۰ نفر

آشنایی با گیاهان آپارتمانی مناسب تابستان با نگهداری آسان

۱۴ مرداد ۱۴۰۱، ۱۸:۱۰
کد خبر: 658353
آشنایی با گیاهان آپارتمانی مناسب تابستان با نگهداری آسان

گیاهان آپارتمانی نه تنها به تمیزی هوای محیط اطراف خود کمک می‌کنند، بلکه به عنوان وسیله‌ی دکوری به کار می‌روند. در این مقاله شما را با تعدادی از این گل های زیبا آشنا میکنیم.

گیاهان آپارتمانی که تو خونه خراب نمیشن

به گزارش اقتصاد آنلاین، گیاهان آپارتمانی با خصوصیاتی که دارند در برابر شرایطی مثل کم نوری، آبیاری های نامنظم و با فاصله زیاد و رطوبت کم برخی اقلیم ها به خوبی مقاومت کرده و با اکثر مشکلاتی که در فضاهای بسته آپارتمانی وجود دارد، کنار می آیند.

در این مطلب 16 عدد از بهترین گیاهان آپارتمانی که با کمترین نگه داری هم زنده می‌ مانند معرفی می‌کنیم. البته در صورتی که کودک یا حیوان خانگی دارید قبل از خرید دقت کنید، ممکن است بعضی‌ها سمی باشند.

معرفی گیاه آپارتمانی زیبا با نگهداری آسان

1- گیاه آلوئه‌

این ساکولنت با برگ‌های بلند نوک‌ تیز خواص درمانی دارد که احتمالا به خوبی با محصولات مربوطه با آن آشنایی دارید. این گیاه می‌تواند تا ۹۰ سانتی متر در فضاهای داخلی بزرگ رشد کند.

انواع کوچک‌ تر آن مانند آلوئه‌ورای معروف به خوبی در محیط کوچک و آفتابگیر می‌ماند. آلوئه ، دمای اتاق در حدود ۲۱ درجه‌ی سلسیوس و نور خورشید زیاد را می‌پسندد.

آلوئه ورا خاک خشک را ترجیح می‌دهد، بنابراین از آبیاری مداوم خودداری کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

2 - گیاه گندمی عنکبوتی

این گیاه آپارتمانی با ظاهر عجیب به اتاق جذابیت بصری می‌بخشد و بعد از گذشت سال‌های زیادی که در خانه‌ها پرطرفدار بوده، هنوز هم از مد نیافتاده‌ است.

گندمی انواع مختلفی دارد و بهترین حالتش آویخته است. در این حالت، برگ‌های انبوه گیاه به سمت پایین سرازیر می‌شوند و جلوه‌ی زیبایی به گلدان و خانه‌ی شما می‌دهد.

گندمی با خاک خیس و شرایط نوردهی متوسط تا آفتابی سازگار است. دمای اتاق ۱۵ تا ۲۱ درجه‌ی سلسیوس باعث رشد آن‌ها می‌شود. پس ترجیحا این گیاه را نزدیک پنجره نگهداری کنید تا در معرض نور و حرارت کافی قرار بگیرد.

3 - گیاه عشقه

عشقه زیبایی حقیقی ماندگار دارد و با رشد روی اثاث خانه به آن‌ها جلوه‌ای زیبا می‌بخشد. به علاوه قلمه گرفتن از این گیاه برای خود یا دوستتان، با بریدن قسمتی از ساقه‌اش، بسیار آسان است.

عشقه خاک مرطوب و دمایی خنک‌تر از دمای اتاق، در بازه ی ۱۰ تا حدود ۲۱ درجه‌ی سلسیوس را دوست دارد.

4 -کراسولای نقره‌ای

برای کسانی که ظاهر ساکولنت‌ها را می‌پسندند، سوای نگهداری ساده‌ آن‌ها، کراسولای نقره‌ای برگ‌های ضخیم، انبوه و ساقه‌های زیبایی دارد. رشد آرامی دارد و این پتانسیل را دارد که حداقل از زمان تولد فرزندتان تا فارغ التحیصلی‌اش زنده بماند .به علاوه در گلدانی زیبا، در کنار ساکولنت‌های دیگر، جلوه‌‌ی زیبایی دارد.

کراسولای نقره‌ای آب زیادی نمی‌خواهد، بنابراین خاکش را تقریبا خشک نگه دارید.این گیاه نور زیاد و دمای معمولی اتاق را ترجیح می‌دهد.

5 - گیاه فیکوس

این گیاه آپارتمانی که رشد آسانی دارد، با سرعت زیادی به یک درخت ۲.۵ متری در گلخانه تبدیل می‌شود. اگر گیاه کوچک‌تر را می‌پسندید، فیکوس الاستیکای خود را با هرس کردن ساقه‎‌های بلندش به شکل یک بوته در آوردید.

برگ‌های سبز تیره‌ی این گیاه درخشش جذابی دارند.

اجازه دهید که سطح خاک فیکوس الاستیکا در بین دو آبیاری خشک شود. در شرایط نوری متوسط تا شدید و دمای اتاقی در بازه‌ی ۱۵ تا ۲۷ درجه‌ی سلسیوس رشد می‎‌کند.

6 - گیاه دیفن باخیا

برگ‌های این گیاه آپارتمانی زیبا تا یک فوت توانایی رشد دارند و به دکوراسیون خانه ظاهری استوایی می‌دهد. گیاه می‌تواند تا ۱.۸ متر در یک اتاق نورگیر دلباز رشد کند.

دیفن باخیا در دمای معمولی حدود ۱۵ درجه‌ی اتاق رشد خوبی می‌کند. خاک را تقریبا خیس نگه دارید و در شرایط نوری کم بهترین نتیجه را خواهد داشت.

البته دقت کنید که دیفن باخیا گیاهی سمی است و از تماس آن با پوست و چشمتان خودداری کنید. همچنین مراقب کودکانتان در اطراف این گیاه باشید.

7 - گیاه فیلودندرون بالا رونده

فیلودندرون یک گیاه آپارتمانی رونده‌ است که دوست دارد راهش را به سمت قفسه‌های کتاب پیش بگیرد. برگ‌های سبز تیره سرحالش، در محل اتصال به ساقه به شکل قلب درمی‌آیند.

این گیاه آسان‌ترین گیاه آپارتمانی است. در اکثر شرایط نوری رشد می‌کند، از نور کم تا آفتابی و ترجیحش نور غیر مستفیم است.

در دمایی نزدیک به دمای معمولی اتاق به خوبی رشد می‌کند. اجازه دهید که سطح خاک در فاصله‌ی بین دو آبیاری خشک شود. این گیاه نباید دائم مرطوب باشد.

8 - گیاه پپرومیا – قاشقی

یک دسته کامل از گیاهان آپارتمانی کوچک با برگ‌های درخشان، بافت‌دار و اغلب رنگی، در این گروه می‌گنجند. برخی از معروفترین‌ و جذاب‌ترین‌های این گروه، با نگهداری ساده، شامل پپرومیای هندوانه، پپرومیای لب قرمز و پپرومیای چروک می‌شود.

پپرومیا دمای اتاق بین ۱۵ تا ۲۴ درجه‌ی سلسیوس و شرایط نوردهی متوسط تا کم را می‌پسندد. سطح خاک باید بین دو آبیاری خشک شود.

9 - گیاه پالم بادبزنی – اریکا – نخل پروانه

اگر رویای آب و هوای استوایی را دارید، یا تنها می‎خواهید دکوراسیون خانه‌تان را کامل کنید، این گیاه آپارتمانی زیبا ایده بسیار خوبی است. این گیاه می‌تواند در اتاق حدود ۲ متر رشد کند و منظره‌ی هیجان‌انگیز به وجود بیاورد، اما گلدان کوچک از رشدش جلوگیری کرده و کوچک نگهش می‌دارد.

فیکوس بادبزنی در نور غیرمستقیم بسیار خوب رشد می‌کند. سطح خاک را تقریبا خشک نگه دارید و تنها یک هفته در میان آبیاریش کنید.

10 -گیاه پول چینی

پول چینی

شکل بالا گیاه پول چینی را نشان می دهد. اسم گیاه خود ظاهر این گیاه را توضیح می دهد، برگ های این گیاه شکلی شبیه سکه های بزرگ پول چینی است و به همین خاطر این اسم به آن القا شده است.

توجه داشته باشید که این گیاه با پاچیرا تفاوت دارد.

از آنجایی که گیاه سایه دوست بوده و به فقط هفته ای یک بار آب نیاز دارد، در زمره گیاهان آپارتمانی مقاوم قرار می گیرد. رشد این گیاه نیز بسیار سریع است. اگر در معرض نور خورشید قرار بگیرند احتمال اینکه شکوفه قرمز و صورتی بدهند نیز وجود دارد.

 

11 - گیاه کالاتا اورانتا

با برگ های سبز براق و راه راه های سفیدش، یکی از زیباترین گیاهان آپارتمانی است که می توان پیدا کرد. این گیاه گونه های متفاوتی دارد و به اسم های مختلفی مانند راه راه سفید یا راه راه صورتی نیز شناخته می شود.

نگهداری از این گیاه نسبت به سایر گیاهان آورده شده در این مطلب کمی سخت تر است. برگ های گیاه باید هر چند روز یک بار مرطوب نگهداشته شوند، اما از طرفی نیاز به آب کمی دارند در حدی که خاک گیاه مرطوب باشد. این گیاه نیاز چندانی به نور خورشید ندارد.

12 - گیاه آگلونما

زیستگاه آن جنوب شرقی آسیا است. گیاهی همیشه سبز با برگهای زینتی می‌باشد. گیاه به رطوبت هوا نیازمند است بنابراین در تابستان گیاه را با آب اسپری نمائید و از آبیاری زیاد بویژه در زمستان خوداری نمائید. از قرار دادن گیاه در مقابل نور مستقیم آفتاب بپرهیزید.

با وجودی که گیاه نسبتاً به مکان‌های تاریک مقاوم است ولی از قرار دادن دائمی آن در چنین مکان‌هایی اجتناب کنید. گیاه در مقابل دوده حاصل از شوفاژ حساس است و به سرعت برگ‌های پائینی آن از بین می رود.

گلدان گیاه را هر ساله در بهار تعویض نمایید و برای پاک کردن برگ‌ها هر ماه آن را با آب ولرم و اسقنج تمیز نمایید و از مصرف مواد شیمیایی که برگ‌ها را براق می‌کند خوداری نمایید.

13 - گیاه برگ عبایی یا گل آسپیدیسترا

دارای گل‌های ریز و فنجان مانند که روی سطح خاک و در قسمت زیرین گیاه،در اواخر تابستان ظاهر می شود.عمر این گیاه زیاد و سالهای متمادی بدون تغذیه و تعویض گلدان در اتاق می ماند.

برگ عبایی به خشکی و تغییرات دما،بسیار مقاوم است و نور کم را به خوبی تحمل می کند.در تابستان باید گلدانها را در محل نیمه سایه قرار داد و گرنه آفتاب، برگها را از بین می برد. به دمای پایین و آب متوسط نیازمند است.

14 - گیاه پافیلی یا نخل دم اسبی

این گیاه بومی مکزیک است و اسمش را از ظاهر آن گرفته اند و دارای برگ های باریک و بلند است که آب را در خود ذخیره می کنند.این گیاه به زندگی بیابانی عادت دارد و زیبایی آن به دلیل سرازیر شدن برگ های آن به سمت پایین است.

ارتفاع این گیاه ممکن است به دو متر هم برسد. با بالا رفتن سن گیاه از ساقه آن جوانه هایی می روید که به خاطر حفظ شکل و فرم آن باید فوراً حذف گردند.

15 - گیاه سانسوریا یا معجزه سبز

با این گیاه نگران سفر نباشید . نگهداری این گیاه آپارتمانی از این راحت‌تر نمی‌شود! این گیاه با اسم زبان مادر شوهر هم شناخته می‌شود.

این گیاه برگ‌های متنوعی دارد که عمودی رشد می‌کنند و برخی از برگ‌هایش لبه‌های سفید یا زرد دارند. گل‌های سفید کوچکی دارد که به ندرت شکوفه می‌دهد.

این گیاه آپارتمانی در هر شرایط نوری خوب رشد می‌کند. هم محیط و هم خاک گیاه باید خشک باشد. تمام دماها برایش مناسب است.

گیاهی است که در مناطق استوایی آفریقا و جنوب شرقی آسیا می روید. سانسوریا گیاه همیشه سبز می‌باشد و جزء گیاهان زینتی خانگی محبوب به شمار می‌آید. ارتفاع این گیاه تا ۱۴۰ سانتیمتر می‌رسد.

بیماری خاصی این گیاه را تهدید نمی‌کند و برای نگهدای در منزل گیاه مناسبی می‌باشد. بهتر است این گیاه در نیم سایه قرار داشته باشد و در حالت کلی نور روشن غیر مستقیم بهترین شرایط نوری برای این گیاه می‌باشد.

در زمستان هر دو هفته یک بار و در تابستان یک بار در هفته کافی می‌باشد آبیاری بیش از اندازه به خصوص در زمستان باعث پوسیدگی قاعده برگ‌ها می‌گردد. از آبپاشی مستقیم روی سایه های این گیاه جدا خودداری کنید.

16 - گیاه هوازی تیلاندسیا

تیلاندسیا

همان طور که از اسمش پیداست این گیاه برای رشد به خاک احتیاج ندارد و شما می توانید به راحتی آن ها را در هوا آویزان کنید و در یک گلدان تزیینی قرار دهید، این گیاه در هر ۱۰ روز ۲ تا ۳ ساعت نیاز به آب دارد.