۰ نفر

رییس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی وزارت آموزش و پرورش؛

اولیاء و معلمان تخلف ها در خصوص شهریه و دستمزد را به سامانه مشارکت گزارش کنند

۲۹ تیر ۱۴۰۱، ۹:۰۷
کد خبر: 654547
اولیاء و معلمان تخلف ها در خصوص شهریه و دستمزد را به سامانه مشارکت گزارش کنند

رییس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی وزارت آموزش و پرورش گفت: متناسب با امکانات هر مدرسه و اقدامات و عملکرد سال‌های گذشته آن‌ها، شهریه‌ها را نسبت به سال‌های گذشته افزایش داده ایم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محمود زاده گفت: افزایش شهریه مدارس بر اساس ماده ۱۵ قانون تاسیس مدارس، همه ساله از طریق شورای نظارتی در استان‌ها و مناطق انجام می‌ شود.

او گفت: برای تعیین شهریه، الگویی وجود دارد و متناسب با این الگو در اسفند سال گذشته بخشنامه‌های لازم را آماده کردیم. به تمامی همکاران در استان‌های کشور نیز ابلاغ کرده بودیم.

به گفته محمود زاده در این الگو تمامی موضوعات مربوط به امکانات، تجهیزات، فضا، حقوق معلمان، فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی مد نظر قرار داده شده اند.

او گفت: امسال از ۱۰۰ امتیازی که برای این مدارس در نظر گرفته ایم ۳۵ امتیاز را برای بهبود فعالیت‌های آموزشی و پرورشی در نظر گرفته و به دنبال کیفیت بخشی به این موضوع بودیم که تقریبا حدود ۴ ماه میان موسسین ، مدارس و کارشناسان ما که در وزارت خانه و مدارس حضور داشتند رد و بدل و بحث می‌شد.

او گفت: بعد این بحث‌ها به توافق رسیدیم متناسب با امکانات هر مدرسه و اقدامات و عملکرد سال‌های گذشته آن‌ها شهریه‌ها را نسبت به سال‌های گذشته افزایش دهیم.

او گفت: به همین خاطر، امسال نمی‌توانیم بگوییم که به عنوان مثال شهریه‌ها ۲۰ یا ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده اند. امسال تصمیم بر این بود که نسبت به عملکرد مدارس تصمیم گیری کنیم. با این کار هم تاب آوری مردم و هم نقطه نظرات موسسین را مد نظر قرار دادیم و شهریه‌ها را اعلام کردیم.

او گفت: ۲ نوع شهریه وجود دارند. یک شهریه ثابت است که به فعالیت‌های درسی و فوق برنامه‌ها مربوط می‌شود و دیگری بحث شهریه مکمل است و فوق برنامه‌های غیر درسی را شامل می‌شود.

با اعلام رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی فوق برنامه‌هایی که در متن شهریه‌های ثابت قرار داده شده اند، در مدارس اجباری هستند. به عنوان مثال، در دوران متوسطه ۳۵ ساعت آموزش است و ۷ ساعت نیز به عنوان فوق برنامه تعیین شده است که این‌ها شهریه ثابت هستند و با شهریه متغیر تفاوت دارد.

او گفت: شهریه مکمل شامل فعالیت‌های فرهنگی ، تربیتی ، تربیت بدنی و ورزش و حتی بعضی از مکمل‌های درسی و غیر درسی دیگر است که اجباری نیستند و کاملا اختیاری هستند. تمامی این موضوعات به تمامی مدارس ابلاغ شده است. با این کار امکان دارد شهریه ۲ مدرسه که کنار یکدیگر هستند به دلیل موارد مطرح شده با یکدیگر تفاوت داشته باشد. این موضوعات نیز به تمامی استان‌ها اعلام شده است.

محمود زاده گفت: از اولیاء نیز خواهش کردیم که هم برای شهریه ثابت و هم برای شهریه فوق برنامه‌ها، اطلاعیه های مدارس را چک کنند. باید شهریه‌های خود را متناسب با امکاناتی که در اختیارشان قرار می‌دهند، پرداخت کنند.

محمود زاده درباره تخلفات احتمالی بعضی مدارس درباره دریافت شهریه اضافی گفت: در سامانه مشارکت اعلام کرده ایم و هم معلمان می‌توانند اعتراض کنند که مثلا مدرسه کمتر از قراردادی که با ما دارد پرداخت می‌کند و اولیاء نیز می‌توانند اعتراض خود را درباره پرداخت شهریه‌ها اعلام کنند.

او گفت: اعتراضات را در قالب این سامانه حتما جواب می‌دهیم و به غیر از این نیز می‌توانند به ادارات آموزش و پرورش، مشارکت‌های مردمی و مدارس غیر دولتی در استان‌ها و ادارات ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات مراجعه کنند؛ کم و کاستی‌ها را بگویند و آن‌ها نیز حتما پیگیری خواهند کرد. وظیفه ما هم این است که با تمام وجود مشکلات اولیاء و دانش آموزان را برطرف کنیم.