۰ نفر

میخوای وسط کیک هات دیگه گود نشه؟

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۸:۵۵
کد خبر: 632210
میخوای وسط کیک هات دیگه گود نشه؟

بعضی اوقات کیک ما در وسط آن ، گود و فرورفته می شود. ممکن است ناراحت شویم ، ممکن است عصبانی شویم یا به فکر فرو برویم که چرا این اتفاق رخ داده. اما لازم نیست کیک را دور بیندازیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین، ممکن است همه چیز را دقیق و درست محاسبه کرده باشید ، تمام مواد را به درستی وزن کرده باشید و قلق های پخت کیک را دنبال کرده باشید ، یک چیز را حتماً رعایت کنید : میزان مواد ، شاید پذیرش این مسئله برایتان سخت باشد.

چرا کیک فرورفته می شود؟

معمولاً جوش شیرین و بیکینگ پودر را با استفاده از قاشقهای استاندارد ، اندازه گیری می کنیم. اگر یک بار تصمیم گرفتید که از ترازو استفاده کنید به این نکته دقت کنید : چون بیکینگ پودر خیلی سبک است ، ترازوها وزن دقیق را نشان نمی دهند و بنابراین امکان دارد بیکینگ پودر را بیشتر از حد نیاز اضافه کنید.

نکته مهم – شما یا باید از قاشق اندازه گیری استفاده کنید یا ترازو جدیدی بخرید تا بیکینگ پودر را وزن کنید ، یک ترازو با دقت بسیار بالا.

نتیجه گیری : اگر کیک شما گود شد ؛ یکی از دلایل آن مقدار زیاد وَرآورنده (بیکینگ پودر ، جوش شیرین) است.

وقتی بیکینگ پودر را بیشتر از مقدار لازم بریزید ، کیک خیلی پُف می کند ؛ تا حدی که نمی تواد وزن خودش را تحمل کند و سپس در قسمت بالائی فروریخته و گود می شود.

چه عوامل دیگری باعث گود شدن کیک می شوند ؟

کیک نپخته

گاهی یک کیک داریم که از بیرون که نگاه می کنیم پخته است ؛ اما وسطش هنوز نپخته و خام است. این حالت که پخت کیک ، کامل نشده باشد باعث می شود که سطح کیک تان پائین برود ، مایه کیک گود شده و یک سوراخ گود در کیک ایجاد می کند.

بنابراین قبل از بیرون آوردن قالب از فر ، باید مطمئن شوید که کیک شما کاملاً پخته است.

زدن یک خلال چوبی یا سیخ چوبی درون کیک ، یک راه خوب است ؛ برای تست اینکه کیک پخته یا نه. اگر خلال دندان ، تمیز بیرون آمد ، کیک پخته است. اگر مایه کیک به آن چسبیده بود ، به زمان بیشتری برای پخت نیاز دارد.

اسیدیته کافی نیست

کیک های اسیدی (و تمام چیزهای اسیدی دیگر مثل نان و کوکی و …) سریعتر پخته می شوند وقتی که اسید بیشتری در دستور آنها باشد.

ذکر این نکته هم ضروری است که در دستورپخت اگر مقدار جوش شیرین ، زیادی باشد ، سطح شیرینی اُفت پیدا می کند و کیک شما نمی پزد.

برای اینکه بدانیدمقدار جوش شیرین در مایه خمیر ، زیاد است یا نه ، آن را مزه کنید. اگر طعم صابون می داد ، جوش شیرین را با ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری سرکه مستقیماً در مایه بریزید. این باعث افزایش اسیدیته می شود و به پخت کیک کمک می کند.

بیش از حد مخلوط کردن

گاهی اوقات هم زدن مواد کیک ، خیلی راضی مان نمی کند و اصرار داریم آنقدر مخلوط کنیم که مایه کیک فوق العاده صاف و خامه ای بنظر برسد.

بیش از حد هم زدن به این شکل ، ساختار گلوتن موجود در آرد را بیش ازحد تقویت می کند. این مسئله هوای زیادی ایجاد می کند که در نتیجه باعث می شود کیک پف کرده ، بالا برود و دوباره سقوط کند.

خوب است ، در واقع بهتر است تمام مواد خشک را جدا مخلوط کنید و مواد مرطوب را بطور جداگانه ؛ یعنی قبل از اینکه آنها مواد خشک با تر ترکیب شوند. زیرا گلوتن موجود در آرد وقتی مواد خشک ، خیس شده و هوادهی شوند ، به سرعت فرم می گیرد.

درجه حرارت فر

بالا آمدن کیک درون فر ، آدم را وسوسه می کند که کیک را چک کند. باز و بسته کردن درب فر بطور چشمگیری بر روی دمای پخت تاثیر می گذارد. از پخت یکنواخت کیک جلوگیری می کند و می تواند باعث گود شدن کیک شود.

اگر سطح کیک شما فرورفته شده ، می تواند نشانه این باشد که شما عجله کرده اید. برای جلوگیری از فرورفتگی سطح کیک ، باید در برابر تمایل به باز کردن درب فر قبل از پخت کامل کیک مقاومت کنید.

اگر دما به طور ناگهانی کم شود ، کیک از وسط فرو می رود. آخرین ناحیه ای که در کیک تنظیم می شود ، مرکز کیک است. اطراف کیک خودشان را به لبه های قالب می چسبانند و فقط وسط کیک است که تکیه گاهی ندارد.

اگر کیک تان را بررسی می کنید ، زمان چک کردن کیک را به حداقل زیر ۲۰% آخر زمان پخت محدود کنید. بدین ترتیب شانس بیشتری برای بالا آمدن کیک دارید. یعنی اگر طبق دستور پخت کیک شما باید ۵۰ دقیقه در فر بماند ، تنها در ۱۰ دقیقه آخر مجاز هستید درب فر را باز کنید. (روایات دیگر روی گذشتن ۲/۳ زمان پخت ، تاکید دارند)

*این مهم است که به محض باز شدن درب فر ، مایه کیک را بلافاصله درون فر قرار دهید تا گرمای زیادی از دست نرود. این کار اشتباهی است که درب فر را باز کنید ، سپس به سمت میز بروید ، قالب کیک را بردارید و درون فر بگذارید. مقدار زیادی حرارت در این پروسه به ظاهر کوتاه از دست می رود.

پس بهترین حالت این است که قالب را در دست بگیرید ، درب فر را باز کنید و سریعاً داخل فر گذاشته ، درب فر را ببندید.

*همچنین مطمئن شوید که زمانیکه قالب را درون فر می گذارید ، فر در دمای مناسبی قرار داشته باشد. اگر به درجه فرتان اعتماد ندارید ، دماسنج فر تهیه کنید. این دما سنج یا حرارت سنج ها در فروشگاه های لوازم قنادی به راحتی خریداری کنید و در زمان روشن کردن کیک در کنار قالب قرار دهید یا به قفسه فر آویزان کنید.

بعضی از فر ها اختلاف زیادی بین دما در بالا و پایین فر دارند. پس کیک خود را روی قفسه میانی پخت کنید ، جایی که بیشترین احتمال هست که دمای آن ثابت باشد.

بعضی از فرها اختلاف زیادی در دمای بخش بالا و پایین شان وجود دارد ؛ به هر علتی مثلاً قدرت فر کم است.

به همین دلیل است که گفته می شود قالب را در طبقه وسط فر بگذارید.

اگر الان به یک کیک فرورفته خیره شده اید ، نگران نباشید. در زیر چند ایده برای کمک به شما برای خلاص شدن از این وضعیت وجود دارد.

سوراخ را پر کنید

سوراخ را با هر چیزی که فکر می کنید در کنار کیکتان خوش طعم می شود ، پُر کنید. مثلاً می توانید درون کیک تان را با نارگیل پُر کرده با آیسینگ آنرا کاور کنید و یک گل زیبا روی آن بگذارید. مانند تصویر زیر

دیگران حتماً از تزیین کیک تان تعجب می کنند و خواهند پرسید که چطور داخل کیک نارگیل ریختید؟!

خیلی قشنگ بنظر می رسد ؛ یک سوراخ پُر از نارگیل

بسته به طعم کیکتان می توانید آن را با باترکریم ، میوه ، شکلات ، اسمارتیز ، پاستیل و مارشمالو ، آب نبات رنگی یا هر چیز خوشمزه دیگری پُر کنید.در این مورد می توانید هرگونه خلاقیتی به خرج دهید.

سوراخ را بزرگتر کنید

از یک لیوان کوچک یا رینگ کیک برای برش کامل سوراخ استفاده کنید ؛ تا شبیه به یک رینگ کیک شود. مانند کیک پیناتا این کار هوشمندانه است و هیچکس نخواهد فهمید که این سوراخ ، در ابتدا چیز دیگری بوده !

از کیک فرورفته برای درست کردن چیز دیگری استفاده کنید

مانند کیک توپی ، دسر پارافه ، ترایفل استفاده کنید و یا با آن مثل تصویر زیر پاپ کیک درست کنید.

یا کیک را بصورت تکه ای سرو کنید؛ با بستنی و سس شکلات گرم که از آن چکه می کند.

بنابراین اگر کیک شما از وسط فرو رفت :

وحشت نکنید

نوشته های بالا را مرور کنید تا بفهمید چه اشتباهی رخ داده است

خلاقیت به خرج دهید و آن را به چیز دیگری تبدیل کنید

*آیا برای شما هم این اتفاق رخ داده است؟ برای رفت این اشکال چه خلاقیتی به خرج داده اید؟