۰ نفر

وسایلی که نباید با چند منظوره تمیز کنید

۱۱ فروردین ۱۴۰۱، ۱۰:۰۴
کد خبر: 624320
وسایلی که نباید با چند منظوره تمیز کنید

اسپری چند منظوره یک اسپری پاک کننده با قابلیت های بالا است اما قبل از استفاده آن باید بدانید کدام سطوح و وسایل را نباید با چندمنظوره تمیز کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ یک پاک کننده همه منظوره در واقع برای هر سطحی در خانه شما ایده آل نیست. در حالی که این نوع محلول‌های تمیزکننده روی بیشتر سطوح خانگی به خوبی کار می‌کنند، در برخی موارد ممکن است بهترین کارایی را نداشته باشند یا حتی ممکن است باعث آسیب شوند. برای جلوگیری از ایجاد لکه، تغییر رنگ و سایر مشکلات، هرگز سطوحی که به آنها اشاره کرده ایم را با پاک کننده های همه منظوره تمیز نکنید.

شیشه

در حالی که می توان از یک پاک کننده همه منظوره برای تمیز کردن شیشه استفاده کرد، اما این محلول به خوبی یک شیشه پاک کن عادی عمل نمی کند. وقتی نوبت به پاک کردن آینه ها، پنجره ها و سایر سطوح شیشه ای می رسد، یک شیشه پاک کن بهتر عمل میکند. در این مورد، مهم نیست که چه نوع پاک کننده ای را انتخاب می کنید، بهتر است سطوح شیشه ای را با استفاده از یک پارچه بدون پرز به جای دستمال کاغذی تمیز کنید تا از باقی ماندن هر گونه اثری جلوگیری شود.

سطوح آب بندی نشده

سطوح بتنی و سنگی بدون آب بندی متخلخل هستند، به این معنی که تمیز کردن آنها دشوار است و در صورت تماس با مواد نامناسب آسیب می بینند، پس بهتر است از چند منظوره ها برای تمیز کردن این سطوح استفاده نکنید.

فرش و اثاثه یا لوازم داخلی

پاک کننده های همه منظوره برای استفاده روی سطوح سخت طراحی شده اند و برای تمیز کردن پارچه هایی مانند فرش، موکت، پرده یا اثاثه یا لوازم داخلی طراحی نشده اند. از آنجایی که پارچه ها به راحتی لکه می شوند، هر کدام از آنها باید فقط با محصولاتی که برایشان مشخص شده اند تمیز شوند. توجه به این نکته مهم است که برخی از پارچه ها به محلول های مبتنی بر آب نیاز دارند، در حالی که برخی دیگر باید فقط با حلال های خشک شویی تمیز شوند.

چند منظوره

اسباب بازی

پدر و مادرها می‌داند که تقریباً هر چیزی که کودک با آن در تماس است از جمله اسباب‌بازی‌هایش، نیاز به تمیز کردن مکرر دارد. از آنجایی که کودکان تمایل دارند چیزهایی را در دهان خود بگذارند، با این حال، استفاده از پاک کننده همه منظوره روی اسباب بازی ها، به خصوص اسباب بازی های کوچکی که جویدن آنها وسوسه انگیز است، عاقلانه نیست.

مواد شیمیایی موجود در مواد پاک کننده در صورت بلعیدن می توانند خطرناک باشند و حتی در مقادیر کم ممکن است اثرات نامطلوبی روی فرزندتان داشته باشند.

سطوح مرمر

میزهای مرمر ظاهری شیک و مجلل به هر آشپزخانه یا حمامی می بخشد، اما تمیز کردن آنها می تواند دردسرساز باشد. از آنجایی که سنگ مرمر عمدتاً از کربنات کلسیم تشکیل شده است، به خوبی با مواد اسیدی تمیز نمی شود.

بسیاری از پاک کننده های همه منظوره حاوی سرکه یا آب لیمو هستند، اسیدهایی که می توانند باعث آسیب ماندگاری به سطوح مرمر شوند. بهتر است بجای پاک کننده های چند منظوره، از محصولی استفاده کنید که برای تمیز کردن سنگ طراحی شده است، یا یک محلول خانگی ساخته شده از آب و یک صابون ملایم و غیر اسیدی را امتحان کنید.

مبلمان چوبی

بهتر است برای مبلمان چوبی از پاک کننده های همه منظوره که اغلب با مواد تمیزکننده شیمیایی پر شده اند، خودداری کنید. اگر نمی دانید مبلمان چوبی را با ملایم ترین محلول ممکن تمیز کنید تا از لکه شدن و آسیب های دیگر جلوگیری کنید. در حالت ایده آل، فقط از کمی آب استفاده کنید یا یک پاک کننده مخصوص چوب خریداری کنید.

سطوحی که باید ضدعفونی شوند

در حالی که پاک کننده های همه منظوره کار بسیار خوبی برای پاک کردن لکه ها و از بین بردن کثیفی انجام می دهند، معمولاً حاوی مواد ضد عفونی کننده نیستند. زمانی که می‌خواهید خانه خود را از شر میکروب‌هایی که می‌توانند شما و خانواده‌تان را بیمار کنند خلاص کنید، یک ضدعفونی‌کننده مناسب ضروری است. پس برای ضد عفونی کردن سطوح با لمس بالا مانند کلیدهای چراغ و دستگیره درها و همچنین سطوح آشپزخانه و حمام از چند منظوره استفاده نکنید.

لکه ها

پاک کننده های همه منظوره برای تمیز کردن طراحی شده اند نه لکه زدایی. چه با یک سطح سخت و چه نرم سروکار داشته باشید، لکه‌بر ویژه همان سطح را استفاده کنید. فرآیند از بین بردن لکه ها بسته به سطح مورد نظر و محصولی که انتخاب می کنید متفاوت است و راه حل های منحصر به فردی برای بتن، چوب، لباسشویی و تشک وجود دارد پس با چند منظوره، تصمیم به پاک کردن هر نوع لکه ای نگیرید.