۰ نفر

با عدس یک کتلت خوشمزه بپز!

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۰:۲۴
کد خبر: 632345
با عدس یک کتلت خوشمزه بپز!

معمولا وقتی نام کتلت شنیده میشود این به ذهن مخاطب القا می شود که در این غذا از گوشت استفاده شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ کتلت عدس را در زمره کتلت های گیاهی می توان قرار داد .اما این کتلت بر خلاف بسیاری از کتلت های روزمره عاری از گوشت است و می توان آن را یک غذای گیاهی نامید.

کتلت را در واقع می توان نوعی غذای سریع دانست که با مواد کم و در دسترس به راحتی می توان تهیه کرد.این نوع غذا معمولا در هنگام شام ، برای میان وعده و در سفره های ماه رمضان ایده بسیار خوبی می تواند باشد.

شاید بسیاری از افراد علاقه ای به عدس نداشته باشند و ترجیح دهند که نوع دیگری از این غذا را تست کنند اما باید بدانید که عدس به دلیل خاصیت های فراوانی که دارد حتما باید در برنامه غذایی گنجانده شود حال به انواع مختلف مثلا در کنار برنج به عنوان یک نوع سوپ و یا هر چیز دیگر.

البته می توان مزیتی را برای این نوع کتلت در نظر گرفت و آن این است که پس از پخت عدس باید کاملا له شود و دانه های آن معلوم نخواهد شد همین عامل می تواند گزینه خوبی خوبی باشد تا مادران خانه با کمی حوصله یک غذای مقوی و سالم را به فرزندان خود بدهند.

از مهمترین خواص عدس پایین آوردن کلسترول است. عدس‌ حاوی فیبر محلول است که می‌تواند کلسترول خون را کاهش دهد. LDL (لیپو پروتئین کم‌چگال) یا همان کلسترول بد عامل اصلی سفت شدن دیواره‌ی رگ‌ها یا تصلب شرایین است.

برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن، به جای استفاده از گوشت که می‌تواند باعث افزایش سطح کلسترول خون شود، بهتر است عدس مصرف کنید.عدس‌ سرشار از فیبر غذایی است که برای حفظ سلامت دستگاه گوارش و دفع مواد زائد از آن بسیار مهم است.

فیبر موجود در عدس که شامل فیبر غیر محلول نیز می‌شود، می‌تواند حرکت غذاها را در مجاری گوارشی بهبود ببخشد و عمل جذب مواد مغذی را نیز آسان‌تر کند.

مواد لازم

    عدس پخته شده : 1 لیوان

    تخم مرغ : 2 عدد

    ماست چکیده : 1 پیمانه

    پودر سیر : 1 قاشق چایخوری

    آویشن : به مقدار لازم

    نمک : به مقدار لازم

    زردچوبه : به مقدار لازم

    روغن : به مقدار لازم

مراحل پخت:

    ابتدا عدس را که از قبل پخته ایم خوب له می کنیم.

    زردچوبه ، نمک ، پودر سیر ، آویشن و تخم مرغ را به آن اضافه می کنیم.

  سپس تمامی مواد را خوب با هم مخلوط می کنیم.

   در این مرحله ماست را به مواد اضافه کرده و مجدد هم می زنیم.

   روغن را داخل تابه ریخته و می گذاریم کمی داغ شود.

   سپس کم کم مواد را به آن اضافه می کنیم.(می توانید تمامی مواد را یکجا اضافه کرده و سرخ کنید.و یا می توانید از مواد قاشق قاشق داخل ماهی تابه ریخته و دانه ای سرخ کنید).این مورد سلیقه ایست.

  یک طرف کتلت ها که سرخ شد برمی گردانیم تا طرف دیگر نیز سرخ شود.

   پس از پایان سرخ کردن و هنگام سرو شدن غذا آن را با گوجه و خیار شور تزیین کرده و نوش جان کنید.