۰ نفر

عوارض سشوار کشیدن مو چیست؟ + استفاده صحیح از سشوار

۳ مرداد ۱۴۰۱، ۲۱:۵۶
کد خبر: 655860
عوارض سشوار کشیدن مو چیست؟ + استفاده صحیح از سشوار

در مورد آسیب سشوار به مو چه چیزهایی شنیده‌اید؟ آیا می‌دانستید که خشک شدن طبیعی موها آسیب بیشتری نسبت به سشوار‌کشیدن دارد؟

مضرات و عوارض سشوار کشیدن مو + چگونگی استفاده از سشوار

به گزارش اقتصاد آنلاین، یا اینکه رفتن به رختخواب در حالی که موهای شما مرطوب است، ممکن است باعث دوشاخه‌شدن و شکستگی موها شود؟ دانستن این نکات برای خودم هم بسیار جالب بود. این مقاله را بخوانید تا:

با کمک نتایج یک مطالعه علمی، با باورهای صحیح در زمینه خشک‌کردن مو توسط سشوار، آشنا شوید. علت برتری سشوار بر خشک‌کردن طبیعی مو را دریابید. با روش صحیح خشک‌کردن مو توسط سشوار، برای ایجاد کمترین آسیب آشنا شوید. پاسخ سوالات احتمالی خود درباره میزان آسیب سشوار به مو را دریابید.

در سال 2011 مطالعه‌ای در مورد آسیب سشوار به مو انجام گرفت. محققین اعلام کردند که معمولاً باور عمومی افراد این است که استفاده از سشوار باعث زبری، خشکی و از بین رفتن رنگ مو می‌شود. بنابراین ما در این تحقیق قصد داریم در مورد این مسائل بیشتر تحقیق کنیم. علاوه بر این، یافتن بهترین راه برای خشک‌کردن مو بدون آسیب به آن، ضروری است.

سشوار کشیدن موی سر

پس از انجام مطالعه این نتایج به دست آمد:

هر چقدر دمای سشوار بیشتر باشد، سطوح مو آسیب بیشتری می‌بیند.

پوست سر افراد در اثر جریان حرارت هیچ آسیبی ندید. در واقع، سطح مو مانند یک سد دفاعی عمل می‌کند.

رطوبت مو با سشوار از دست نمی‌رود یعنی این باور که استفاده از سشوار باعث خشکی موها می‌شود، واقعیت ندارد.

اگرچه استفاده از سشوار نسبت به خشک‌کردن طبیعی موها، آسیب‌های سطحی بیشتری ایجاد می‌کند، با این حال، اگر سشوار را در فاصله 15 سانتی‌متری سر بگیریم، موها نسبت به روش طبیعی، آسیب کمتری می‌بینند.

در حالتی که دمای سشوار بیش از 95 درجه سانتی‌گراد باشد، پس از 10 جلسه، موهای رنگ‌شده کمی روشن‌تر می‌شوند.

در نهایت، بهترین راه برای خشک‌کردن مو، نامعلوم است.

چرا خشک کردن طبیعی مو آسیب بیشتری ایجاد می‌کند؟

حتماً شما هم تاکنون گمان می‌کردید که خشک‌کردن مو با کمک هوا و خودداری از گرمای سشوار، بهتر است. اما این فکر کاملاً اشتباه است و احتمالاً مضرترین کاری است که می‌توانید برای موهای خود انجام بدهید.

زمانی که موهای شما در حمام خیس می‌شود، بلافاصله ساختار مولکولی آن‌ها تغییر می‌کند. آب از طریق شکاف‌های کوتیکول (لایه سطحی مو) وارد لایه‌های زیرین می‌شود و آن‌ها را متورم و سپس ضعیف می‌کند.

سقف اتاقی را تصور کنید که آب در آن نشت کرده است. با گذشت زمان، سقف ضعیف و ضعیف‌تر می‌شود و ناگهان فرو خواهد ریخت. دقیقاً اتفاقی که برای موهای شما می‌افتد.

خشک‌شدن طبیعی موها می‌تواند بیشتر از گرمای شدید، مضر باشد. مو قادر است تا 30 درصد وزن خود را آب جذب کند. هر چه بیشتر مرطوب بماند، اوضاع بدتر می‌شود، زیرا همچنان به این تورم اضافه می‌شود.

تورم مکرر و به دنبال آن خشک‌شدن آهسته مو، باعث می‌شود مجموعه غشای سلولی (چسبی که کوتیکول‌‌ها را در کنار هم نگه می‌دارد) ترک بخورد. یعنی مو دائماً در حال آسیب‌دیدن است. بنابراین بهتر است موهای خود را به‌سرعت و با سشوار خشک کنید و از روش طبیعی خودداری ورزید.

البته این به این معنی نیست که سشوار هیچ آسیبی به مو نمی‌زند. در تحقیق سال 2011 هم مشخص شد که حرارت به لایه‌های سطحی مو، ضربه می‌زند. اما وقتی این 2 روش را با هم مقایسه می‌کنیم، خشک‌کردن با سشوار در حالی که فاصله 15 سانتی‌متری را رعایت کرده‌اید، بهتر است.

خرید یک سشوار باکیفیت برای کاهش آسیب سشوار به مو

 اگر توانایی مالی دارید، یک سشوار گران‌قیمت از یک فروشگاه لوازم آرایشی بخرید. برخی از آن‌ها بسیار پیچیده هستند. صفحه‌‌نمایشی دارند که به شما امکان می‌دهد دمای واقعی مو را کنترل کنید.

البته ممکن است تمایلی به تهیه‌ی چنین سشواری نداشته باشید. خشک‌کنی تهیه کنید که بتواند سه نوع دمای داغ، متوسط و خنک تولید کند. از خرید سشوارهای ارزان‌قیمتی که قابلیت تنظیم دما ندارد، خودداری کنید.

تنظیم دمای سشوار با توجه به جنس موها

دمای سشوار را با توجه به وضعیت موهایتان تنظیم کنید. به‌طور کلی، موهای نازک بیش‌از‌حد گرم می‌شوند و سریع‌تر می‌سوزند. بنابراین اگر موهای شما نازک است، باید آن‌ها را با کمک دمای پایین‌تری خشک کنید.

موهای ضخیم یا مجعد ممکن است نیاز به درجه حرارت بالاتری برای خشک‌شدن داشته باشند، اما هیچ مویی را  در معرض حرارت بیش‌از‌حد قرار ندهید.

استفاده از محصولات مراقبت از مو برای کاهش آسیب سشوار به مو

قبل از اینکه موهای خود را در معرض گرمای سشوار قرار دهید، با کمک محصولات بهداشتی مخصوص، از موها مراقبت کنید. با کمک انگشتان خود یا یک شانه محصول را به‌طور یکنواخت در سراسر موهایتان پخش کنید.

صفحه مربوط به محصولات محافظت از موی فروشگاه‌های اینترنتی را بررسی کنید. با توجه به شناختی که از موهای خود دارید، بهترین محصولات را انتخاب کنید.

تنوع محصولات در این دسته بسیار بالا است. آن‌ها با اهداف گوناگون و در قالب کرم‌ها یا اسپری‌ها، روانه‌ی بازار می‌شوند. انواع مختلفی از محصولات را امتحان کنید تا بلاخره بفهمید که چه چیزی برای شما بهتر است و کار می‌کند.

محصولاتی را انتخاب کنید که حاوی سیلیکون هستند چون این عنصر در محافظت از مو نقش زیادی بر عهده دارد.

تقسیم‌بندی مو

برای کاهش آسیب سشوار به مو، موهای خود را به چند قسمت تقسیم کنید. اگر در این کار مهارت لازم را ندارید، حداقل از نظر ذهنی، برنامه‌ریزی کنید که با چه ترتیبی موهای خود را خشک کنید. ممکن است با موهای سمت چپ صورت خود شروع نموده، سپس سراغ موهای پشت بروید و در نهایت به موهای سمت راست برسید. یا ممکن از لایه پایینی موهای خود شروع کنید و به سمت لایه بیرونی بروید.

شروع با دمای پایین

خشک‌کردن موهای خود را با دمای پایین شروع کنید. طبق مسیری که در مرحله قبل ترسیم کردید، موها را حدود 40 درصد خشک کنید. با دست ریشه موها را ماساژ بدهید تا حجم آن‌ها افزایش پیدا کند.

سر را به جلو خم کنید تا موها به شکل وارونه درآیند. با این کار جریان هوا وارد لایه‌های زیرین مو می‌شود و آن‌ها راحت‌تر خشک می‌شوند.

بالا بردن درجه حرارت سشوار

حالا وقت آن است که حرارت سشوار را با توجه به جنس مو روی درجه متوسط یا گرم، تنظیم کنید. نوک موها را دور انگشتان خود بپیچید و اجازه دهید جرایت هوا به ریشه مو برسد. این کار را تا زمانی ادامه بدهید که موهایتان حدود 90 درصد خشک شود.

مرحله پایانی برای کاهش آسیب سشوار به مو

سشوار را روی دمای سرد تنظیم کنید و اجازه دهید موهایتان دوباره خنک شوند. سرد کردن موها و رساندن آن‌ها به دمای معمولی، از وز شدن موها جلوگیری می‌کند.  همچنین خنک شدن پوست سر، پس از این مدت، احساس خوبی را ایجاد خواهد کرد.

پس از اینکه خوب موها را خنک کردید، سشوار را خاموش کنید و اجازه دهید رطوبت باقی‌مانده در معرض هوا خشک شود.

پنج نکته اصلی برای مراقبت از مو

  1. هرگز موهای خیس را برس نزنید.
  2. موها را به‌طور طبیعی خشک نکنید، خیس‌ماندن طولانی، موها را ضعیف می‌کند.
  3. دمای سشوار شما باید بین 80 تا 100 درجه سانتی‌گراد باشد.
  4. خوب بخورید و ورزش کنید و از استرس دور بمانید. مو محصول جانبی چیزی است که می‌خورید. رژیم غذایی ضعیف مساوی است با موهای ضعیف. غذاهای حاوی آهن فراوان بخورید.
  5. هنگام خشک کردن با حوله، موها را نکشید. بهترین کار این است که حوله را بگذارید و بردارید.