۰ نفر

۵ اشتباه در درست کردن جوجه کباب + فوت و فن خوشمزه شدن

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۵:۲۹
کد خبر: 635214
۵ اشتباه در درست کردن جوجه کباب + فوت و فن خوشمزه شدن

جوجه کباب یکی از خوشمزه‌ترین غذا‌های ایرانی است که درست کردن آن بر خلاف انتظارتان کار ساده‌ای نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین، جوجه کباب یکی از معروف‌ترین غذا‌های ایرانی است که طرفداران بسیار زیادی دارد. بسیاری از افراد هنگامی که به گردش می‌روند جوجه کباب درست می‌کنند. اگر شما نیز از این دسته هستید مراقب باشید که این اشتباهات را مرتکب نشوید.

طرز تهیه جوجه کباب خانگی به سبک رستورانی

جوجه کباب را می‌توان به روش‌های مختلفی تهیه کرد. از رایج‌ترین روش‌های پخت این غذا می‌توان به پخت جوجه در تابه و پخت در فر اشاره کرد. برای جلوگیری از بوی زهم گوشت مرغ آن را برای چند ساعت با سسی مخصوص مخلوط کرده و کباب می‌کنند.

سس رایج جوجه کباب متشکل از آبلیموی تازه، فلفل سیاه، نمک، زعفران دم‌کرده، پیاز و سایر ادویه جات است. این کباب خوشمزه سس‌های دیگری نیز دارد که با توجه به ذائقه خود می‌توانید از آن استفاده کنید. در ادامه مقاله با طرز تهیه چند مدل از این سس‌ها آشنا می‌شوید.

  • زمان آماده‌سازی: ۴ ساعت
  • زمان پخت: ۱۵ دقیقه
  • مجموع کل زمان: ۴ ساعت و ۱۵ دقیقه
  • انرژی: ۲۴۰ کالری
  • تعداد وعده: ۴

مواد لازم برای تهیه جوجه کباب خانگی

  • مرغ: ۱ عدد متوسط
  • پیاز: ۲ عدد بزرگ
  • آبلیمو: ۵ قاشق غذاخوری
  • ماست چکیده:۱۰۰ گرم
  • زعفران دم کرده: ۴ قاشق غذاخوری
  • کره: ۱۰۰ گرم
  • نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به مقدار لازم
  • روغن زیتون: ۴ قاشق غذاخوری
  • فلفل دلمه‌ای: ۱ عدد

مراحل تهیه جوجه کباب

  1. برای پخت جوجه کباب ابتدا مرغ‌ را با دقت شسته و پوست‌ اضافی آن را جدا کنید.
  2. برای تهیه جوجه بدون استخوان سینه مرغ را به تکه‌های کوچک تقسیم کنید. برای جلوگیری از به هم ریختگی گوشت مرغ از چاقویی تیز استفاده نمایید. برای جوجه با استخوان نیز قسمت‌هایی مانند ران، کتف و بازو را جدا کنید.
  3. پس از خرد کردن مرغ آن را در یک کاسه بزرگ بریزید. پیازها را به همراه فلفل دلمه‌ای به صورت خلالی خرد کرده و لابلای تکه‌های مرغ قرار دهید.
  4. در این مرحله روغن زیتون را به کاسه اضافه کنید. سپس آبلیمو را به همراه نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، ماست چکیده و زعفران دم‌کرده به کاسه حاوی گوشت مرغ اضافه کنید.
  5. مواد کاسه را با دست به خوبی با یک‌دیگر مخلوط کنید و سپس در کاسه را به وسیله سلفون بپوشانید.
  6. مواد جوجه کباب را حداقل به مدت ۲ ساعت در یخچال نگه‌داری کنید. این کار جهت طعم‌دار شدن گوشت مرغ انجام می‌گیرد.
  7. پس از طعم‌دار شدن مرغ، قطعات مرغ را بر روی تخته گوشت قرار داده و سپس قطعات بدون استخوان را در کنار هم و قطعات استخوان دار را نیز کنار یکدیگر به سیخ بکشید. توجه داشته باشید که زمان پخت قسمت‌های استخوانی مانند کتف و بال با سایر قسمت‌ها متفاوت است. بنابراین حتی‌الامکان این قسمت‌ها را به صورت جداگانه به سیخ بزنید.
  8. در این مرحله می‌بایست منقل زغال را آماده کنید. پس از روشن شدن منقل سیخ‌ها را بر روی منقل بچینید. اجازه دهید کباب‌ها کمی خودشان را بگیرند. سپس آن‌ها را به صورت متداوم بچرخانید تا به طور یکنواخت پخته شوند.
  9. حین پخت جوجه‌ها سس کره را آماده کنید. برای خوشمزه‌تر شدن جوجه کباب‌ها کره را ذوب کرده و باقی‌مانده زعفران دم‌کرده را به آن اضافه کنید.
  10. سس جوجه را به وسیله قلم موی تمیز بر روی جوجه‌ها بمالید.
  11. پس از پخت کامل جوجه کباب آن را از روی منقل برداشته و روی یک دیس بزرگ قرار دهید. جوجه‌ها را با دست نگه داشته و سپس سیخ را به بیرون بکشید. برای سهولت انجام این کار می‌توانید از تکه‌ای نان استفاده کنید.
  12. جوجه کباب را به همراه نان یا برنج سرو و نوش جان نمایید.

اما 5 اشتباهی که در درست کردن جوجه کباب نباید مرتکب شوید:

1. اول آبلیمو و نمک نزنید: 

قبل از اضافه کردن آبلیمو و نمک ابتدا روغن به آن اضافه کنید تا جوجه‌ها با روغن کاور شوند و بعد آبلیمو و نمک بزنید. به این شکل جوجه‌ها هرگز بعد از پخت خشک نمی‌شوند.

2. هرگز پیاز را رنده نکنید: 

اگر پیاز را رنده کنید به تکه‌های جوجه می‌چشبند و در هنگام کباب کردن پیاز‌ها سیاه می‌شوند و شما فکر می‌کنید جوجه آماده است درحالی که جوجه خام است و از طرفی دیگر پیاز‌ها نیز مرغ را تلخ می‌کنند. بهتر است جوجه پیاز را خلالی کنید.

3. زعفران را با موادقاطی نکنید: 

هرگز زعفران دم شده با دیگر مواد ترکیب نکنید در این صورت فقط مواد جوجه رنگ می‌گیرد و جوجه رنگ کمی دارد. بلکه بهتر است زعفران را در ابتدا به سطح مرغ بزنید و بگذارید یک ساعت استراحت کند و سپس مابقی مواد را اضافه کنید.

4. از ادویه‌ها غافل نشوید:

مرغ ذاتا دارای بوی نامطبوعی است که اضافه کردن پیاز و زعفران تا حد زیادی این بو را می‌گیرد با این حال اضافه کردن ادویه‌هایی مانند پودر سیر و فلفل سیاه و پودر پیاز می‌تواند طعم جوجه‌ها را خوشمزه کند.

5. کره را جایگزین روغن مایع نکنید: 

کره در اثر سرما سفت می‌شود حتی اگر ان را گرم کنید، اما مرغ سرد است و در نهایت موادجوجه در یخچال قرار می‌گیرد و هیچ تاثیری بر روی نرم ماندن جوجه‌ها ندارد در نهایت اگر بخواهید می‌توانید برای عطر و طعم آن یک قاشق کره آب شده به جوجه‌های پخته شده اضافه کنید.

فوت و فن خوش مزه شدن جوجه کباب

اگر می خواهید جوجه کباب شما خشک و سفت نشود و مانند رستوران ها نرم و خوشمزه باشد ، حتما مقدار آب لیمو ترش موجود در جوجه کباب را با دقت اضافه کنید و از اضافه کردن آب لیمو ترش زیاد خودداری کنید زیرا گوشت مرغ را سفت می کند.

اضافه کردن آبلیموی زیاد علاوه بر اینکه باعث سفت شدن جوجه کباب می شود باعث می شود طعم جوجه کباب شما بیشتر از اینکه شبیه جوجه کباب باشد شبیه جوجه ترش شود و به طور کل ماهیت کباب شما زیر سوال برود

نکته دیگر اینکه حتما قبل از اضافه کردن مواد طعم دهنده ، روغن زیتون ( یا روغن مایع ) را به گوشت مرغ اضافه کنید و گوشت را به خوبی با روغن مخلوط کنید تا روغن به طور کامل گوشت را کاور کند، سپس دیگر مواد را اضافه کنید.

جوجه کباب با سس مایونز

یکی از موادی که برای طعم دار کردن جوجه کباب استفاده می شود سس مایونز می باشد. برای مقدار مواد بالا یک فنجان سس مایونز را به همراه ۲ قاشق غذاخوری ماست چکیده مخلوط کرده و به همراه دیگر مواد برای طعم دار کردن جوجه ها استفاده می کنیم. با این کار طعم جوجه کباب متفاوت تر می شود و ممکن است همه دوست نداشته باشند، پس حتما قبل از اینکه برای مهمانان خود با این روش جوجه کباب درست کنید طعم آنرا تست کنید!

جوجه کباب کاری

یکی دیگر از روش های طعم دار کردن گوشت مرغ برای تهیه جوجه کباب استفاده از ادویه کاری است که باعث می شود طعمی متفاوت را تجربه کنیم. جوجه کباب کاری به دلیل استفاده از ادویه های فراوان به جوجه کباب هندی هم شهرت دارد.