۰ نفر

راه و رسم دلداری دادن به همسر

۴ مرداد ۱۴۰۱، ۱۹:۵۴
کد خبر: 656064
راه و رسم دلداری دادن به همسر

درمورد روش های دلداری دادن به همسر چه میدانید؟ وقتی همسرتان احساس غم و شکست عاطفی شدیدی می کند این بسیار مهم است که بتوانید درست در همین لحظات سخت کنارش باشید. اگر عامل غم همسرتان یک سوگ بزرگ، یا یک شکست در محیط کار یا اختلاف با خانواده و دوستانش باشد یا خود شما نحوه ی دلداری دادن را در شما تغییر می دهد.

کلمات جادویی برای دلداری دادن به همسر

به گزارش اقتصاد آنلاین، اگر خودتان عامل دل شکستگی او باشید بهترین کار این است که در بهترین فرصت که احساسات خودتان فروکش کرد، ابراز پشیمانی و تاسف کنید.  

دلداری دادن به همسر

این که بتوانید با همسر خود همدردی کنید ممکن است کلید داشتن یک رابطه فوق العاده و کامل با او باشد. براساس مقاله ای از انجمن روانشناسی آمریکا، زنان وقتی در روابط شادتر هستند که مردان بتوانند درد  آن ها را احساس کنند و بدانند چه زمان زنان ناراحت هستند. یادگیری نحوه تشخیص احساسات و ناراحتی همسرتان به شما و او کمک می کندکه احساس رضایت بیشتری در رابطه خود داشته باشید و شما را به هم نزدیک تر می کند. مثلا بعضی زنان تمایل به گریه کردن دارند، بعضی نیاز به در آغوش گرفته شدن دارند و... در این زمینه میتوانید از مشاوره جنسی و زناشویی نیز کمک بگیرید.  

راه و رسم دلداری دادن به همسر

روش شما در زمان ناراحتی و غم همسرتان چیست؟

شاید شما به عنوان یک مرد، یک ماگ قهوه یا چای درست کنید به دستان او بسپارید سپس پشت به او بنشینید و منتظر باشید تا کم کم احساسات او بهتر شود. شاید امیدوارید که خودش به شما بگوید چه اتفاقی افتاده است. شاید هم خبردارید چه اتفاقی افتاده و خودتان نیز عصبانی هستید سکوت کرده اید تا با مشکل کنار آمده و راه حل پیدا کنید. اما اگر مشکل از سمت خودتان ایجاد شده باشد چه؟ بهتر است این طور مواقع بلد باشید که چگونه اظهار تاسف کنید.

گاهی تنها گفتن یک « معذرت می خواهم » حال او را بهتر می کند. ممکن است از صحبت کردن در مورد ناراحتی همسر خود ناراحت باشید اما بدانید هرچند حس ناخوشایندی است اما بهترین فرصت برای تقویت عشق و ازدواج شما است. در مقاله ای که در سال 2012 منتشر شد مشخص شد که رفاه زن با میزان حمایت عاطفی شوهرش ارتباط نزدیک دارد. در ادامه گام هایی برای دلداری دادن همسرتان آمده است. در همین راستا میتوانید از مشاوره خانواده نیز کمک بگیرید  

واکنش مردان به احساس غم

برای این که شما به عنوان یک زن بتوانید به مرد خود تسلی خاطر بدهید باید ابتدا بدانید یک مرد چطور فکر و چطور درمواجهه با احساسات عمل می کند. برای زنان راحت ترین راه ابراز احساسات گریه کردن است که نقطه مقابل ابراز احساس در مردان است.

اجتناب از رویارویی با غم: اجتناب از غم در مردها اگرچه در کوتاه مدت موثر به نظرمی رسد اما بهتر است آگاه باشید که در طولانی مدت درون آن ها را تخریب خواهد کرد.

اجتناب از موقعیت های غمگین کننده: مردان ممکن است سعی کنند از مکان ها یا افرادی که باعث ایجاد استرس در آن ها شده اسات دوری کنند. خود را با گرفتاری های بیشتر مشغول می کنند تا سراغ غم خود نروند.

ابراز غم در قالب خشم و پرخاشگری: یک پاسخ و واکنش دیگر در مردها به غم این است که خود را عصبانی نشان دهند چرا که جامعه همیشه به مردان برای خشم و پرخاشگری و عصبانیت اجازه داده است اما برای ابراز احساس غم و گریه کردن خیر. پس چون به لحاظ اجتماعی عصبانی شدن پذیرفته شده است او ممکن است در این مواقع فریاد بزند.

سرزنش کردن دیگران: گاهی نیز دیگران را مسئول احساس خود می دانند و سرزنش کردن دیگران را امتحان می کنند.

راهکارهای دلداری دادن به شوهر

حالا که می دانید اگر شوهرتان برای موضوعی که اصلا فکرش را نمی کنید داد و فریادهایی می کشد که خانه را می لرزاند، ریشه در کجا دارد، بهتر می توانید درد پشت فریادش را درک کنید.

1-دلداری دادن به همسر |حق دادن، به غمگین بودن او

به همسرتان با مهربانی بگویید که احساساتش برای شما ارزش دارد. اطمینان خاطر دهید که در نزد شما می تواند هر احساسی را ابراز و تجربه کند حتی اگر آن احساس ناراحتی یا عصبانیت باشد. برایش شفاف کنید که همه احساسات را خداوند به دلیلی در وجود انسان ها نهادینه کرده است و آن چیزی جز محافظت از روح و سلامت روان افراد نیست. تصدیق کنید که هیچ احساس خوب و بدی وجود ندارد درنتیجه احساس شرمندگی نسبت به گریه کردن خود نداشته باشد.

اگر همسر شما به تازگی از کار خود اخراج شده است و احساس شرم و عصبانیت و غم می کند شاید گفتن چنین جملاتی برای دلداری دادن به او راهگشا باشد. « اخراج شدن واقعا سخت است و من شما را به خاطر احساس ترس و عصبانیت سرزنش نمی کنم. من برای آرامش دادن به شما اینجا هستم » اگر همسر شما به تازگی داغ دار گشته و یکی از بستگان درجه یک خود را از دست داده چیزی شبیه به این ممکن است مفید واقع شود « واقعا غم سختی است کاش من را در این غم شریک بدانی و احساست را با من درمیان بگذارید»

2-صبوری، در صورت نداشتن آمادگی برای صحبت

اگر برای شوهرتان تعریف آن چه که بر او رفته است سخت است، هم چنان که دست او را در دست خود گرفته اید به او بگویید که در صورت نیاز به او هرکاری لازم باشد انجام می دهید. اگر نیاز به تنهایی دارد او را تنها گذاشته و به او در لحظه آخر بگویید فشار وارد نمی کنید اما اگر نیاز به شما داشت همین اطراف هستید. این کار به او اطمینان می دهد که شما او را درک کرده اید علی رغم این که هنوز آماده نیست به شما بگوید چه اتفاقی افتاده است! نتیجه این که با خود احساس می کند می تواند روی شما به عنوان یک منبع تسکین و آرامش حساب کند.

3-گوش دادن فعالانه به سخنان او

ممکن است شوهرتان در کشاکش این باشد که آنچه را که در ذهنش موجب آزار او شده است به شما بگوید یا نگوید. اما اگر بالاخره با خود کنار آمده و تصمیم گرفت با شما درمیان گذارد، مطمئن شوید که باتمام وجود او را می شنوید. باتماس چشمی، تکان دادن سربه حرف های او گوش دهید. سعی کنید فعالانه گوش کنید بدون این که جواب حرف هایش را به سرعت در ذهن آماده کنید. فقط بر صحبت های او متمرکز شوید نه چیز دیگر. میان صحبت های او سوال نپرسید. چرا که برای مردان صحبت کردن به راحتی زنان نیست و رشته افکارشان پاره می شود. 

شما هم مثل آن چه در دلداری به زنان گفته شد راه حل ندهید مگر این که قصد او از صحبت کردن با شما یک درد و دل صرف نباشد و به دنبال مشورت و راهنمایی باشد. در ادامه برای همدلی بیشتر بسته به موضوع می توانید چنین جملاتی را ادا کنید. « متاسفم که برادرت با شما این طور رفتار کرد در آن لحظه چه حسی داشتید؟ » یا مثلا اگر مشکل در محل کار با کارفرمای او ایجاد شده است بگویید « آیا با رئیست درمورد احساسی که داشتید صحبت کرده اید؟ » از گفتن جملات سمی مثل نگران نباشید و ... پرهیز کنید.

4-در آغوش گرفتن در صورت اشک ریختن

در آغوش کشیدن به علت ترشح هورمون آکسی توسین باعث آرامش می شود و چه زمانی برای به آرامش رسیدن بهتر از این لحظه؟ محبت جسمانی در این شرایط راهی عالی برای آرامش شوهرتان است. اگر او در حال گریه کردن و سعی در کنترل اشک های خود دارد دست خود را به نرمی پشت کمر او بکشید و او را در آغوش بگیرید. کارهایی که در ادامه می توانید برای آرامش بیشتر انجام دهید:

یک پیام محبت آمیز زیبا به او بدهید

برای حمایت بیشتر،کارهای اضافی در خانه که وظایف او است را موقتا شما انجام دهید

غداهای موردعلاقه اش را درست کنید

روزانه با اودر محل کار ارتباط بگیرید (این بستگی به سبک کاری شوهر شما دارد اگر او این کار را دوست ندارد اجازه دهید به روش خود با موضوع کنار آید)

اگر وضعیت بغرنج تر از این حرف ها است پیشنهاد مشاوره حرفه ای به او بدهید و ساده از موضوع نگذرید.

5-دلداری دادن به همسر |اجازه گریه کردن

کاری که برای اکثر مردان اگر نگویم همه شان، سخت است، تماشای گریه همسرشان است چرا که به دلایل فیزیولوژیکی به آن ها احساس بی کفایتی می دهد. اما علی رغم سختی آن تحمل کنید و اجازه دهید همسرتان گریه کند. چرا که این نوعی تخلیه هیجانی برای او است. بهترین حالت همدلی این است که به سادگی همسر خود را در آغوش بگیرید و اجازه دهید او گریه کند. لزوما نیازی به گفتن کلمات خاصی نیست که شما بگویید یا همسرتان توضیحی دهد گاهی همین که یک خانم تخلیه هیجانی کند کافی است. 

اما همین که به او اجازه می دهید خود را تخلیه کند به طور خودکار پس از گریه کردن احساساتش را با شما درمیان می گذارد. احتمال این هم هست که اصلا همسرتان تمایلی به حرف زدن نداشته باشد ولی قطع به یقین نیاز به گریه کردن دارد.

6-گوش دادن فعالانه به سخنان

اگر همسرتان قصد صحبت کردن با شما را داشت به شدت به او گوش کنید. حتی اگر محتوای صحبتش انتقادی به برخورد و رفتارهای شما باشد. تحمل این کار از تماشای گریه همسرتان هم سخت تر است قابل درک است اما چاره ای جز تحمل و گوش دادن نیست شما خواستار آرامش همسرتان هستید پس اندکی صبوری کنید. همه ی آن چه که او نیاز دارد یک جفت گوش بدون قضاوت است. این امر ارتباط را تسهیل می کند طوری که به همسرتان این فرصت را می دهد که افکار منفی و مثبت خود را بدون توجه به آن چه که می گوید بیان و پردازش کند.

قطع کلام او، دخالت نظرات یا مشارکت در فعالیت های دیگر مثل بازی کردن با گوشی موبایلتان، یا نگاه کردن به در و دیوار، پوف کشیدن و ... به هرنحو باعث ایجاد گارد دفاعی در او می شود.

7-کنار گذاشتن راه حل محوری

از تلاش برای رفع آن چه که باعث ناراحتی همسرتان شده خودداری کنید. در برخی مواقع که همسرتان ناراحت است این یک تمایل طبیعی در وجود مردان است که بخواهند به سرعت نیازهای او را مرتفع کرده و عامل مزاحم را از میان بردارند. با این حال همیشه هم به این نحو نیست که بتوان مشکل را حل کرد چون ممکن است آن مشکل نزدیکی زیادی به منبع احساسی همسرتان داشته باشد. مثلا مشکل مربوط به نزدیکان درجه یک همسرتان باشد. در این شرایط نمی شود دیگران را اجبارا تغییر داد. پس ابراز ناراحتی به خودی خود راهی برای پردازش و کنترل احساسات او است.

بنابراین همسر شما لزوما نیازی به مداخله ندارد. به او اجازه دهید که خودش مکالمه تان را هدایت کند و از ارائه پیشنهادات در مورد چگونگی کنار آمدن با آن مسئله و حفظ کردن آرامش او خودداری کنید.

8-درک کردن درد پشت اشک ها با کنکاش کردن

از او بیشتر اطلاعات بگیرید اگر به علت گریه بریده بریده حرف می زند کمی سکوت کنید تا او آرام شود. زمانی که بیشتر توضیح داد سعی کنید دلایل احساساتی که به او دست داده را تشخیص دهید. اگر او به شما می گوید عصبانی است مطمئن شوید علت اصلی درد او از این اتفاق چه بوده است آیا واقعا یک اتفاق باعث این حس بد شده یا چیزهای دیگری هم بوده است.

در این صورت او احتمالا از فرصتی که برای صحبت کردن به دست آورده در مورد تمام چیزهایی که موجب آزار او شده حرف می زند. سپاسگذار شما هم خواهد بود و نهایتا شما می توانید به او کمک کنید تا وضعیت را شفاف سازی کند. 

9-دلداری دادن به همسر |از یاد نبردن لمس عاشقانه

گاهی نزدیکی لمسی خیلی جذاب تر از نزدیکی حسی است. به جای خرج احساسات زبانی او را در آغوش بکشید. به نوعی او را لمس کنید حالا یا از طریق بغل کردن یا گذاشتن سر او روی بازوی خود به ملایمت. این کارها می تواند تغییرات بیوشیمیایی در بدن او ایجاد کند. روانشناسان سلامت معتقدند که این تغییرات باعث آزاد شدن هورمون اکسی توسین می شود که باعث بهبود خلق و خو  و کاهش و کنترل استرس می شود. بنابراین اگرچه شما در شرایطی که عصبانی هستید برایتان راحت نیست او را در آغوش بگیرید یا به طورکلی از لحاظ ارتباط جسمی آدم راحتی نیستید، یا فکر می کنید تاثیرکلام بهتر از لمس است.

بدانید که درواقع این کار بهتر جواب می دهد و گاهی راحت تر و سریع تر از یک مکالمه طولانی وعمیق همسرتان آرام می شود.

10-دلداری دادن به همسر |نمک پرانی ممنوع

برای افراد شوخ طبع کنترل حس شوخ طبعی سخت است اما بدانید در جای خودش قشنگ است. از شوخ طبعی بی موقع اجتناب کنید زمانی که همسر شما به شدت مضطرب است یا عمیقا احساس غم دارد جوک گفتن باعث دوری از صمیمت با شما خواهد شد این کار باعث می شود احساس بد او تشدید شود. احساسی که او دارد را نیز کوچک نشمارید با گفتن جملاتی مثل به نیمه پرلیوان نگاه کن، او را دلخور خواهید کرد و شاید به احساس غم او در این شرایط خشم را نیز اضافه کنید. کافی است در این شرایط بگویید « من همیشه کنارتم هروقت به من احتیاج داشتی من همین جا هستم » و اگر لازم است او را تنها بگذارید.

صحبت از « دلداری دادن به همسر» بود که به اتمام رسید و از اینجا به بعد نوبت به روش های « دلداری دادن به شوهر» می رسد. مردان علی رغم این که به شیوه های متفاوتی نسبت به زنان با استرس های خود مقابله می کنند اما به هرحال آن ها نیز در احساسات با زنان مشابهت دارند. یک مرد ممکن است در زمان غم و استرس منزوی شود یا کناره گیری کند. شاید در اطراف خود مردانی دیده را باشید که در هنگام غم سکوت اختیار می کنند یا از تخلیه روانی هیجان دوری گزیده و سر خود را با موبایل و تلویزیون گرم می کنند.

به یاد داشته باشید هرمرد با مردان دیگر متفاوت و هر زن با زنان دیگر اما تلاش این مقاله بر این بوده است که با راه های نسبتا عمومی شما را آشنا کند تا زوجین بتوانند باری از دوش یکدیگر بردارند.  

سخن پایانی در باب دلداری دادن به همسر

بعضی از جوانان امروزی تمام تصورشان از زندگی مشترک خوشی تفریح و شادی و مسافرت و عشق ورزی است! اما حقیقت این است که در کنار تمام این موارد که گفته شد گاهی نیاز است هم پای رنج های یکدیگر شوید و درست همین جا است که عشق را در دل شما قوی تر می کند.