۰ نفر

نظافت حمام و دستشویی رو از این به بعد درست انجام بده

۱۲ مرداد ۱۴۰۱، ۲۱:۴۹
کد خبر: 658343
نظافت حمام و دستشویی رو از این به بعد درست انجام بده

حمام محیطی است که در آن چرک و آلودگی را از خود می‌زداییم. اما ضدعفونی خود سرویس بهداشتی و حمام هم اولویت و اهمیت بسیاری دارد، زیرا اگر این فضاها خود دارای آلودگی و ویروس باشند، می‌توانند موجب بیماری اعضای خانواده شوند.

برق انداختن و ضد عفونی کردن حمام و کاسه توالت

به گزارش اقتصاد آنلاین، رطوبت در این محیط‌ها عامل اصلی آلودگی و وجود عوامل عفونی مانند باکتری و کپک‌ها هستند. به همین دلیل بهتر است نسبت به ضدعفونی کردن سطوح حمام و سرویس بهداشتی خود اقدام کنید تا با گندزدایی خیالتان از بابت بهداشتی و تمیز بودن این محیط‌ها راحت باشد. روش ضدعفونی حمام و دستشویی کار پیچیده‌ای نیست و می‌توانید با مواد ضدعفونی کننده مانند وایتکس این کار را انجام دهید. در ادامه در مورد مراحل ضد عفونی کردن حمام و سرویس بهداشتی بیشتر خواهید خواند. پس با ما همراه باشید.

فرق ضد عفونی حمام و سرویس بهداشتی با تمیز کردن آن چیست؟

دستشویی و حمام

تمیز کردن منظم حمام و سرویس بهداشتی یک امر ضروری در نظافت است، اما گاهی اوقات این محیط‌ها نیاز به بهداشت کامل‌تر و ضدعفونی کردن دارد. اگر شخصی در خانه خود دارید که بیمار است یا یک بیماری واگیردار دارد، بهتر است پس از استفاده او از حمام و سرویس بهداشتی، این مکان‌ها را ضدعفونی کنید تا جلوی سرایت بیماری به دیگر افراد خانواده را بگیرید. خوشبختانه به دلیل مقاوم بودن کاشی و سرامیک حمام به آب، ضدعفونی کاشی و سرامیک نسبت به دیگر سطوح مانند چوب یا سنگ ساده‌تر است.

اگر شخصی در خانه خود دارید که بیمار است یا یک بیماری واگیردار سیستم ایمنی دارد، بهتر است حمام و سرویس بهداشتی را پس از استفاده او ضدعفونی کنید.

وسایل مورد نیاز برای ضدعفونی حمام و سرویس بهداشتی

اقلامی که شما برای ضدعفونی حمام و سرویس بهداشتی نیاز دارید شامل موارد زیر است:

دستمال کاغذی یا دستمال نرم

محلول آب و صابون یا آب و شوینده

بطری اسپری

سفید کننده یا وایتکس

الکل

برس توالت

نکته:

 هر ماده ضدعفونی کننده‌ای که از فروشگاه برای این منظور می‌خرید، باید دارای عنوان ضدعفونی کننده و تائید وزرات بهداشت باشد. پیش از انجام این کار حتما دستکش و ماسک بپوشید و از تهویه مناسب یا باز کردن پنجره برای ورود و خروج هوا استفاده کنید. یادتان باشد هرگز سفیدکننده را با آمونیاک مخلوط نکنید، با این کار گاز سمی کلر تولید می‌شود که می‌تواند در یک فضای بسته، کشنده باشد.

قبل از ضد عفونی حمام و سرویس بهداشتی حتما از ماسک و دستکش برای سلامت خود استفاده کنید.

مراحل ضد عفونی کردن حمام و سرویس بهداشتی

برای ضد عفونی حمام و سرویس بهداشتی لازم است مراحلی را طی کنید که در ادامه در مورد آن‌ها توضیح داده خواهد شد.

روش ضد عفونی کردن حمام

ابتدا تمام سطوح حمام را با آب و شوینده مانند صابون تمیز کرده و کاملاً بشویید. حتماً تمام سطوح توالت، سینک، شیر آب، وان، دستگیره‌ها و دستگیره درب را بشویید. برای تمیز کردن داخل حمام، اول از سقف شروع کنید. با تی دسته‌دار بلند سقف را تمیز کرده و بشویید. می‌توانید از بخارشوی هم استفاده کنید تا حرارت بالای بخار آب، سقف را ضدعفونی کند.

روی وان وایتکس و روی پرده حمام الکل اسپری کنید و بگذارید اندکی بماند. لیف و کیسه و شامپوها را با شوینده شسته و بگذارید رو به نور آفتاب خشک شوند. هرگز لیف و کیسه و حوله را خیس داخل حمام نگهداری نکنید. سطل آشغال حمام نیز به شدت در معرض آلودگی به انواع باکتری‌ها و قارچ ها قرار دارد. به یاد داشته باشید که هفته‌ای یک‌ بار آن را بشویید و برای خشک شدن در هوای آزاد قرار دهید.

برای کاشی‌ها از مواد شوینده شیمیایی مانند جوهر نمک و وایتکس استفاده کرده و با یک اسکاچ تمام سطح را بکشید. کف حمام را نیز با شوینده مختص حمام و سرامیک بشویید و بگذارید این سطوح در معرض هوا خشک شوند. این کار ذرات کثیفی را که ممکن است اثر ضد عفونی کننده را کاهش دهد، از بین می‌برد.

یک بطری را با آب پر کنید و ۱ قاشق چای‌خوری سفیدکننده به آن اضافه کنید. درب آن را بسته و بطری را تکان دهید تا مواد ترکیب شوند. اگر کودک در خانه ندارید، با استفاده از ۱ قاشق غذاخوری سفیدکننده به ازای چهار واحد آب، یک محلول ضدعفونی کننده قوی‌تر برای گند زدایی تهیه کنید. اگر از مواد ضدعفونی کننده حاضری موجود در فروشگاه‌ها مانند الکل استفاده می‌کنید، از این مرحله عبور کنید.

تمام سطوح حمام را با پوششی یکسان از سفیدکننده یا وایتکس رقیق شده اسپری کنید و بگذارید در معرض هوا کاملاً خشک شود. سپس به سراغ سرویس بهداشتی می‌رویم.

تمام سطوح حمام را با پوششی یکسان از سفیدکننده یا وایتکس رقیق شده اسپری کنید تا ضدعفونی شوند.

روش ضد عفونی کردن سرویس بهداشتی

اکنون سنگ دستشویی یا کاسه دستشویی فرنگی را بشویید و با یک برس یا فرچه توالت بکشید تا جرم‌هایش برطرف شود.

۱ لیوان سفید کننده یا وایتکس به کاسه آن اضافه کنید. کاسه را به مدت ۱۰ دقیقه با سفید کننده خیس کنید و پس از آن دکمه تخلیه را بزنید تا شسته شود.

کفپوش سرویس بهداشتی را نیز با همان وایتکس رقیق که برای گند زدایی سایر سطوح استفاده کردید ضد عفونی کنید – ۱ قاشق غذاخوری سفیدکننده به ازای چهار واحد آب – سپس بگذارید که سطح در معرض هوا خشک و ضدعفونی شود.

[روش ضد عفونی کردن سرویس بهداشتی | روش ضدعفونی کردن کاسه توالت فرنگی | روش های گندزدایی سرویس بهداشتی و حمام | اصول نظافت سرویس بهداشتی و حمام | نحوه تمیز کردن سرویس بهداشتی و حمام]

کاسه توالت را با وایتکس به مدت ۱۰ دقیقه خیس کنید و سپس بشویید.

ضدعفونی کردن شیرآلات

بسیاری سرکه را یک روش تمیز کردن برای شیرآلات و برق انداختن آن می‌دانند. اما سرکه مانند مواد ضدعفونی کننده الکل و وایتکس برای ضدعفونی به کار نمی‌رود و اگر به دنبال روش ضد عفونی اصولی برای شیرآلات و دوش و … هستید، بهتر است از اسپری الکل به عنوان محلول ضدعفونی کننده استفاده کنید. از سرکه برای برق انداختن آینه استفاده کنید.

اما لکه‌های سخت روی جامسواکی و جاشامپویی و … را با الکل تمیز کنید. در مورد لکه های بسیار سخت، الکل موثرترین گزینه است. یک واحد الکل را با ۶ واحد آب مخلوط کنید. مخلوط را روی ناحیه پر از لکه بمالید و بگذارید برای چند دقیقه بماند. سپس با آب بشویید.

اگر تنها به دنبال تمیز کردن عادی حمام و دستشویی هستید، این مطلب را بخوانید: راهنمای کامل شستشوی حمام و دستشویی

لکه‌های سخت روی جامسواکی و جاشامپویی را با الکل ضدعفونی و محو کنید.

جمع بندی

روش ضد عفونی حمام و سرویس بهداشتی با تمیز کردن آن متفاوت است و بهتر است هنگام ضدعفونی کردن حمام و دستشویی حتما نکات بالا را مد نظر قرار دهید. در تمیز کردن از روش‌هایی مانند سرکه و جوش شیرین یا نمک و صابون جامد استفاده می‌شود، در صورتی که ضدعفونی کردن را با مواد ضدعفونی کننده مانند وایتکس و الکل انجام می‌دهیم. شما چگونه حمام و سرویس‌های بهداشتی خود را ضدعفونی می‌کنید؟