۰ نفر

سازمان هواشناسی هشدار داد؛

بارش تگرگ تابستانی در برخی مناطق

۲۰ تیر ۱۴۰۱، ۱۱:۲۸
کد خبر: 652227
بارش تگرگ تابستانی در برخی مناطق

سازمان هواشناسی از رشد ابرهای همرَفتی در برخی استان‌ها خبر و نسبت به سیلابی شدن رودخانه‌های فصلی، آب‌گرفتگی و جاری شدن رواب‌آب هشدار صادر کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی طی سه روز آینده در جنوب سیستان و بلوچستان، برخی مناطق هرمزگان، جنوب کرمان و جنوب استان فارس در ساعات بعدازظهر و شب رگبار، رعدوبرق، وزش باد باد شدید موقتی گاهی گردوخاک و در مناطق مستعد بارش تگرگ پیش‌بینی می‌شود.

پنجشنبه و جمعه این وضعیت در جنوب سیستان و بلوچستان پیش‌بینی می‌شود. طی ۵ روز آینده همچنان در برخی مناطق نیمه شرقی کشور و بخش‌هایی از مرکز وزش باد شدید گاهی گردوخاک پیش‌بینی شده است.

در این مدت به‌سبب تشکیل متناوب گردوخاک روی عراق در برخی مناطق غرب، جنوب غرب و جنوب کشور نیز گاهی گردوخاک پیش‌‌بینی می‌شود.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی طی سه روز آینده شرق دریای عمان و تنگه هرمز مواج پیش‌بینی شده است.

توصیف سامانه اول: رشد ابرهای همرَفتی همراه با رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، گردوخاک (به‌ویژه در ساعت بعدازظهر و اوایل شب) و احتمال تگرگ

نوع مخاطره: رگبار باران، رعدوبرق و تندباد لحظه‌ای، گردوخاک و در مناطق مستعد احتمال تگرگ

منطقه اثر:

دوشنبه ۱۴۰۱/۰۴/۲۰: نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان و هرمزگان.

اثر مخاطره: جاری شدن رواناب و آبگرفتگی معابر، سیلابی شدن رودخانه‌های فصلی، صاعقه، خسارت در اثر باد شدید لحظه‌ای همراه با خیزش گردوخاک موقت و کاهش شعاع دیدو احتمال اختلال در پرواز

توصیه: اجتناب از تردد و اسکان در حاشیه و بستر رودخانه‌های فصلی، عدم صعود به ارتفاعات، عدم پارک خودرو ها در کنار درختان فرسوده، عدم پرواز با هواپیماهای سبک و بالگرد، آمادگی دستگاه‌های امدادی، راهداری، شهرداری و وازرت نیرو.

*توصیف سامانه دوم: وزش باد شدید همراه با گردوخاک و نفوذ گردوغبار

نوع مخاطره: خیزش گردوخاک، نفوذ گردوغبار و وزش باد شدید

منطقه اثر: شمال سیستان و بلوچستان، نوار شرقی خراسان جنوبی، خوزستان، ایلام، کرمانشاه.

اثر مخاطره: خیزش گردوخاک، کاهش شدید شعاع دید و کیفیت هوا، احتمال خسارت به تاسیسأت حساس به گردوخاک و صنعت کشاورزی و تاخیر یا احتمال لغو پرواز

توصیه: اجتناب از فعالیت در فضای باز، احتیاط در تردد بویژه در خارج از شهرها، آمادگی دستگاه‌های امدادی و فرمانداری‌ها و اجتناب از پرواز با بالگرد و هواپیماهای سبک.