۰ نفر

سبک زندگی از بیماری قلبی جلوگیری می کند؟

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۸:۲۳
کد خبر: 634996
سبک زندگی از بیماری قلبی جلوگیری می کند؟

نتایج یک تحقیق نشان داده است که سبک زندگی سالم در بزرگسالی برای مراقبت از بیماری قلبی نسبت به دوران کودکی اهمیت کمتری دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از  باشگاه خبرنگاران، نتایج یک تحقیق نشان داده است که حدود دوسوم از علت تاثیر یک نوع انسداد عروق کرونر ناشی از دوران ابتدایی زندگی و دوران کودکی است؛ در حالی که یک‌سوم به‌دلیل انتخاب سبک زندگی بزرگسالان مانند سیگار کشیدن است.

محققان به‌ دنبال علت اصلی انسداد شدید شریان‌های کرونری بودند که می‌تواند تامین اکسیژن به عضله قلب را متوقف کند. آنان روی پلاک‌های نرم غیر کلسیفیه که به‌سرعت تشکیل می‌شوند و احتمال بیشتری دارد از هم بپاشند و منجر به حمله قلبی شوند، نسبت به انسدادهای دشوارتر که زمان بیشتری طول می‌کشد تا ایجاد شوند، تمرکز کردند.

دکتر آدام دومونکوس تارنوکی، محقق این تحقیق و رادیولوژیست در دانشگاه سملوایز در بوداپست مجارستان، گفت: این پلاک‌های چربی خطرناک‌تر هستند زیرا می‌توانند راحت‌تر جدا شوند و منجر به انسداد حاد کرونری و حملات قلبی شوند. پلاک‌های کلسیفیه اگرچه می‌توانند باعث تنگی عروق کرونر نیز شوند اما چندان مستعد ایجاد حوادث حاد قلبی نیستند.

محققان دریافتند عواملی مانند دوران ابتدایی زندگی و پیشینه خانوادگی و اجتماعی ۶۳ درصد در شکل‌گیری بیماری‌های قلبی تاثیر داشت. موارد مرتبط با سبک زندگی ناسالم بزرگسالان مانند سیگار کشیدن، مصرف الکل و کم‌تحرکی در گروهی به‌ نام عوامل محیطی منحصر به‌ فرد دسته‌بندی شد و تنها ۳۷ درصد از این خطر را به خود اختصاص داد.  

در مجموع ۹۸ جفت دوقلو بین ۴۵ تا ۶۵ سال مورد مطالعه قرار گرفتند که شامل ۶۰ جفت دوقلوهای همسان و ۳۸ جفت دوقلوهای غیرهمسان بودند. از هر دوقلو خواسته شد پرسشنامه مفصلی در مورد دوران ابتدایی زندگی، پیشینه خانوادگی و سبک زندگی خود تکمیل کند.

این پرسشنامه شامل پاسخ دادن به سوالاتی بود از جمله اینکه کجا بزرگ شده‌اند؛ رژیم غذایی آنان در دوران کودکی چگونه بوده است؛ آیا والدین‌شان بیماری داشته‌اند و آیا اکنون سیگار می‌کشند یا به‌ طور منظم ورزش می‌کنند یا خیر. سپس دانشمندان سی‌تی اسکن قلب را روی هر فرد انجام دادند تا  تشکیل پلاک‌ها در شریان‌های کرونر آنان را نشان دهد.

این تحقیق همچنین نشان داد ژنتیک بیشترین نقش را در ایجاد پلاک‌های کلسیفیه شکل کمتر خطرناک انسداد عروق کرونر بازی می‌کند.

دکتر دیوید لازلو تارنوکی، یکی از محققان این تحقیق و برادر دوقلوی دکتر آدام دومونکوس تارنوکی، افزود: مداخلات اولیه در سبک زندگی می‌تواند ارتباط قابل توجهی در پیشگیری از بیماری‌های عروق کرونر داشته باشد.

در حالی که آنان دریافتند پلاک‌های غیر کلسیفیه بیشتر ناشی از دوران ابتدایی زندگی است اما این موضوع در مورد پلاک‌های کلسیفیه که به شدت تحت تاثیر ژنتیک است، صادق نیست.

دانشمندان می‌گویند که ۵۸ درصد از نمره کلسیفیکاسیون(تجمع بیش از حد کلسیم در شریان‌ها) عروق کرونر و ۷۸ درصد از حجم پلاک کلسیفیه شده به‌ صورت ژنتیکی تعیین شده است.

دکتر پال موراویچ هوروات، مدیر مرکز تصویربرداری پزشکی در دانشگاه سملوایز بوداپست و رهبر این تحقیق، بیان کرد: از نتایج تحقیقات قبلی مشخص شده ژنتیک تاثیر زیادی بر تشکیل پلاک‌های کلسیفیه دارد اما اطلاعات کمتری در مورد وراثت‌پذیری حجم پلاک غیر کلسیفیه وجود داشته است.

وی تاکید کرد: هدف از پژوهش ما بررسی نقش ژنتیک در مقابل عوامل محیطی رایج و منحصر به‌ فرد در ایجاد پلاک‌های کلسیفیه و غیر کلسیفیه با استفاده از آنژیوگرافی برش‌نگاری کامپیوتری کرونر در جفت‌های دوقلو بالغ بدون بیماری شناخته شده عروق کرونر بود.

نتایج این تحقیق در مجله Circulation: Cardiovascular Imaging منتشر شده است.