۰ نفر

راز خانم هایی که خونشون همیشه آماده مهمونه

۶ مرداد ۱۴۰۱، ۱۶:۲۴
کد خبر: 656541
راز خانم هایی که خونشون همیشه آماده مهمونه

همه ما دوست داریم تا خانه و زندگی مان همیشه مرتب و منظم به نظر برسد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید هر آمریکایی به طور متوسط یک ساعت از شبانه روز را به نظافت منزل خود اختصاص می دهد و گاهی اوقات در انتهای روز باز هم خانه آن طور که باید مرتب نیست.

به گزارش اقتصاد آنلاین، برای این که بدانیم چگونه خانه مرتب داشته باشیم لازم است تا با ترفندهای مرتب بودن خانه آشنا شویم و بتوانیم خانه خود را اصولی و طبق یک برنامه مشخصی تمیز نماییم. در این مقاله می توانید با بهترین ترفندهای مرتب بودن خانه آشنا شوید.

۱- برای داشتن خانه مرتب و منظم از تخت خواب خود شروع کنید

احتمالاً این جمله را بارها از زبان دوستان و آشنایانتان شنیده اید که چکار کنم خونه ام همیشه مرتب باشه؟ شاید این افراد در دسته همان گروهی هستند که صبح ها فراموش می کنند تخت خواب خودشان را تمیز کنند و در اواسط روز با خانه ای مواجه می شوند که هیچ چیز سر جای خودش قرار ندارد و خانه به شدت نامرتب به نظر می رسد. بهتر است بدانید که مرتب کردن تخت خواب شما تنها چند دقیقه از وقتتان را می‌گیرد. اما این کار تأثیر زیادی در تمیز به نظر رسیدن اتاق خوابتان دارد.

خانه داری

بهتر است این موضوع را به یک عادت خانوادگی تبدیل کنید و هم خودتان هم سایر اعضای خانواده بعد از بلند شدن از خواب، تخت های خود را مرتب کنید. با این روش می توانید گام بزرگی در مرتب و تمیز کردن اتاق خواب تان بردارید و خودتان را برای ساختن یک روز برنامه ریزی شده آماده کنید.

در این زمینه بخوانید؛

۲- از ترفندهای مرتب بودن خانه این است که هر شب ظروف را بشویید

اگر واقعاً دوست دارید خانه ای مرتب داشته باشید، بهتر است از تلنبار کردن ظروف در ظرفشویی اجتناب کنید. هر شب بعد از صرف شام ظرف ها را در ظرفشویی قرار دهید و یا شروع به شستن آن ها کنید. بهتر است این موضوع را به یک عادت هر روزه تبدیل کنید. زیرا هر چقدر هم خانه تان را مرتب کنید، اما ظرف های کثیف داخل آشپزخانه را به موقع جمع نکنید خانه شما باز هم نامرتب و به هم ریخته به نظر می رسد.

اگر سعی کنید بعد از هر وعده غذایی و بعد از استفاده از هر ظرفی، همان لحظه آن ها را بشویید، در انتهای روز سینک ظرف شویی شما پر از ظرف های کثیف نخواهد شد. اگر در خانه ماشین ظرف شویی دارید بهتر است بعد از استفاده از ظروف آن ها را بلافاصله داخل ظرف شویی قرار دهید و شب قبل از خواب آن را روشن کنید.

۳- از ترفندهای مرتب بودن خانه این است که هر چیز را سر جایش بگذارید

شاید همیشه از خودتان می پرسید که چطور خانه را تمیز کنیم اما آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چه کار کنیم خانه مان نامرتب نشود و یا علت نامرتب بودن خانه ما چیست؟ از ترفندهای تمیزکاری خانه مرتب سازی هر وسیله در سر جای خودش است. در بیشتر مواقع نامرتب بودن خانه مربوط به قرار دادن وسایل و لوازم در جای نادرستی است. اگر شما بعد از استفاده از هر وسیله ای آن را درست سر جای قبلی خودش قرار دهید، هیچ وقت خانه تان نامرتب نخواهد شد. برای این کار سعی کنید در هر اتاق و یا بخش خانه تان به طور جداگانه سر بزنید. سپس به طور سریع به همه چیز نگاه کنید و ببینید آیا هر چیز سر جای خودش قرار دارد یا خیر.

تنها قرار گرفتن چند لباس اضافه روی تخت و یا ریختن چند مداد و خودکار اضافی روی میز تحریر می تواند خانه شما را نامرتب نشان دهد. اگر فضای مناسبی برای سازماندهی لوازم و وسایل خود ندارید، می‌توانید برای جمع کردن لوازم کوچک از یک سبد تزیینی استفاده کنید. یا می توانید لوازم و وسایلی را که به آن احتیاجی ندارید از خانه تان خارج کنید و به انباری انتقال دهید. به تمام اعضای خانواده تان یادآوری کنید که بعد از استفاده از هر وسیله آن را سر جای خودش قرار دهند با کمک گرفتن از این ترفند های مرتب سازی خانه شما همیشه ظاهر زیبا و منظم خواهد داشت.

۴- برای داشتن خانه مرتب و منظم برنامه ریزی داشته باشید

تمیز کردن همه بخش‌های خانه آن هم در یک روز می تواند شما را بسیار خسته کند. بهتر است کارهای خانه تان را دسته بندی کنید و برای هر کدام برنامه روزانه هفتگی ماهانه و یا سالانه داشته باشید. برای مثال پنجشنبه ها را به جارو زدن کل خانه اختصاص دهید. تمیز کردن اجاق گاز را دو روز در هفته انجام دهید و برای شست و شوی لباس ها و گردگیری خانه نیز برنامه مشخصی داشته باشید. با استفاده از این ترفند های مرتب بودن خانه دیگر لازم نیست زمان زیادی را به تمیز کاری اختصاص دهید. بلکه تنها با صرف چند دقیقه در روز می توانید خانه مرتب و منظم داشته باشید.

۵- برای تمیز کردن خانه بیش از اندازه وسواس به خرج ندهید

تمیز به نظر رسیدن خانه و مرتب بودن همه لوازم آن امری مهم و معقول است. اما این موضوع به این معنا نیست که شما بیش از اندازه روی تمیزی خانه وسواس به خرج دهید. زمانی که برای تمیز کردن و نظافت خانه برنامه مشخصی داشته باشید و از همه اعضای خانواده نیز درخواست کنید در این مسیر به شما کمک کنند، خانه شما همیشه مرتب به نظر خواهد رسید و این موضوع به بخشی از عادات روزانه تان تبدیل خواهد شد. مطمئن باشید کسی قرار نیست کیفیت تمیز کردن شما را بررسی کند. پس خودتان هم بیش از اندازه روی تمیزی حساس نشوید و تنها سعی کنید از تمیزی نسبی خانه‌تان لذت ببرید.

۶- یک ترفند مرتب سازی خانه؛ در کارها از سایر اعضای خانواده کمک بگیرید

یکی از بهترین روش ها برای پاسخ به این سوال که چگونه خانه مرتب داشته باشیم این است که تمام اعضای خانواده را در این موضوع درگیر کنیم. زمانی که فرزندان شما بدانند بعد از استفاده از هر چیز باید لوازم را سر جای خودش قرار دهند و همسرتان نیز بخشی از مراحل تمیز کردن خانه را بر عهده بگیرد، خانه شما به طرز شگفت انگیزی همیشه تمیز خواهد بود. هنگامی که این موضوع به یک عادت خانوادگی تبدیل شود. مطمئن باشید با این روش شما هیچ گاه برای تمیز کردن خانه به تنهایی خسته نخواهید شد و همه اعضای خانواده در این مسیر شما را همراهی خواهند کرد.

۷- برای یک خانه مرتب و شیک هر شب ۱۵ دقیقه وقت بگذارید

اگر هر شب قبل از خواب با کمک همه اعضای خانواده تنها ۱۵ دقیقه برای یک تمیز کاری سریع وقت بگذارید خانه شما همیشه مرتب خواهد بود. برای این کار حتی می‌ تواند به شکل یک بازی به آن نگاه کنید. تایمر ساعتتان روی ۱۵ دقیقه تنظیم کنید. سپس با همه اعضای خانواده در این ۱۵ دقیقه خانه را مرتب نمایید. بهتر است بچه ها در این فرصت اتاق خودشان را مرتب کنند و یا کارهای کوچک دیگر را انجام دهند. شما نیز با جمع کردن لباس ها و قرار دادن ظروف در ماشین ظرفشویی به سرعت خانه را مرتب نمایید. در واقع از بهترین ترفندهای مرتب بودن خانه مشارکت کردن با سایر افراد خانواده آن هم به روشی جذاب و سرگرم کننده است.

سعی کنید هر شب با کمک یک جاروی دستی، سرامیک های آشپزخانه و فضاهایی از خانه که در آن بخش ها غذا می خورید را جارو کشی کنید. این کار از جمع شدن گرد و خاک  زباله روی زمین جلوگیری می کند و کمک می کند تا خانه شما همیشه تمیز و مرتب به نظر برسد. لازم نیست برای این کار زمان زیادی صرف کنید می توانید تنها ۵ دقیقه از ۱۵ دقیقه شبانه تان را به این کار اختصاص دهید و ببینید که همین عادت هر روزه چطور روی تمیزی خانه شما تأثیر می گذارد.

۸- لوازم مورد نیاز برای تمیز کردن هر چیز را در نزدیکی آن قرار دهید

از بهترین ترفندهای تمیزی خانه این است که لوازم تمیز کاری را در دسترس قرار دهید. زمانی که ابزارهای تمیز کاری هر چیزی نزدیک به آن قرار بگیرد، راحت تر و در مدت زمان کوتاه تری می توانید اقدام به تمیز کردن آن نمایید. برای مثال بهتر است یک اسپری تمیز کننده سرویس بهداشتی به همراه برس، پارچه و دستکش مخصوص در داخل سرویس بهداشتی داشته باشید. این کار موجب می شود تا هر زمان که نیاز به تمیز کردن سرویس بهداشتی دارید، به راحتی بتوانید بدون صرف کوچک ترین زمانی، تمام بخش‌های آن را تمیز کنید.

۹- از بهترین ترفندهای مرتب بودن خانه این است که بخش‌های آلوده خانه را بشناسید

احتمالاً در خانه شما هم بخش های وجود دارد که بیشتر از سایر نقاط خاک و آلودگی در آن دیده می ‌شود. بهتر است قسمت هایی از خانه که گرد و خاک بیشتری در آن ها وجود دارد را شناسایی کنید و سعی کنید روزانه یک بار این نقاط را جارو بزنید. لازم نیست برای این کار زمان زیادی صرف کنید تنها ۵ دقیقه و به سرعت برای جارو زدن این بخش ها وقت بگذارید.

برای کاهش آلودگی در بخش ورودی خانه تان بهتر است یک فرش کوچک جلوی در قرار دهید. از همه اعضای خانواده بخواهید که قبل از ورود به خانه کفش های خود را در این بخش درآورند و در جاکفشی قرار دهند. اگر می دانید کودکتان گاهی پا برهنه داخل تراس یا بهار خواب خانه تان قدم می‌ زند، بهتر است یک دمپایی داخل تراس قرار دهید یا با گذاشتن یک پارچه تمیز در قسمت ورودی، از او بخواهید تا در صورت کثیف بودن پاهایش قبل از ورودش به داخل خانه آن ها را پاک کند.

۱۰- برای خانه مرتب داشتن تمام طول روز حواستان به تمیزی باشد

اگر در تمام طول روز به جای فکر کردن به این موضوع که چگونه خانه مرتب داشته باشیم، حواسمان به مرتب کردن لوازم باشد، خانه ما هیچ وقت نامرتب نخواهد شد. مطمئن باشید که این کار زمان زیادی از شما نمی گیرد. تنها لازم است هنگامی که لباس هایتان را از کمد بیرون می آورید، همان لحظه لباس‌هایی را که احتیاج ندارید داخل کمد آویزان کنید. اگر لباس ها به شست و شو نیاز دارند آن ها را داخل ماشین لباسشویی بیندازید. به جای قرار دادن ظروف کثیف در سینک و یا پیشخوان آشپزخانه آن ها را داخل ماشین ظرفشویی قرار دهید.

بعد از ورود به خانه کفش خود را داخل جاکفشی بگذارید و لباس هایتان را نیز روی جالباسی آویزان کنید. زمانی که تمام این کارها به عادت روزمره شما و سایر اعضای خانواده تان تبدیل شوند، دیگر لازم نیست نگران باشیم که چطور خانه را تمیز کنیم، چون خانه ما در کنار داشتن یک برنامه هفتگی نظافت منزل همیشه مرتب خواهد بود.

۱۱- یکی از بهترین ترفندهای مرتب بودن خانه؛برنامه مشخص برای شست و شوی لباس

با توجه به تعداد لباس چرک هایی که در پایان هر روز در سبد رخت چرک ها وجود دارد و یا تعداد اعضای خانواده تان برنامه مشخصی برای شست و شوی لباس ها داشته باشید برای این کار می ‌توانید هر روز و یا یک روز در میان تمام لباس های کثیف را همراه با حوله، ملحفه و هر چیزی را که نیاز به شستشو دارد داخل لباسشویی بیندازید و لباس هایتان را در طول هفته در چند نوبت بشویید. با استفاده از این روش دیگر مجبور نیستید که ساعت ها از روز جمعه تان را به شست و شوی لباس ها و آویزان کردن آن ها روی رخت آویز اختصاص دهید.

گاهی اوقات علت نامرتب بودن خانه مربوط به موکول کردن کارها به یک روز خاص است. از بهترین ترفندهای تمیزی خانه این است که کارها را تقسیم بندی کنید و به طور پیوسته و همیشگی انجام دهید تا روی هم تلنبار نشوند.

۱۲- برای داشتن خانه مرتب و منظم، حواستان به تمیز کردن کانترها باشد

برخی مواقع علت نامرتب بودن خانه مربوط به شلوغ شدن کانترهای آشپزخانه است. به طوری که هر کس ظرفی در دست دارد روی کانتر قرار می دهد و بعد از چند ساعت می بینید که روی کانترها و اپن آشپزخانه شما پر از ظروف کثیف شده است. برای جلوگیری از نامرتب شدن آشپزخانه بهتر است از قرار دادن ظروف اضافی روی کانتر اجتناب کنید. به طور روزانه روی کانترها را با استفاده از یک دستمال و تمیز کننده مناسب تمیز نمایید تا جای لکه غذاها روی آن باقی نماند. به جای چیدن انواع لوازم برقی و شلوغ کردن کانتر، آن ها را داخل کمد قرار دهید و در صورت لزوم آن ها را بیرون بیاورید. سعی کنید تا حد امکان از شلوغ کردن فضای آشپزخانه اجتناب کنید و به جز چند وسیله ضروری سایر لوازم برقی غیرضروریتان را داخل کابینت ها جاسازی نمایید.

برای داشتن خانه مرتب و منظم جاکفشی مناسبی با سایز بزرگ انتخاب کنید

جاکفشی یکی از وسایل نسبتا مهم به خصوص زمان آمدن مهمان به شمار می آید. برای داشتن خانه ای مرتب و منظم جاکفشی مناسب می تواند تا حدودی مشکلات بهم ریختگی را برطرف کند. شما هر قدری هم کف خانه و لوازم خانه را بسابید اما اگر راهرو منزل یا ورودی نامرتب باشد تمام زحمات شما دیده نخواهد شد چرا که وجود کفش های زیاد و به هم ریخته در جلوی درب خانه تصویر جالبی به وجود نمی آورد بنابراین برای داشتن یک خانه مرتب و منظم به جاکفشی منزل توجه ویژه ای داسته باشید.