۰ نفر

کدام اشتباهات در زندگی مشترک قابل بخشش اند و کدام نه؟

۲ تیر ۱۴۰۱، ۱۴:۲۷
کد خبر: 647180
کدام اشتباهات در زندگی مشترک قابل بخشش اند و کدام نه؟

همه ی ما در زندگی مرتکب اشتباه میشویم. اما زمانیکه شریک زندگیمان اشتباهاتی انجام میدهد، بخشش و فراموشی کار راحتی نیست. در واقع بخشش اشتباه همسر به همان اندازه برای زندگی ضروری است که عشق و اعتماد اهمیت دارد. بخشش و گذشت میتواند قدرت مخرب اختلافات و مشکلات زناشویی را کاهش دهد.

کدام اشتباه همسر را میتوان بخشید و کدام یک را نمی توان؟

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ فراموش نکنید که اگر در زندگیتان قادر به بخشش نباشید، مشکلات غیر قابل حل مانند یک تومور سرطانی ریشه دوانده و بنیان زندگی شما را هدف قرار میدهند. لذا برای داشتن یک‌ زندگی پایدار و باثبات باید بخشش را یاد بگیرید. زیرا بدون آن صمیمیت، اعتماد و دوستی زن و شوهر متحمل آسیب های جبران ناپذیری میشود. با توجه به اهمیت این موضوع در ادامه به بررسی روش هایی برای بخشش همسر میپردازیم:

این اشتباهات همسرتان را هرگز نبخشید!!

۱. تفسیرهای مثبت را در نظر بگیرید

همیشه بیشتر از یک راه برای تفسیر موضوعات وجود دارد. با این حال ما عادت داریم بدترین توضیحات و ‌تفاسیر را در نظر بگیریم. برای بخشش همسر کافی است کارهای او را با دید مثبت نگاه کنید. شاید او قصد بدی نداشته و شما موضوع را بد متوجه شدید. بدین ترتیب بخشیدن و فراموشی راحت تر میشود.

۲. خودتان را جای همسرتان بگذارید

سعی کنید احساسات همسرتان را درک کنید. برای این کار کافی است خودتان را جای او بگذارید. ببینید دلیل انجام این اشتباهات چیست؟ اگر شما به جای او مرتکب اشتباه شده بودید، نیاز داشتید همسرتان شما را ببخشد؟ اگر چنین است پس همسرتان را کمتر تحت فشار بگذارید و او را ببخشید. این روش دیدی متفاوت به شما می دهد و به شما کمک می کند تا وضعیت را فقط از دید او ببینید. شاید در نهایت حق را به او دادید و از اشتباهاتش گذشتید.

۳. بخشش فرصتی برای سنجیدن شما است

ممکن است اشتباهات همسرتان تاثیرات عمیقی روی شما بگذارد. این تاثیرات مثل ظاهر شدن زخم های قدیمی است. هر چند این اتفاق ناخوشایند است اما فرصتی برای رشد و قوی تر شدن در اختیار شما میگذارد. قدرتی که تنها با بخشش اشتباه همسر به دست میاورید. پس این فرصت را غنیمت شمرده و از آن به نحو احسن استفاده کنید.

۴. به نکات مثبت زندگی مشترکتان فکر کنید

یکی از مهم ترین نکات برای بخشش همسر این است که از خود بپرسید آیا زندگی مشترک ما ارزش نجات دادن دارد؟ پاسخ به این سوال از آن جهت مهم است که وقتی همسرتان شما را ناراحت میکند، خودبخود این احساس به وجود میاید که ازدواج ما شکست خورده است و هرگز اوضاع مثل سابق نمیشود. برای رفع این مشکل بهتر است خصوصیات مثبت همسرتان را به خودتان یادآوری کنید. این کار به چشم پوشی اشتباهات و گذشت از خطای همسر کمک میکند.

۵. عصبانیت خود را کنترل کنید

خودداری از آسیب و عصبانیت نوعی قدرت است. این قدرت می تواند احساس خوبی داشته باشد. عصبانیت شما می تواند به عنوان راهی برای دستیابی به خواسته های شما مورد استفاده قرار گیرد. اما وقتی این عصبانیت ادامه دار شود، بخشش خطای همسر را سخت تر میشود. علاوه بر این اگر همواره همسرتان را مورد غضب قرار دهید، این کار شما عادی میشود و تضمینی برای اجتناب از انجام دوباره اشتباهات وجود ندارد. این امر همچنین تعادل بین شما را به طور دائمی بر هم می زند، و این منجر به کینه توزی و درنهایت از بین رفتن رابطه می شود.

۶. مطمئن شوید همسرتان اشتباهاتش را تکرار نمیکند

اگر همسرتان ماه ها پیش کار اشتباهی انجام داده و از آن زمان تاکنون چنین کاری نکرده است، بر این نکته تمرکز کنید که او به اندازه کافی مراقب رفتارش بوده تا اشتباه گذشته خود را تکرار نکند. بخشی از توانایی گذشت و بخشش در زندگی مربوط به این است که بدانید شریک زندگیتان به اشتباه خود پایان داده است. در واقع تعهد داده است که بر روی خلق و خوی خود کار کند، و در صدد جبران اشتباهاتش است. هنگامی که این رفتار مربوط به گذشته باشد و تکرار نشود، روند کار برای بخشش می تواند به طور جدی آغاز شود.

۷. به اشتباهات خودتان هم توجه کنید

بخش مهمی از بخشش این است که هر دو شریک زندگی به چگونگی مشارکت در این مشکل و چگونگی حل آن نگاه کنند. در واقع ممکن است شما هم تا حدی در اشتباهات همسرتان دخیل باشید. یا علت این اشتباهات رفتار شما باشد. لذا وقتی به دنبال راهی برای بخشش همسرتان هستید به این فکر کنید که چقدر در بروز این مشکلات مقصرید. اشتباهات همسرتان چقدر به طرز رفتار شما بستگی دارد؟ پاسخ به این پرسش ها بخشش و گذشت را راحت تر میکند.

سرانجام به یاد داشته باشید، وقتی می بخشید، به این معنی نیست که اتفاقی نیفتاده است. این بدان معناست که شما تصمیم گرفته اید که از خطاهایتان عبور کنید و آینده پبهتری را رقم بزنید.

چگونه از همسرمان طلب بخشش کنیم؟

تا اینجا درباره نحوه برخورد با اشتباهات همسر حرف زدیم و روشهای بخشش را بررسی کردیم. اما موضوعی که باقی میماند این است که اگر خودمان مرتکب اشتباه شدیم چگونه از همسرمان طلب بخشش کنیم. برخی از مهم ترین راه های طلب بخشش از همسر به قرار زیر است:

اعتماد همسرتان را جلب کنید

احساسات همسرتان را جدی بگیرید. به همسرتان فرصت دهید تا با اشتباهات شما کنار بیاید. در این مدت به او محبت کنید و صبور باشید. هرگز او را مجبور به کاری نکنید و حساسیت کمتری نشان دهید. تا درنهایت خودش درباره این موضوع تصمیم بگیرد.

کاری برایش انجام دهید

اگر به دنبال این هستید صداقت و پشیمانی خود را به همسرتان نشان دهید، سعی کنید کاری برایش انجام دهید. لازم نیست حتما کار سخت و عجیب غریبی باشد. همین که او را به یک نوشیدنی دعوت کنید، شیرینی مورد علاقه اش را برایش بپزید و… کفایت میکند.

کاملا صادق باشید

وقتی با همسرتان با صداقت رفتار کنید و دلیل اشتباهات خود را برایش شرح دهید، بخشش اشتباه همسر برای طرف مقابل کار آسان تری خواهد بود. با این کار احساس بهتری پیدا میکند و از عصبانیت او جلوگیری میکنید.

بعضی افراد برای توجیه اشتباهات خود سعی میکنند همسرشان را مقصر جلوه دهند. با این کار نه تنها گذشت و فراموشی را سخت تر میکنید بلکه همسرتان را هم تحقیر کرده اید. اشاره به نقص همسرتان برای بهتر نشان دادن ظاهر خود تنها ضرر به دنبال دارد.

اشتباه خود را کوچک جلوه ندهید

برای بخشیده شدن سعی نکنید گناه خود را کمرنگ جلوه دهید. بلکه به جای بی اهمیت نشان دادن اشتباهات، آنها را بپذیرید. به یاد داشته باشید غیر از خود شما هیچ کس مسئول رفتار شما نیست و مهم نیست که از نظر شغلی، مالی و… در چه وضع بدی هستید. ما افرادی عاقل و بالغ هستیم، کاری که می کنیم و نحوه رفتار با دیگران همیشه انتخاب ماست.

به دنبال جبران باشید

سعی کنید طلب بخشش شما واقعی باشد. برنامه ای در ذهن داشته باشید که اشتباهات خود را جبران کنید. جبران آسیبی که وارد کردید بهترین راه برای طلب بخشش و گذشت در زندگی مشترک است.

تغییرات خود را نشان دهید

راهی برای نشان دادن پشیمانی خود پیدا کنید مثلا به او بگویید: من می فهمم که یک معذرت خواهی کار بیهوده ای به نظر می رسد، بنابراین می خواهم بدانی که نظر قلبی من تغییر کرده است و من سعی میکنم بهتر رفتار کنم. یا با اهدای یک دسته گل بگویید: اینها فقط گل نیستند بلکه یک تلاش کوچک برای نشان دادن این است که چقدر دوستت دارم.

همین حرکات کوچک میتواند کلید گذشت باشد و تاثیر بسیار خوبی روی رابطه شما بگذارد. اما فراموش نکنید که گذشت کردن در زندگی مشترک یکی از اصول مهم و حیاتی برای تداوم زندگی است. لجبازی و یک دندگی تنها اوضاع را بدتر میکند. پس چه خودتان مرتکب اشتباه شدید و چه شریک زندگی، به دنبال یک فرصت برای جبران باشید. حتی اگر دل شکسته و ناراحت هستید این فرصت جبران را به زندگیتان بدهید.