۰ نفر

بهترین تیپ های شخصیتی را بشناسید + مشخصات کامل

۱۰ فروردین ۱۴۰۱، ۱۶:۰۶
کد خبر: 624187
بهترین تیپ های شخصیتی را بشناسید + مشخصات کامل

تیپ های شخصیتی افراد به 4 گروه تقسیم بندی شده اند درک و شناخت مشخصات تیپ های شخصیتی مختلف در ازدواج و انتخاب شغل مناسب تاثیر مثبتی دارد.

کدام تیپ شخصیتی بهتر است؟

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از نمناک؛ هر انسانی در دنیا براساس زندگی و تجربیاتش به یکی از مدل های تیپ های شخصیتی نزدیک است که هر یک ویژگی های خاصی دارند ؛ خصوصیات جسمی و روانی خاصی که همه افراد را از یکدیگر جدا می سازد تیپ شخصیتی نام دارد. 4 هر فردی مدل شخصیتی مخصوص خود را دارد و با توجه به مدل شخصیتی اش با هر موضوعی رفتار می کند.

4تیپ شخصیتی مانند A، B، C و Dوجود دارد که در آن خصوصیات و ویژگی های افراد گروه بندی شده است. افراد شناسایی شده در یک تیپ شخصیتی ، رفتارها و اندیشه های تقریبا یکسانی دارند. هر فرد همه خصوصیات تیپ های شخصیتی را ندارد و ممکن است ویژگی هایی از یک گروه غالب‎تر و چند ویژگی از گروه های دیگر را داشته باشد.

تیپ-های-شخصیتی (1)

انواع تیپ های شخصیتی در روانشناسی

آگاهی از نوع تیپ شخصیت به چه درد ما می خورد؟

شناخت و دانستن نوع تیپ شخصیتی خود سبب می شود که نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید و خودتان را مسئول رفتار خود بدانید . مثلا اگر دوستی از شما ناراحت می شود کمی در رفتارتان دقت نمایید ، شاید ویژگی بد رفتاریتان سبب رنجش دوستتان از شما شده است. اگر افراد از نوع تیپ شخصیتی آگاهی یابند سبب می شود که در ازدواج و انتخاب شغل و تصمیمات مهم زندگی بهتر عمل کنند.

با شناخت شخصیت می توان در آن تغییراتی ایجاد کرد؟

گاهی این سوال پیش می آید که وقتی شخصیت خود را می شناسیم می توانیم تغییرات کمی در آن ایجاد کنیم؟ پاسخ این است که برای هر نوع تغییری انعطاف پذیری لازم است. بعضی از افراد ممکن است خصوصیات خود را بشناسند ولی انعطاف لازم را نداشته باشند.

یکی از ویژگی های مهم در زندگی انعطاف و سازگاری است. البته بخشی از انعطاف پذیری ذاتی است. حتما متوجه شده اید که بعضی از کودکان از همان زمان تولد انعطاف بیشتری دارند، ولی بخش دیگر ناشی از یادگیری است و این ویژگی در طول زندگی تربیتی هر فرد شکل می گیرد و والدین در شکل گیری آنی نقش مهمی دارند.

تغییر-در-شخصیت

ایجاد تغییر در تیپپ شخصیتی خود

آگاهی از تیپ شخصیت در ازدواج کمک کننده است

وقتی دو نفربا تیپ شخصیتی متفاوت می خواهند با یکدیگر ازدواج کنند ، باید ویژگی های مشابه زیادی با یکدیگر داشته باشند اما تفاوت های زیاد شخصیتی، مشکل سازخواهد بود. گاهی اوقات ازدواج با این هدف صورت می گیرد که فرد مقابل فکر می کند می تواند صفت شخصیتی غیرقابل قبول از نظر خودش را در طرف مقابلش از بین ببرد و بعد از ازدواج می خواهد همسرش را تغییردهد اما باید بدانید که شخصیت افراد در طول زمان تغییر زیادی نخواهد کرد.

در شخصیت افراد نمی توان تغییرات اساسی ایجاد نمود اما تغییرات کوچک با گذشت زمان امکان پذیر است زیرا شخصیت انعطاف پذیر است . مثلا ازدواج فردی درون گرا با فردی برون گرا که ویژگی های متضاد زیادی با یکدیگر دارند سبب آزار دیگری می شود .

ازدواج دو فرد که هر دو آنها تند مزاج هستند موجب می شود که در مواقع بحرانی هیچ یک کوتاه نیاید. البته ازدواج یک فرد تندمزاج و یک فرد آرام نیز اشتباه است زیرا یکی با عجله عمل می کند و دیگری بسیار کند و با آرامش که این خود مشکل ساز خواهد شد.

شخصیت-شناسی-برای-ازدواج

شناخت تیپ های شخصیتی مختلف برای ازدواج

کدام تیپ شخصیتی بهتر است؟

نمی توان طیف شخصیتی خاصی را برتر از دیگر تیپ های شخصیتی دانست. در کل بهتر است که افراد صفات مثبت و کارآمد را با هم داشته باشند. برای کسب موفقیت در زندگی مجموع صفاتی که سبب سازگاری بیشتر فرد با محیط کار، زندگی خانوادگی، افراد پیرامون و... می شود ، لازم است البته گاهی یک صفت در بعضی مواقع مفید و در بعضی مواقع مضر است.

مثلا جزء نگری دقت کار را بالا می برد اما جزءنگری و تمرکز روی سخنان تک به تک افراد و تفسیر آنها می تواند مشکل ساز باشد. گاهی فرمانبردار بودن بهتر است اما در برخی مواقع نیز باید مسلط بر کار و محیط خود باشیم. ویژگی های منفی ویژگی هایی هستند که برای زندگی روزمره و ارتباطات افراد مزاحمت ایجاد کند ومانع رشد شود که باید درصدد اصلاح چنین خصوصیاتی برآمد.

انواع-تیپ-های-شخصیتی

بهترین تیپ شخصیتی کدام است؟

کدام شغل برای کدام تیپ شخصیتی مناسب تر است؟

تیپ شخصیتی A:

این افراد در صحبت کردن و عمل عجله زیادی دارند و آستانه تحمل کمی دارند و بی صبر و حوصله اند . از خصوصیات اخلاقی آنها این است که مستبد، جاه طلب و پرخاشگرند . همیشه کارها در زمان کم با هم انجام می دهند و پر کارند و در روزهای تعطیلی نیز کار انجام می دهند زیرا بر این عقیده اند که باید کار زیاد و استراحت کم باشد . این افراد استرس بالایی دارند و در آینده ممکن است دچار بیماری های قلبی-عروقی و فشار خون شوند.

اگر این افراد،فردی با تیپ شخصیتی خودشان را برای ازدواج انتخاب کنند ، چون هر دو قطب شبیه هم هستند ،ازدواج ناموفق خواهد بود . یعنی هر دو زمان گرفتاری در مشکلات زندگی بی طاقت و پرخاشگرند.

این افراد با این تیپ شخصیتی مدیران موفقی می شوند که در کارهای مدیریتی می درخشند اما کارهایی مانند معلمی، پرستاری، مشاوره و... که احتیاج به حوصله و آرامش دارند برای آنها مناسب نیستند.

تیپ-های-شخصیتی-a-b-c-d

مدیران موفق در تیپ شخصیتی A

مشخصات انواع تیپ های شخصیتی

تیپ شخصیتیB :

این افراد دارای شخصیتی آرام، شاد، بی خیال، صبور هستند که در هر شرایطی انعطاف پذیرند و خود را با محیط سازگارمی کنند . اکثر آنها خونسرد و کمتر رقابتی هستند و مهم ترین ایراد رفتاری آنها این است که کارها را به دقایق آخر می سپارند. این افراد در مشاغل حساسی مانند آتشنشانی، کار در اورژانس و... که احتیاج به زمان سنجی و دقت کافی دارند ، موفق نخواهند بود.

تیپ شخصیتیC:

افراد این گروه حساس، دقیق و سختگیر هستند و همیشه به جزییات توجه می کنند. این افراد از کار گروهی بیزارند و دوست دارند کارها را شخصی انجام دهند . مشاغلی که برای این تیپ اشخاص مناسبند، کار با رایانه، حسابداری و به صورت کلی اعمالی که نیاز به ارتباط های اجتماعی ندارند ، می باشد.

ویژگی-انواع-تیپ-های-شخصیتی

شغل های شخصی مناسب تیپ های شخصیتی C

تیپ شخصیتیD:

افراد دارای این تیپ شخصیتی به علت اعتماد به نفس پایینی که دارند اغلب به امور اجرایی می پردازند زیرا همیشه مطیع و فرمانبر هستند و طوری این امور را اجرا می کنند که تایید دیگران را به همراه داشته باشد و زمانی که این امور تایید نشوند، ناراحت می شوند و از تایید نشدن می ترسند.