۰ نفر

ایده‌ های جالب برای ایجاد فضای سبز در خانه

۱۴ فروردین ۱۴۰۱، ۱۴:۲۳
کد خبر: 624921
ایده‌ های جالب برای ایجاد فضای سبز در خانه

تقریباً می‌توانیم بگوییم که کمتر کسی است که به فضای سبز و قرارگیری در میان گیاهان علاقه نداشته باشد. همه ما با بودن در میان گل‌ها و گیاهان احساس بی‌نظیری پیدا می‌کنیم و طراوت این گیاهان تمام وجودمان را می‌گیرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از برترین ها؛ به همین دلیل هم هست که داشتن یک باغ و یا حیاط بسیار بزرگ پر از گیاه و درخت برای همه ما شبیه به یک آرزوست. اما باید با این حقیقت روبه‌رو شویم که در بسیاری از شرایط دلایل و موقعیت‌های بسیاری مثل کوچک شدن خانه‌های شهری، قیمت بالای خانه باغ‌ها و... همه و همه مانع از این آرزوی ما می‌شوند.

با این حال باید این را نیز بگوییم که امروزه روش‌های طراحی فضای سبز آن‌قدر پیشرفت کرده که به شما امکان آن را نیز می‌دهد که با توجه به بودجه و همین‌طور فضای موجود خود به بهترین فضای سبز دست یابید.

نیاز به فضای طبیعی و سرسبز، یکی از نیازهای غیر قابل انکار انسان در دنیای امروز است.

برای افزایش طراوت اتمسفر خانه، تسریع در ایجاد فضایی سبز برای محیط داخل خانه خالی از لطف نخواهد بود.

 مزایای ساخت فضای سبز در خانه

علاوه بر زیبایی فضا و همین‌طور گرفتن حس و حال بی‌نظیر از فضای سبز، ساخت فضای سبز در خانه مزایای بسیار دیگری را نیز به دنبال خواهد داست. این مزایا در صورتی که درصد بالایی از افراد به داشتن فضای سبز اهمیت دهند می‌تواند تأثیر به مراتب بیشتر و فراگیرتری نیز داشته باشد.

اگر تصمیم به ساخت فضای سبز در خانه خود دارید باید این را بدانید که این کار می‌تواند در کاهش استرس و تنش میان اعضای خانواده و همین‌طور اعضای ساختمان تأثیر بسیار زیادی داشته باشد. علاوه بر این وجود فضای سبز در ساختمان می‌تواند در کاهش گرمای محیط نیز مؤثر باشد. به همین دلیل هم هست که وقتی به خانه‌ها و ساختمان‌هایی که پر از گیاه و گلدان هستند پا می‌گذارید، خنکی فضا حس فوق‌العاده‌ای را در شما زنده خواهد کرد.

 ایجاد فضای سبز در خانه

اینکه در آپارتمان زندگی کنید و تراس و حیاط نداشته باشید، نباید مانع از حق طبیعی شما، یعنی استفاده از طبیعت باشد. می‌تواند به راحتی محیط سبز و پر از شادابی را در واحدهای‌تان ایجاد کنید.

ایجاد فضای سبز در خانه

برای تغییر ظاهر اتاق خود، انتخاب گیاهان باغی بسیار مناسب خواهد بود. آن‌ها ظاهری تازه و انرژی بسیاری به هر اتاقی تزریق خواهند کرد.فرصتی عالی برای ایجاد محیطی سبز در داخل واحدهای آپارتمانی شما خواهد بود.

ایجاد فضای سبز در خانه

گلدان‌های کوچک زیبا و ساده را تهیه کنید. سپس با استفاده از آویزها، آن‌ها را در محیط آشپزخانه، کنار کابینت، پنجره و یا گوشه‌ای از اتاق خواب خود آویزان کنید. هنگامی که نور آفتاب بر آن‌ها بتابد، زیبایی محیط منزل شما دوچندان خواهد شد. میزانی نشاطی که این گلدان‌های آویزان به زندگی شما تزریق می‌کنند، غیر قابل اندازه‌گیری و وصف است. این فضای سبز کوچک، به طور قطع تاثیر بسزایی در روحیه شما خواهد داشت.

ایجاد فضای سبز در خانه

ضرورت اکسیژن موجود در هوا برای شما نیز آشکار است. هر چقد میزان این اکسیژن بالا باشد، استرس کاهش و نشاط افزایش می‌یابد. تمرکز انسان بیشتر می‌شود و در روحیه تاثیر مهمی دارد. گیاهان اکسیژن بسیاری تولید می‌کنند و در مقابل مواد شیمیایی هوا را فیلتر می‌کنند.

جدای از چهره زیبایی که گیاهان دارند، طراوت و شادی را برای خانه شما به ارمغان می‌آورند. نگران ماندن در خانه و دوری از طبیعت نباشید. با کاشت گیاهان آپارتمانی، فضای سبز را به داخل خانه خود آورید. رایحه خوش نعناع، کاج یا هر تعداد عطر دلپذیر گل، مثل گل‌های نیلوفر، نخل بامبو یا گل‌ ژربرا در بهبود کیفیت هوا معجزه می‌کنند. برای رشد گیاهان در خانه خود نیازی به اتاق نیز نخواهید داشت.

 تراس سبز

تراس سبز نیز یکی دیگر از روش‌های پرکاربرد در ساخت فضای سبز در خانه است. از آنجایی که امروزه یکی از مهم‌ترین المان‌های بسیاری از خانه‌ها وجود تراس است، استفاده از این روش ساخت فضای سبز در خانه می‌تواند اهمیت و محبوبیت به مراتب بیشتری نیز پیدا کند. شما می‌توانید بنا بر سلیقه و البته متراژ بالکن و تراس منزل خود اجرای فضای سبز را متفاوت‌تر انتخاب کنید.

اجازه دهید نور وارد شود

نورپردازی مناسب پتانسیل زیادی در تغییر فضا دارد. اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که آب و هوایی سرد دارد، همیشه سعی کنید پرده‌های سنگین را که برای جلوگیری از ورود هوای سرد آویزان کرده‌اید کنار بزنید. استفاده از پنجره‌های دو جداره انتخاب بهتری خواهد بود. زیرا به این ترتیب نور طبیعی خورشید وارد فضای خانه شما خواهد شد.

اگر به منظور حفظ حریم خصوصی از پرده استفاده می‌کنید، پرده کرکره‌ای بهترین انتخاب است. رنگ تیره گرمای بیشتری جذب می‌کند؛ استفاده از رنگ تیره برای دیوار، گرمای محیط را افزایش می‌دهد. اگر منزل شما نورگیری زیادی ندارد، با لامپ و روشنایی، نور خانه را افزایش دهید. داشتن انواع منابع نورپردازی، در ایجاد یک فضای سبز مناسب از واجبات است.

استفاده از تراریوم

تراریوم را امتحان کنید! تراریوم‌ها در حال پیشرفت و شناخته شدن هستند. به طور معمول تراریوم با گیاهان کوچک ساخته می‌شود، که به آرامی رشد می‌کنند. مهم است که گیاهان را با زیستگاه‌های طبیعی مشابه جفت کنید.

شما باید تراریوم خود را آبیاری کنید، اما نه به اندازه یک گیاه معمولی. اثر گلخانه‌ای محیط بسته آن، آب را به جای تبخیر در هوا بازیافت می‌کند. دیدن لکه‌های شبنم و آب در کنار تراریوم شما طبیعی و بخشی از زیبایی آن است!

ایجاد فضای سبز در خانه

به نظر بسیاری از انسان‌ها، استفاده از رنگ سبز و تزئینات، تغییری در محیط خانه ایجاد نمی‌کند. اما این باور اشتباه است. استفاده از رنگ سبز، به ویژه سبز زمردی، تغییر بسیاری در فضای خانه ایجاد می‌کند. در واقع رنگ سبز به مثابه دیوار سبز مصنوعی، می‌تواند به اندازه‌ی اجرای گرین وال در ایجاد شادابی تاثیر بگذارد.

رنگ ملایمتر، مشابه رنگ نعناعی، باعث افزایش آرامش در خانه می‌شود. رنگ سبز آهکی نیز تاثیر زیادی بر افزاد می‌گذارد. به عنوان مثال دیوارهای سبز رنگ، در اتاق نشیمن مدرن تصویر بالا، زیبایی خاصی دارد. ترکیب سبز و سفید نیز، راهی عالی برای به دست آوردن شادابی و ایجاد انرژی است.

ایجاد فضای سبز در خانه

طراحی دیوار سبز داخل خانه، یک ایده دکوراسیون داخلی مدرن است که دیوارهای خالی را متحول می‌کند. سبز شدن دیوارها، احساس طبیعی به دکوراسیون داخلی مدرن می‌بخشد.

هنگامی که طرح دیوار سبز خود را با گیاهان گلدار رنگارنگ، چوب، کاغذ دیواری یا شیشه بازیافتی ترکیب می‌کنید، می‌توانید جلوه‌های شگفت انگیز و منحصر به فردِ دوستداران محیط زیست را برای دکوراسیون داخلی مدرن ایجاد کنید.

ایجاد فضای سبز در بالکن و پشت بام

مزایای چشمگیر اقتصادی و اکولوژیکی بام‌های سبز، همراه با افزایش آگاهی از محیط زیست، محبوبیت آن‌ها را چندبرابر نموده است. بام‌ها و تراس‌های سبز در سطح شهر، علاوه بر افزایش زیبایی ظاهر محیط شهری، به نفع ساکنان نیز است.

با افزایش تمرکز بر بهره وری انرژی، روند ساخت ساختمان‌های سبز رو به افزایش است. تمرکز بر بهره‌وری انرژی، بر صنعت سقف و یا بام نیز تأثیر گذاشته است.

گلدان پشت پنجره

یکی از بهترین ویژگی‌های جعبه‌های پنجره این است که همه از آن لذت می‌برند. به عنوان مثال، اگر آن‌ها را در جلوی خانه خود قرار دهید، نه تنها از شما استقبال گرم خواهند کرد، بلکه رهگذران نیز آن‌ها را تحسین خواهند کرد.

چه کسی عاشق منظرهای نیست که با گل‌ها و برگ‌های زیبا قاب شده باشد؟ علاوه بر این، جعبه‌های پنجره‌ای فرصتی را برای خلاقیت واقعی ایجاد می‌کنند. آن‌ها می‌توانند مکمل زیباییِ دکوراسیون داخلی خانه، سبک زندگی شما و سایر ایده‌های طراحی فضای سبز داخل منزل باشند.

با ارتفاع بازی کنید

یک جعبه پنجره‌ای، با سطوح مختلف کاشت، جلوهای خیره‌کننده ایجاد می‌کند. برای ایجاد یک نمای انگیزه‌بخش، از گیاهان با ارتفاع خاص استفاده کنید. استفاده از گیاهان بلند فضایی را شکل می‌دهند، که برای حفظ حریم خصوصی یا افزایش دید ناخوشایند مناسب است.

گل‌ها را با چارچوب خود مطابقت دهید

گاهی اوقات یک انتخاب ساده می‌تواند تمام تأثیرات مورد نیاز شما را ایجاد کند! پس چرا یک گیاه را به همان رنگ قاب پنجره خود انتخاب نکنید؟

ایجاد قفسه در مکان‌های مختلف خانه

برای سبزتر شدن خانه خود از قفسه استفاده کنید و گلدان‌ها را به حالت‌های مختلف بر روی آن قرار دهید. قفسه‌هایی را بر روی دیوارها ایجاد کنید و گلدان‌هایتان را روی آن‌ها قرار دهید.

کاشت در پی وی سی

یکی از راه‌های رشد بسیار خوب گیاهان، نور مناسب است. بنابراین گیاهان شما می‌توانند در کنار پنجره که غرق در نور باشد، به خوبی رشد کنند. اما اگر فضای مناسبی را در کنار پنجره برای قرار دادن گلدان‌هایتان نداشته باشید، از قطعه‌های پی وی سی استفاده کنید.

خودداری از تزئین محصولات با محتوای VOC

ترکیبات آلی فرار یا VOC (مواد آلی فرار مضر ممکن است سمی نباشند، ولی در طولانی مدت اثرات مخرب بر سلامتی انسان و محیط زیست داشته باشند) مواد شیمیایی آلی هستند، که در دمای اتاق به راحتی تبخیر می‌شوند.

آن‌ها را می‌توان در بسیاری از محصولات رایج خانگی از جمله رنگ، چسب، محصولات تمیز کننده خانگی، خوشبو کننده هوا، حتی مبلمان و فرش یافت. در فضاهای بسته خانه شما، غلظت VOC می‌تواند دو تا پنج برابر بیشتر از فضای باز باشد. این مسئله می‌تواند به شکل جدی برای صاحبان خانه مضر باشد.

VOC می‌تواند بسیاری از مشکلات سلامتی را مانند سوزش چشم و گلو، سردرد، حالت تهوع، آسیب کبدی، اختلالات سیستم عصبی و حتی سرطان ایجاد کند. برای کاهش آن می‌توانید برای مثال از مبلمان و محصولات چوبی که فاقد فرمالدئید اضافی هستند خریداری کنید.