۰ نفر

با حنا و قهوه موهایتان را خوش رنگ کنید

۲۲ تیر ۱۴۰۱، ۱۹:۱۷
کد خبر: 653087
با حنا و قهوه موهایتان را خوش رنگ کنید

برای رنگ کردن مو با حنا باید ابتدا ترکیبی از آب و حنا را آماده کرده و آن را به مدت چند ساعت نگهداری کنید. در این مطلب با سایر نکات مربوط به رنگ کردن مو با حنا آشنا خواهید شد.​

طریقه رنگ کردن حرفه ای مو با حنا و خواص آن

به گزارش اقتصاد آنلاین، معروف‌ ترین رنگ طبیعی و گیاهی حنا است که از درختی با همین نام چیده شده و ساییده می‌شود. رنگ حنا از زمان‌های گذشته به عنوان ماده‌ای طبیعی برای مصارف دارویی و زیبایی از جمله رنگ کردن موها، ناخن‌ها و تقویت مو در بین مردم رواج داشته است.

همانطور که می‌دانید حنا نیز مانند رنگ‌های دیگر در حین استفاده ممکن است پوست شما را رنگی کرده و رنگ آن بر روی پوست شما باقی بماند؛ پس برای رنگ کردن مو با حنا، باید نکاتی را در حین استفاده از آن رعایت کنید که در ادامه مقاله به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. علاوه بر این پیشنهاد می‌کنیم مقاله روش های پاک کردن حنا از روی مو، بدن و ناخن را نیز مطالعه کنید.

دیدگاه اشتباهی که اکثر خانم‌ها دارند این است که حتما حنا موها را به رنگ قرمز در می‌آورد؛ اما بهتر است بدانید که اگر این گیاه طبیعی با مواد دیگر ترکیب شود، می‌تواند طیف‌های گسترده‌ای از رنگ‌های مختلف را به وجود آورد.

حنا

روش رنگ کردن مو با حنا

۱. نصف پیمانه حنای پودر شده را با ¼ پیمانه آب گرم مخلوط‌ کنید. مواد به دست آمده را به خوبی مخلوط کنید تا خمیری شود. اگر مواد به دست آمده بیش از اندازه سفت شده بود، می‌توانید به آن آب اضافه کنید. پس از آن روی خمیر ایجاد شده را با نایلون بپوشانید و اجازه دهید تا به مدت ۱۲ ساعت در آن حالت باقی بماند. (خمیر حاصله به غلظت ماست در بیاید)

نکته: بهتر است برای این کار از مایعی اسیدی استفاده شود. برای مثال آبلیمو، چای جوشیده یا قهوه جوشیده شده مواد مناسبی هستند.

۲. حنا باید بین ۱۴ تا ۱۶ ساعت استراحت کند تا رنگ مورد نظر به وجود بیاید. اگر در فصل سرد هستید، ظرف خود را پشت بخاری یا شوفاژ قرار دهید؛ در غیر این صورت مایکرویو یا فر را ابتدا کمی گرم کرده و بعد یک ظرف آب داخل آن به جوش بیاورید. وقتی آب به جوش آمد آن را خارج کرده و ظرف حنا را داخل فضا قرار دهید و فر یا مایکرویو را خاموش کرده و درب آن را محکم ببندید. بهتر است دور ظرف را با پارچه گرم بپوشانید. 

نکته: توجه کنید که دمای فر نباید آن قدر زیاد باشد که حنا پخته شود، پایین‌ترین دما را انتخاب کرده و بعد از خارج کردن ظرف آب چند دقیقه صبر کنید تا دمای آن فروکش کند و بعد حنا را قرار دهید.

۳. موهای خود را بشویید و سپس خشک‌ کنید. توجه داشته باشید قبل از رنگ کردن مو با حنا، باید موهای خود را با شامپوی معمولی بشویید و خشک ‌کنید و از نرم کننده‌ها استفاده نکنید؛ زیرا نرم‌کننده‌ها حاوی روغن هستند که استفاده از آن‌ها قبل از رنگ کردن مو با حنا، موجب عدم جذب درست حنا می‌شود.

نکته: می توانید پس از حمام، کمی صبر کنید تا آب اضافی مو از بین رفته ولی مو کمی تر باشد. (مقدار تر بودن خیلی خیلی کم و در حد رطوبت ناچیز باشد.)

۴. خط موی خود را با روغن محافظت کنید. مقداری روغن نارگیل یا وازلین روی پیشانی، گوش و گردن (جاهایی که دوست ندارید با حنا رنگ شود) خود بمالید تا از تماس حنا با پوست و رنگ گرفتن آن جلوگیری شود.

۵. موهای خود را به گونه‌ای شانه و تقسیم کنید که گره‌ی موهایان باز شود. موهای خود را به ۲ قسمت مانند عکس زیر تقسیم کنید.

۶. حنا هرجایی بریزد رنگ می‌گیرد بنابراین لباس‌های کهنه خود را بپوشید و از حوله قدیمی استفاده کنید. حوله را روی شانه‌‌های خود بیاندازید و طوری آن را با گیره ببندید که گردن را بپوشاند. برای محافظت از دست نیز از دستکش استفاده کنید.

۷. حنا را به مقدار کمی از مو بزنید. از بالاترین سطح موها (کف سر) شروع به حنا زدن کنید. حدود ۵ سانتی‌متر از بالای عقب سر (عرض مو) انتخاب کنید و مقداری شانه بزنید. به‌اندازه ۱ قاشق غذاخوری حنا از ریشه تا انتهای موهای این قسمت بزنید. از آنجایی که حنا به‌ سادگی مالیده نمی‌شود، مطمئن شوید تمام موها به حنا آغشته شده‌اند.

۸. موهایی که حنا زده‌اید را چند بار بپیچانید و با گیره ببندید تا به راحتی بتوانید به ‌تمامی موهای خود حنا بزنید. (پیشنهاد: هر قسمت را بعد از حنا زدن پیچیده و به صورت حلزونی داخل مرکز سر جمع کرده و با گیره سفت کنید.)

۹. برای موهای باقی مانده مانند مرحله قبل، موها را به قسمت‌های کوچک تقسیم کنید و حنا بزنید. به هر ۲ طرف مو حنا بزنید. موها را به قسمت‌های ۵ سانتی تقسیم کنید. هر قسمتی که شروع به زدن حنا می‌کنید از قسمت بالایی شروع کرده و به قسمت‌های پایین‌تر همان‌جا بروید تا زمانی که تمام موها را حنا بگیرد. هر دسته از مویی که حنا زدید را مانند مرحله قبل بپیچانید و ببندید.

۱۰. از آنجایی که قسمت ریشه مهم است بعد از حنا گذاشتن روی طول مو، قسمت ریشه را مجددا حنا بگذارید.

۱۱. بعد از تمام شدن و بستن تمامی موها به خط مو برگشته و حنای بیشتری را در این قسمت بزنید. هرجایی که احساس می‌کنید حنا کم است دوباره آنجا را حنا بزنید.

۱۲. وقتی کل موها را حنا زدید، مقدار اضافه‌ی آن را روی کل سر ریخته و بدون فشار آوردن روی مو را صاف کنید.

۱۳. روی موهای خود را با نایلون بپوشانید. کل موی خود را با نایلونی بزرگ بپوشانید (به جز گوش‌ها) و و روی آن کلاه حوله‌ای یا پارچه‌ای قرار دهید.

۱۴. حنا را گرم نگه‌ دارید و بگذارید کار خود را انجام دهد. عموما حنا به ۲ تا ۴ ساعت زمان نیاز دارد. هرچقدر که بیشتر حنا روی مو بماند؛ عمیق‌تر و تاثیر آن بیشتر می‌شود. حواستان باشد حنا را گرم نگه‌دارید و اگر بیرون از خانه می‌روید کلاه بگذارید. تا ۶ ساعت می‌توانید حنا را روی مو بگذارید. (حتی المقدور تمام شب روی سر شما بماند.)

۱۵. زیر دوش، حنا را آبکشی کرده و به موی خود نرم ‌کننده بزنید تا حنا شل شود. تا زمانی که تمام حنا از مو جدا شود به آبکشی ادامه دهید.

۱۶. وقتی کار شستن مو تمام شد روی مو مقداری کرم مخصوص مو یا مرطوب کننده مو بزنید و به مدت ۱۰ دقیقه به خوبی آن را ماساژ دهید تا جذب شود.

۱۷. چند روز صبر کنید تا رنگ شکل بگیرد. حنا به ۴۸ ساعت زمان برای شکل‌گیری رنگ نیاز دارد. در ابتدای رنگ کردن؛ موها بسیار روشن به رنگ نارنجی هستند و با گذشت چند روز رنگ عمیق‌تر می‌شود که حالت نارنجی کمتری دارد.

۱۸. حنا یک رنگ دائمی است و نیاز به نگرانی برای پاک شدن ندارد. برای به دست آوردن رنگ عمیق‌تر می‌توانید دوباره حنا به موی خود بزنید.

حواستان باشد در هنگام رنگ کردن ریشه‌های مو حنا را به همان مقدار که در هنگام زدن اولین حنا صبر کرده‌اید صبر کنید.

فواید حنا برای موهای سر

حنا خاصیت آنتی باکتریایی و ضد قارچی دارد.

اگر موهای شما بی‌دلیل دچار ریزش شده است و یا به هر دلیل زیر و شکننده یا نازک و ضعیف شده است، با حنا گذاشتن می‌توانید علاوه بر جلوه دادن به آن، موهای خود را نیز تقویت کنید. 

اگر پودر حنا در یخچال نگهداری شود، تاثیر خود را از دست می‌دهد.

به طور متوسط برای خلاص شدن از شر موهای خاکستری باید ترکیب حنا را در سه الی چهار هفته استفاده کرد.

همانطور که می‌دانید استفاده از رنگ‌های مصنوعی، عوارض جانبی بسیاری دارد. به همین منظور توصیه می‌شود تا جایی که می‌توانید از رنگ موهای طبیعی استفاده کنید.

یکی از ویژگی‌های مثبت حنا این است که می‌تواند موهای شما را نرم کند. این ماده همانند یک مرطوب کننده برای پوست عمل می‌کند.

زنانی که بعد از رنگ مو با خشکی، سوزش و خارش پوست مواجه می شوند، بهتر است برای یکبار هم که شده به رنگ کردن مو با حنا اقدام کنند و خواص آن بهره ببرند.

نکات مهم حنا گذاشتن روی مو

توجه داشته باشید که بهتر است قبل از حنا گذاشتن مو، ۶ ماه از رنگ‌کردن مو با مواد شیمیایی خودداری کنید.

برای آنکه حنا گذاشن روی موی شما نتیجه بهتری داشته باشد اول از همه باید حنای مرغوب و تازه تهیه کنید. حنای بسته‌بندی شده و حنای هندی معمولا مناسب این کار نیستند و ممکن است حتی به موی شما آسیب هم برسانند.

همانطور که گفته شد، حنا هرجایی بریزد رنگ می‌گیرد! (برای استفاده از حنا می‌توانید از ظرف سرامیک، فلزی یا پلاستیک استفاده کنید ولی به جز این موارد حنا روی لباس و پارچه و… ایجاد لک می‌کند. پس هنگام استفاده هم از دست‌کش استفاده کرده و هم حواستان به وسایل خانه باشد.)

اضافه کردن قهوه‌ی دم شده به حنا باعث می‌شود رنگ حنا تیره‌تر شود و اضافه‌کردن آب، حنا را روشن‌تر می‌کند.

رنگ کردن مو با حنا نه تنها موجب تغییر رنگ موهای شما شده بلکه برای موهایتان خاصیت دارد زیرا یک ماده طبیعی است.

رنگ حنا با توجه به رنگ موی پایه می‌تواند از هایلایت زرشکی تا قرمز روشن تغییر پیدا کند. در واقع هرچه موهای شما به رنگ بلوند یا سفید نزدیک‌تر باشد رنگ نارنجی حنا بیشتر جلوه می‌کند و برعکس هرچه موی شما تیره و رو به مشکی باشد درخشش قرمز رنگ کمتری روی موی شما دیده خواهد شد.  

پودر حنا باید در یک مکان تاریک و سرد همچون قفسه‌های کابینت نگهداری شود زیرا نور می‌تواند قدرت آن را از بین ببرد.

قبل از رنگ کردن کل مو، مقدار کمی از مو را رنگ بزنید و چند روز صبر کنید و ببینید که از رنگ آن خوشتان می‌آید یا خیر.

۶ ماه قبل و ۶ ماه بعد از حنا زدن فر و صاف کردن مو پیشنهاد نمی‌شود.

اگر بعد از حنا زدن از وسمه استفاده کنید رنگ موی شما سیاه می‌شود. (وسمه را می‌توانید از عطاری‌ها تهیه کنید.)

مخلوط حنا و وسمه رنگ قهوه‌ای تیره و زیبایی به موهای شما می‌دهد.

اگر مخلوط حنا خیلی سفت شد به آن کمی ماست اضافه کنید.

در صورت تمایل موها را بدون گیره زدن و تنها با فشار دست در مرکز سر فیکس کنید.

بعد از قرارگیری حنا روی سر، حنا سفت شده و به حالت کلوخی شروع به ریختن می‌کند. پس بهتر است بعد از قرار دادن کلاه پلاستیکی روی سر، آن را با پارچه‌ای بسیار محکم ببندید.