۰ نفر

باتوجه به افزایش آلودگی هوا؛

نکات مهمی که نباید در زمان آلودگی هوا فراموش کنید

۲۰ فروردین ۱۴۰۱، ۲۳:۱۸
کد خبر: 626704
نکات مهمی که نباید در زمان آلودگی هوا فراموش کنید

در ۳روز اخیر، آلودگی هوا به شدت سطح کشور را فرا گرفته است و شرایط برای همه گروه‌ها حساس شده؛ حالا در این روزها چه باید کرد؟

اقتصاد آنلاین – سیده زهرا محمودی؛ در روزهایی قرار داریم که آلودگی هوای وحشتناکی سطح کشور را فرا گرفته و شاخص آلودگی هوا در ساعاتی به عدد۵۰۰ نیز نزدیک شده است. 

شاخص آلودگی هوا، عددی است که برای سنجش آلودگی هوای یک منطقه و پیش‌بینی آینده آن به کار می‌رود. آلودگی هوا سطوح مختلفی دارد؛ از صفر تا ۵٠ پاک، از ۵١ تا ١٠٠ سالم، از ١٠١ تا ١۵٠ ناسالم برای گروه‌های حساس، از ١۵١ تا ٢٠٠ ناسالم، از ٢٠١ تا ٣٠٠ بسیار ناسالم و از ٣٠١ تا ۵٠٠ خطرناک عنوان می‌شود. حالا باتوجه به اینکه تهران در ساعاتی در شرایط خطرناک هم قرار گرفته است، چه کارهایی باید انجام داد تا کمترین آسیب‌ها را از آلودگی هوا دید؟ 

طبیعتا اولین نکته ضروری این است که تا جایی که امکان دارد در این شرایط از منزل خارج نشوید؛ اما اگر چاره‌ای نبود و مجبور بودید که از خانه بیرون بروید، به محض رسیدن به منزل، استحمام کنید. 

زمانی که هوا آلوده است، از مواد غذایی که دارای آنتی اکسیدان هستند، استفاده کنید. مثلا میتوانید سبزیجات، شیر و... را همراه وعده‌های غذایی خود مورد استفاده قرار دهید.

اگر ورزشکار هستید، در فضای باز ورزش و فعالیت بدنی سنگین نکنید.  همچنین اگر گروه‌های پرخطر تا جایی که می‌توانند از خانه خارج نشوند و اگر سفر درون شهری ضروری بود، حتما ماسک و داروهای خود را به همراه داشته باشید.

اگر از دستگاه اکسیژن استفاده می‌کنید نیز حتما هنگام خروج از منزل دستگاه خود را به همراه داشته باشید.

خوراکی‌هایی که باید در زمان آلودگی هوا مصرف کرد

در زمان آلودگی هوا مواد غذایی دارای ویتامین سی مثل کرفس،نارنگی، گوجه، پرتقال و... را فراموش نکنید. همچنین ویتامین دی و ای از ویتامین‌هایی هستند که در این شرایط باید در سبد غذایی خود قرار دهید.

غذای چرب ممنوع 

هنگام آلودگی هوا از مصرف غذاهای چرب پرهیز کنید.  چیپس، پفک، نوشابه، شیرینی‌جات و... از جمله غذاهایی هستند که در این روزها باید با آن‌ها خداحافظی کنید؛  چراکه ممکن است اثرات منفی آلودگی هوا را تشدید کنند.

آب زیاد را فراموش نکنید

فراموش نکنید که در این شرایط حتما آب زیاد و کافی به بدن خود برسانید تا املاح اضافی از بدن شما خارج شود.