تنهایی نمی توانید از پس این مشکل بربیاید، حتماً با یک شخص اصلح مشورت کنید و کمک بگیرید. تنها دقت کنید که راه حل هایی که می دهید حتماً انجام شدنی باشند تا بتوانید به آن ها عمل کنید.

ریسک کنید

با ادامه دادن مسیری که الان در حال حرکت در آن هستید، هیچ وقت به جایی نمیرسید. لازمه ی رشد و موفقیت این است که از منطقه امن خودتان بیرون بیایید و ریسک کنید و گرنه در همین جایی که الان هستید باقی میمانید.

خصوصیت های منفی را از خودتان دور کنید

خودتان را به عنوان فردی که یک خصوصیت منفی دارد معرفی نکنید، اگر شما این ویژگی را برای خودتان در نظر بگیرید مغز، شما را در مسیر رسیدن به این خصوصیت راهنمایی میکند. به دنبال رشد و تغییر در زندگی باشید، تغییر شخصیت زمانی اتفاق می افتد که این ویژگی های منفی را کنار بگذارید.

این شما هستید که کنترل ذهنتان را در دست دارید، چنانچه شما فکر کنید که میتوانید دشوار ترین کارها را انجام بدهید، به احتمال زیاد می توانید که به هدفتان برسید. اما چنانچه باور داشته باشید که نمی توانید کاری را انجام بدهید حتما توانایی هایتان را از دست می دهید. پس افکار منفی را جدی نگیرید و در عوض به ذهن، اطلاعات و باور های مثبت بدهید و منتظر نتیجه های بی نظیر باشید.

در هیچ کاری زیاده روی نکنید

شاید از دیگران شنیده باشید که برای موفقیت، مثلا باید زیاد ورزش کرد. گفتن این حرف خیلی زیبا و درست است ولی برای فردی که 12 ساعت در طول روز کار می کند ، اصلاً کار آسانی نیست. بنابراین کافی است که در طول روز ده دقیقه ورزش سبک انجام دهید ولی به آن پایبند بمانید. پایبند بودن و ثبات داشتن در انجام یک کار موثر، عاملی برای موفقیت شما خواهد بود ؛ حتی اگر 5 دقیقه در روز وقت شما را بگیرد.

خودتان را با دیگران مقایسه نکنید

مقایسه کردن خود با دیگران، اشتباه ترین کار است چون در بیشتر زمان ها به شما احساس بیچارگی و درماندگی می دهد و سبب می شود که کلا نسبت به خودتان نا امید شوید. در نتیجه ترس و نگرانی به شما چیره می شود و دیگر انگیزه ای برای ادامه راه ندارید. بنابراین دست از مقایسه کردن خودتان با دیگران بردارید و ببینید چطور می توانید زندگی بهتری را برای خودتان به وجود آورید.